خداوند متعال در قرآن کريم در شرح نعمت­های بهشتی به هر دو قسم از مواهب مادّی و معنوی وعده فرموده است. آنچه که مسلّم است انسان آن زمان به آرامش کامل و سعادت حقيقی نائل مي­گردد، که به تمام نيازهای حقيقی او اعمّ از مادّي و معنوي پاسخ داده شود و تمام خواسته­های اصيلش تأمين گردد و هيچکدام از اين نيازها ناديده گرفته نشود.

     نياز به محبّت و احترام، نیاز به دوست و مصاحب نیکو و نیز نياز به همسر از جمله نيازهای اصيل و حقيقی انسان می­باشند و منظور از نياز به همسر، منحصراً در رفع نياز جنسی و توليدمثل نيست، بلکه مهم­ترين بخش اين نياز، مربوط به سکونت قلبی و آرامش روحی است که اين امر با ازدواج تحقّق می­يابد. همانطور که خداوند متعال در سورة مبارکة روم می­فرمايد: «اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا ­اِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»[1]. یکی از اساتید ربّانی در اين مورد مي­فرمايند: سکونت از عالی­ترين نتايج ازدواج است، به اين علّت خداوند تبارک و تعالی بندگان را به ازدواج امر فرموده و از رُهبانيّت نهی می­فرمايد.

     خداوند تبارک و تعالی تمام موجودات را جفت آفريد و مکمّل يکديگر قرار داد «وَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»[2] و انسان نيز از اين قانون مستثنی نمی­باشد. همانگونه که حضرت رسول اکرم(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) فرمودند: «زن و مرد بـه منزلة سيبی هستند کـه همديگر را تکميل می­کنند».

 

1- اينکه از جنس خودتان برايتان همسرانی خلق فرمود تا با آنها بياسائيد و ميان شما مودّت و رحمت قرار داد (مبارکة روم/21).     

2- و از هر چيزی خلق کرديم دو زوج باشد که شما متذکر شويد (مبارکة ذاريات/49).