مطلب دوّمی کـه در مورد آیـۀ شریـفۀ مورد بحث قـابل توجه می باشد، این است که اگر به رسول مکرّم اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) این همه عنایت شده، در مقابل، مسئولیت بالاتری از دیگران دارند. اگر نعمت و فضل الهی بر حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) و آل طاهرینشان بالاتر است، مسئولیت آنان نیز بیشتر می باشد. سایر انسان ها هم در صورتی که فضل و نعمت بالاتری از سوی خداوند دریافت دارند، مسئولیّت بیشتری در پیشگاه الهی خواهند داشت. حضرت امام جعفر صادق(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «اِنَّهُ يُغْفَرُ لِلْجاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ اَنْ يُغْفَرَ لِلْعالِمِ ذَنْبٌ واحِد»[1] همانا هفتاد گناه برای جاهل آمرزيده شود پيش از آنكه يك گناه برای عالم آمرزيده شود. البته منظور، تنها عالم و دانشمند ظاهری نیست، بلکه کسی که قباحت گناه را می داند و انجام می دهد، مسئولیّت بالاتری در پیشگاه الهی دارد.

     در مکاتب ظاهری، تقرّب به مولا، موجب سبک شدن وظیفه یا اسقاط وظیفه می شود؛ به عنوان نمونه: کارمندی که از منسوبین و خویشاوندان یا دوستان رئیس اداره است، وظایف او نسبت به دیگران کمتر می شود و نظم و انضبـاط را بمـانند دیگران رعایت نمی کند و برخی از موارد در مورد او ارفاق و اغماض می شود، یعنی خطاها و اشتباهاتش با ارفاق و اغماض همراه است، و درواقع ضوابط فدای روابط می شود. امّا در مکتب توحید و دین اسلام، تقرّب به مولا، نه تنها باعث سبک شدن یا اسقاط وظیفه نمی گردد، بلکه از سویی مسئولیّت، و از سوی دیگر تکالیف بالاتری ایجاد می کند، همان طور که فرمودند: «حَسَناتُ الْاَبْرارِ سَيِّئاتُ الْمُقَرَّبينَ»[2]. همچنان که برخی از تکالیف و عبادات بمانند نماز شب و مسواک زدن بر حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) واجب بود*، درحالی که بر دیگران واجب نیست. اگر حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) و آل طاهرینشان، با وجود اینکه نه تنها گناه و مکروه انجام نمی دادند و فکر گناه نیز نمی کردند، بلکه حتّی ترک اولی نیز انجام نمی دادند، لکن این همه ابراز تقصیر و کوتاهی کرده و به درگاه الهی می نالیدند «ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِكَ وَ ما عَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك‏»[3]، «وَ اَنَا بَعْدُ اَقَلُّ الْاَقَلّينَ وَ اَذَلُّ الْاَذَلّين»[4]، «فَهَبْنی يا اِلهی وَ سَيِّدی وَ مَوْلایَ وَ رَبّی صَبَرْتُ عَلى عَذابِكَ فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَلى فِراقِكَ وَ هَبْنی يا اِلهی صَبَرْتُ عَلى حَرِّ نارِكَ فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ اِلى كَرامَتِكَ»[5]، به این علّت است که هرچه معرفت بالاتر، مسئولیّت در پیشگاه الهی بیشتر است. به میزان درجات قرب و بندگی، مسئولیّت انسان در پیشگاه الهی بالا می رود تا می رسد به وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) که آنچنان احساس مسئولیّت در پیشگاه الهی دارند که خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ حضرت هود(عَلَيهِ السَّلام) می فرماید: «فَاسْتَقِمْ كَما اُمِرْتَ»[6] (یا رسول الله) پس استقامت ورز همچنان که امر شده ای. حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «شَیَّبَتْنی سُورَةُ هُود»[7] سورۀ هود مرا پير کرد؛ یعنی بیانِ قاطعی که خداوند متعال فرمود و مسئولیّتی که بر من نهاد، مرا پیر کرد. هر قدر آگاهی ها بالاتر رود، مسئولیت ها بیشتر می شود و انسان در برابر کوچک ترین خطا و کوتاهی و سیّئه در پیشگاه الهی مورد مؤاخذه قرار می گیرد.

 



[1]- بحارالانوار، ج2، ص27

[2]- حسنات پاك مردان براى مقرّبان گناه محسوب مى‏شود (بحارالانوار، ج25، ص205).

*حق الیقین، علّامه مجلسی، ص36

[3]- عبادت نکرديم تو را آنچنان که شايستۀ عبادت توست و نشناختيم تو را آنچنان که شايستۀ شناخت توست (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ)؛ بحارالانوار، ج68، ص23).

[4]- و من پس از اين، كمترين كمترانم و خوارترينِ خوارترانم‏ (بيان نورانی امام سجّاد(عَلَيهِ السَّلام)؛ صحيفۀ سجّاديّه، فرازی از دعای47، دعا در روز عرفه).

[5]- ای خدای من و آقای من و مولای من و پروردگار من، بر فرض كه بر عذابت شكيبائى ورزم، ولى بر فراقت چگونه صبر كنم و گيرم اى خداى من، بر سوزندگى آتشت صبر كنم، اما چگونه چشم پوشى از كرمت را تاب آورم (بيان نورانی حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام)؛ مفاتيح الجنان، فرازی از دعای کميل).

[6]- مبارکه هود(عَلَيهِ السَّلام)/112

[7]- مصباح الشريعه، ترجمه عبدالرّزاق گيلانى، ص187