هدف از خلقت انسان، تربيت و هدايـت و رسيدن به کمال مطلق مي­باشد و لذا تمام برنامه­هاي جهان، اعمّ از ارسال رسل، انزال کتب، وضع احکام و عبادات و ... در همين راستا تنظيم گشته­اند و ابزار تکامل و وسيلة کمال انسان مي­باشند و پُرواضح است که منظور از اين کمال، کمال جسماني و مادّي نمي­باشد، بلکه مراد، کمال روحي و معنوي است که انسان به سوي آن در حرکت مي­باشد.

     از جمله قوانين و سنت­هاي پروردگار که براي کمال انسان وضع شده است، قانون ازدواج مي­باشد. از اينرو ازدواج نه تنها مانع کمال نمي­باشد، بلکه وسيلة تکامل است؛ چرا که ممکن نيست خداوند متعال جريان هستي و آفرينش را رو به کمال مقرّر فرمايد ولي قانون وضع شده از سوي او در همين راستا نباشد. پس معلوم مي­شود که زن و شوهر هر کدام براي اِکمال يکديگر مي­باشند و در تکامل همديگر نقش بسزايي دارند و پُر­واضح است که تحقّقِ تکامل­بخشيِ زن و مرد در صورتي امکان­­پذير است که هر يک از طرفين، خود، صاحب کمال باشند تا از کمالات روحي و معنوي همديگر بهرمند شوند و باعث تقويت و اِکمال يکديگر گردند و در پيشرفتِ همديگر، تأثيرگذار باشند که عالي­ترين نمونة آن، ازدواج وجود مقدّس حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) با حضرت امام علي(عَلَيهِ­السَّلام) مي­باشد؛ ايشان آنچنان عظمت روحي داشتند که موجب اکمال همسري به مانند حضرت علي(عَلَيهِ­السَّلام) گشتند و بيان نوراني «نِعْمَ الْعَونُ عَلي طاعَةِ اللهِ»[1] از لسان مبارک حضرت­علی(عَلَيهِ­السَّلام) در توصیف همسرشان حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) مؤيّد اين حقيقت می­باشد.

 

1-  خوب ياوري است بر طاعت خداوند (بحارالانوار، جلد­­43، ص117).