:

     از جمله مهمترين منابع غني دين، عقل می­باشد، به اين معنا که دين، فتواي عقل سلیم را مي­پذيرد و آن را امضا می­کند «کُلَّ ما حَکَمَ بِهِ الشَّرْع حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ»[1]، ولذا با توجّه به آنچه که تاکنون پيرامون مسئلة حجاب روشن شد، اينک اين سئوال مطرح مي­گردد که وقتي صداي پاشنة کفش زن و نيز صداي خلخال پـاي زن باعث تحريک نيروي جنسي در مرد مي­گردد، چگونه امکان دارد گردي صورت زن و دختر جوان و نوجوان که زيباترين قسمتِ وجودِ او مي­باشد، براي مرد تحريک­کننده نباشد؟ و چنين زمينه­اي را براي او فراهم نياورد؟ و آيا با توجّه به شدّت غريزة جنسی در مرد، عقل اين مجوّز را صادر مي­کند که گردي صورت در معرض ديد چشمان حريص و شهواني مرد قرار گيرد که با وجود نگاه کردن مرد نامحرم، زن آن را نپوشاند؟ امام خمینی(رَحمَةُ­اللهِ­ عَلَيه) در رسالة تحریرالوسیله می­فرمایند: چنانچه زن متوجّه گردد مردی به دست­های او نگاه می­کند، لازم است آن را بپوشاند. حال با این حساب، تکلیف دربارة صورت روشن­تر خواهد بود. آيا با اين وجود مي­توان حجاب اسلامي (مانتو و روسري) را جانشين چادر با مقنعه ساخت؟

     در کتاب «حجاب بيانگر شخصيّت زن» به نقل از خانم دانشمندي به نام «ن.ق» آمده است: «به عقيدة بنده، حجابي که به صورت لباس گشاد و مانتو و روسري باشد، سهم زيادي در جلوگيري از نگاه آلودة مردان ندارد. من براي خود، چادر و حجاب را يک عامل نجات­بخش در رويارويي با نامحرم مي­دانم، به ويژه وقتي متوجّه مي­شوم که مردي يا مرداني نگاههاي آلوده­اي دارند، چادرم را محکمتر مي­گردانم، تا صورتم در تيررس نگاههاي آنها نباشد؛ يک احساس امنيّت توأم با رضايت به من دست مي­دهد و به خاطر اينکه هم توانستم آنها را ناکام بگذارم و هم خود را از نگاه آلوده و مسموم­ کننده حفظ نمايم، از اينرو احساس آرامش مي­کنم. قبلاً حجاب کامل نداشتم، اکنون که با حجاب کامل (چادر) رفت و آمد مي­کنم و اين دو را باهم مقايسه مي­نمايم، مي­بينم حجاب باعث شد که حسّ خودنمائي در من بسيار کاهش يافت، درصورتي که در دورة بدحجابي احساس مي­کردم که گرفتار نقيصة خودکم ­بيني و خودنمائي هستم. توصية من به بانوان اين است که اگر ما حجاب را براي مصونيّت خود برمي­گزينيم، چه بهتر که حجاب کامل را برگزينيم تا مصونيّت بيشتري داشته باشيم»[2]. حال باتوجّه به مطالب مذکور، معلوم مي­شود که صورت آرايش­کرده همراه با بيرون بودن قسمتي از موها و آن لباس­هاي مُهَيِّج، چه مسئوليّت عظيمي در پيشگاه الهي دربر خواهد داشت.

     البتّه مبادا شيطان چنين القا کند که بيرون گذاشتن گردي صورتِ بدون آرايش مسئوليّتي دربر ندارد. چگونه امکان دارد که مرد در برابر گردی صورت زن بی­تفاوت باشد درحالی که صداي ظريف زنانه و بوي خوش او و حتّي صداي خلخـال در پـا، موجب تحريک جنس مخـالف مي­شود و در مواردي دستِ زن، خود زينت محسوب مي­شود؟ بیان مبارک رسول اکرم(صَلَّی ‌الله ُ‌عَلَيْه ِ‌وَ‌الِه) به حَولا مصدّق این حقیقت است که فرمودند: «ای حَولا، جايز نيست زن، مُچ دست و قدمهای خود را برای مردی غير از شوهرش آشکار کند، اگر مرتکب چنين گناهی شود، هميشه مورد لعن و غضب خداوند و فرشتگان الهی است و عذاب دردناکی برای او آماده شده است»[3].

     جوانان عزيز، مادر بزرگوارتان حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­الله­ عَلَيْها) هرگز راضي نيستند که گردي صورت شما جوانان با آن طراوت و زيبايي در معرض ديد نامحرمان قرار گيرد و اين امر موجب سستي و تضعيف ارتباط با آن بزرگوار مي­گردد. آري، تا زماني که جوان، حسّ خودنمائيِ خود را مهار و کنترل ننمايد و بر هواي نفس غلبه نکند، امکان ندارد که دلش به زيور ايمان زينت يابد و محبّت خداوند در قلبش جاي گيرد «حَبَّبَ اِلَيْکُمُ الْايمٰانَ وَ زَيَّنَهُ فی قُلُوبِکُمْ»[4]. در هر بار نگاه به نامحرم و يا عرضة خود به او، ولو در حدّ گردي صورت، مقداري از نور ايمانِ درون خاموش مي­شود و بـالأخره در اثر تکرار، کدورت و ظلمت، قلب را فرا مي­گيرد.

     جوانان عزيز! اگر بدانيد که آن بزرگ­بانوي اسلام چقدر به سعادت شما توجّه و عنایت دارند، تمام تلاشتان اين خواهد بود که به حجاب برتر و کامل که حجاب مادرتان حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­ الله ­عَلَيْها) است، مجهّز شويد تا بيش از پيش از الطاف خاصّة ايشان بهره­مند گرديد.

«اي زن به تو از فاطمه اين­گونه خطابست

                                              ارزنده­تـرين زيـنت زن حفـظ حجـابست

فرمان خـدا، قول نبـي، نصّ کتـابست

                                             از بهر زنـان، افضـل طـاعات حجـابست»[5]

     مطلبي که در همين راستا شايان ذکر مي­باشد، جايز نبودنِ پوشيدن جوراب نازک با شلوار است که حتّي در مشاهد مشرّفه هم، در برخي از خواهرانِ زائر دیده مي­شود و آشکار شدن پا را مغاير با شئونات اسلامي نمي­دانند، درحالی که حضرت امام علي(عَلَيْهِ ‌السَّلام) فرمودند: «عَلَيْکُمْ بِالصَّفيقِ مِنَ الثِّيٰابِ فَاِنَّ مَنْ رَقَّ ثَوْبُهُ رَقَّ دينُهُ»[6] بر شما لازم است که لباس ضخيم بپوشيد، پس در حقيقت هر کس که لباسش ضعيف و نازک است، دين او هم ضعيف و نـازک است، يعني لباسِ نـازک باعث سست شدن دين مي­گردد. پس همانطور که بيرون بودن گردي صورت در برابر نامحرم جايز نيست، آشکار شدن رويه و پاشنه و قوزک پا در مقابل نامحرم نيز جايز نمي­باشد.

     حضرت رسول خدا(صَلَّی ‌الله ُ‌عَلَيْه ِ‌وَ‌الِه) از جناب جبرئيل(عَلَيْهِ ‌السَّلام) سوال نمودند که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟  جناب جبرئیل(عَلَيْهِ ‌السَّلام) عرض کردند: بله (یکی از آنجاهائی که فرشتگان می­خندند) زمانی است که زنِ بی­حجاب و بدحجابی می­میرد، و بستگان، او را در قبر می­گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می­پوشانند تا بدنش دیده نشود، فرشتگان می­خندند و می­گویند: تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می­کرد و به گناه می­انداخت، او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند، او را می­پوشانند»[7].

 

1- هر چيزی که حکم کند به آن شرع، حکم می­کند به آن عقل (وسائل­الشيعه، ج27، ص177).

2- کتاب «حجاب بيانگر شخصيّت زن» تأليف محمّد محمّدي اشتهاردي، ص93 و 94؛ به نقل از کتاب «آيين بهزيستي اسلام»، ج3، ص225 الي227

3- کتاب «بهشت جوانان » تألیف اسدالله محمّدی­نیا، ص249، به نقل از مستدرک الوسائل، ج2، ص548

4-  محبوب داشت برای شما ايمان را و زينت داد آن را در قلبهاي شما (مبارکة حجرات/7).

5-  کتاب «حجاب بيانگر شخصيّت زن» تأليف محمّد محمّدي اشتهاردي، ص18

6- بحارالانوار، ج80، ص184

7- مواعظ العددیه، ص90