انسان کامل، قلب عالم امکان و عصارة جهان هستی است و انسان در تمام شئون زندگی خود به وجود انسانهای کامل که مظهر اتمّ و اکمل صفات الهی می­باشند، نیاز دارد تا از آنان راه کمال را اخذ کند. چرا که ناقص برای جبران نقص خود، ناگزیر به ارتباط با کامل است. و بر این اساس که سلسلة جلیلة انبیاء(عَلَيهمِ­السَّلام) با رسالت حضرت پیامبر­(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) که خاتم پیامبران هستند، ختم می­گردد، لذا پرچم هدایت بعد از رسول­ خدا(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) به امر الهی به دست مبارک امام(عَلَيْهِ‌السَّلام) داده می­شود و هدایت بشریّت الی ­یوم ­القیـامه بر عهدة مقـام شامخ امامت و ولایت می­باشد که فیض ابدی است و به امر و فرمان پروردگار و با ابلاغ حضرت رسول خدا(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) در روز مقدس غدیر بـا ولایت امیرالمؤمنین علی(عَلَيهِ­السَّلام) آغاز می­گردد «يٰا اَيُهَّا الرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَّمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ»[1]. با اين فرمان الهی، حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) دستِ مبارک حضرت علی(عَلَيْهِ‌السَّلام) را بالا بردند و با بيان مبارک «مَنْ كُنْتُ مَوْلٰاهُ فَهٰذا عَلِيٌّ مَوْلٰاهُ»[2]، آن بزرگوار را به عنوان ولیّ و جانشين معرّفی فرمودند و به دنبال آن آیة شریفة ولایت نازل گرديد «اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْاِسْلٰامَ ديناً»[3] و به اين ترتيب امر مهم امامت و ولایت به عنوان اکمال دین و اتمام نعمت معرفی شد. وجود مقدّس حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) می­فرمايند: «فَمٰا جَعَلَ اللهُ لِاَحَدٍ بَعْدَ غَديرِ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَ لٰا عُذْرٍ»[4]، خداوند بعد از غدير خم، برای هيچ کس عذر و بهانه­ای باقی نگذاشته است.

     امام، مفسّر دین و مبیّن حقایق اسلام و حافظ نوامیس وحی الهی است و امامت و جانشینی حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) برای تفسیر وحی الهی و تبیین حقایق و معارف و احکام اسلام و حفظ و حراست دین و اجرای احکام اسلام، کمال ضرورت را دارد. همانطور که وجود مقدّس حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) فرمودند: «جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَة»[5] خداوند اطاعت از ما (اهل بيت(عَلَيْهِمُ­السَّلام)) را برای حفظ و نظم و نظام اجتماع قرار داد و امامتِ ما را برای ايمنی از تفرقه مقرّر فرمود و بر این اساس جانشین حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) بايد تمام ویژگی­ها و مشخصات رسول خدا(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) را داشته باشد تا بتواند مجری دین و ولیّ مردم شود و یقیناً جانشین حضرت رسول اکرم(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) در«عصمت» نيز، همتـای خود آن بزرگوار می­باشد و کسی می­تواند به این جایگاه رفیع بار یابد که همتای رسول خدا(صَلَّی‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) باشد. بنابراین آنچه که انسان را در مسیر تربیت پیش می­برد و به مقصد اعلا می­رساند، شناخت امامان(عَلَيْهِمُ­السَّلام) به عنوان الگو­های تربیتی است که این امر به میزان طهارت قلبی و تلاش در این مسیر حاصل می­گردد. آن بزرگواران طاهرند و از مقام عصمت برخوردار می­باشند و انسانهای عرشی هستند که از عرش به فرش ارسال شده­اند تا انسانهای فرشی را نیز عرشی و خدایی سازند. پس شناخت آن بزرگواران تنها به معنای شناخت نام و کنیه و القاب ایشان نیست، بلکه شناخت حقیقی ایشان عبارتند از:

 

1- ای رسول ابلاغ کن آنچه را که نازل کرده شد بسوی تو از طرف پروردگارت و اگر انجام ندهی، پس ابلاغ نکردی رسالت او را (مبارکه مائده/67).

2- هر کس که من سرپرست اويم، پس اين علی سرپرست اوست (امالی صدوق، ص123).

3- امروز کامل کردم برای شما دینتان را و تمام کردم بر شما نعمتم را و راضی شدم برای شما اسلام را به عنوان دین (مبارکه مائده/3).

4- دلائل­الامامة، ص122

5- بحارالانوار، ج29، ص223