در اوّلین هفتۀ ماه مبارک رمضان سخن از توبه بود «وَ اسْتَغْفِرِ اللهَ اِنَّ اللهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»[1] و در آخرین هفتۀ ماه مبارک رمضان نيز سخن از توبه است «وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً اَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللهَ يَجِدِ اللهَ غَفُوراً رَحيماً». ماه مبارک رمضان، ماه تطهیر و استغفار و ماه طهارت است و خداوند متعال این سفرۀ کرامت را جز برای تطهیر بندگانش نگشوده است. توبه همیشه زیباست، لکن در ماه مبارک رمضان زیباتر است و در دهۀ آخر ماه مبارک رمضان فضیلت بالاتری دارد. کسی که موفق به توبۀ واقعی ­شود، نه فقط توبۀ لسانی و لفظی، یک پاداش فوری دریافت می­دارد و آن اینکه: شیرینی و حلاوت بخشش خدای سبحان را در قلبش می­یابد و یک لطافت روحی و حال خوش معنوی به او دست می­دهد و خود را میان هاله­ای از رحمت پروردگار احساس می­کند و لذّت می­برد که این مطلب، جز برای توبه­ کارانِ واقعی ملموس و محسوس نیست. البته این پاداش نقدی و فوری خدای سبحان نسبت به بندۀ توبه­ کار حقیقی است، ولی پاداش اُخروی آن بزرگتر می باشد «وَ لَاَجْرُ الْآخِرَةِ اَكْبَر»[2]. وقتی خداوندی که اکبر است، پاداش توبه را اکبر معرّفی می­فرماید، معلوم می­شود که این پاداش در چه درجه­ای است. انسان در پرتو توبه­ای که در دنیا انجام داده ­است، در قیامت به مقام و منزلت والایی نائل می­شود و به همین علّت وجود مقدّس حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) می­فرمایند: «خداوند مشمول رحمتش سازد بنده ای را که پیش از مرگ توبه کند، پس در حقيقت توبه، پاک کننده است از آلودگی گناه و رهاکننده است از پرتگاه هلاکت، واجب نموده است آن را بر خودش در مورد بندگان صالحش، پس فرمود: نوشت (واجب فرمود) پروردگار شما بر ذات خود رحمت را، شأن مطلب از این قرار است کسی که انجام دهد از شما کار بدی را از روی نادانی، سپس توبه کند بعد از آن و اصلاح نمايد، پس همانا او آمرزندۀ مهربان است*، (و فرمود:) و کسی که انجام دهد کار بدی را یا ظلم کند نفسش را، سپس استغفار کند خداوند را، می­یابد خداوند را آمرزندۀ مهربان»[3]. خداوند متعال به ذات اقدس خود، رحمت بر بندگانش را فرض و واجب فرموده ­است «كَتَبَ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَة»[4] و کسی که از روی جهالت گناهی را مرتکب شود، سپس توبه کند و حقّ الله ها و حقّ النّاس ها را جبران نمايد، خداوند را بسیار مهربان و رحیم خواهد یافت.

     مفسّران عظام فرموده­اند: گناهانی که انسان انجام می­دهد، قفلی بر قلب او می­زند، به اين معنا که بر قلب او در اثر گناه، چرک و رِینی ایجاد می­شود و قلبش زنگ می­زند و در نتیجه، آلودگی و ناپاکی و سیاهی و قساوت، دلِ او را احاطه کرده و قفل می­کند و تنها کلیدی که می­تواند این قلبِ قفل شده را باز کند، توبه است. قلب با گناه قفل می­شود و با توبه، اين قفل باز می­گردد.

     خداوند متعال از باب رحمت واسعه­ اش، بندگانش را از درون و بیرون با چراغ­هایی هدایت فرموده که عبارت از عقل و فطرت از درون و حضرات انبیاء(عَلَيهِم السَّلام) و کُتُب سماوی از بیرون است و راه و چاه و حق و باطل و هدایت و ضلالت را برای آنان تبیین فرموده ­است. حال، بـا وجود این همه عنایـات الهی، انسان ديگر عذری برای بیراهه ­روی ندارد، لکن پروردگار متعال، از بابِ رحمتِ واسعه اش، باب توبه را به روی بندگانش باز گذاشته و چنانچه مرتکب گناه و معصيت شوند، آنان را دعوت به توبه و بازگشت می­فرماید.

     استاد جوادی آملی می­فرمایند: توبۀ عبد، محفوف میان دو توبۀ پروردگار است. یعنی اوّل خداوند به سوی بنده­ اش بازگشت می­فرماید و به او توفیق توبه می­دهد، و آنگـاه عبد در اثر توبۀ خداوند، توبه می­کند، و بارِ ديگر پروردگار به سوی بنده­اش برمی­گردد و توبۀ او را می­پذیرد و قبول می­فرمـاید و او را مورد عفو و آمرزش خود قرار می­دهد. پس معلوم می­شود خداوند متعال راه های توبه و بازگشت را از هر طرف به سوی انسان گشوده­ است و پُرواضح است وقتی خداوند این­چنین به بنده­اش توفیق توبه عنایت می­فرماید، بنده پس از توبه، به طریق اولٰی دیگر عذری برای گناه کردن ندارد.

     به فرمودۀ مفسّران عظام، حمّام مکانی برای شستشوی انسانِ آلوده است، حال اگر انسان به حمام برود ولی خود را نشوید، آیا آلودگی های او برطرف می شود؟ معلوم است که انسان بايد در حمّام خود را شستشو دهد و استحمام نماید، تا آلودگی های او زدوده شوند. به همین ترتیب، توبه هم حمامی است که آلودگی های روحی و اخلاقی انسان در آن شستشو داده می شود. خداوند توبه را قرار داده تا انسان روحِ آلوده شده توسط گناه را در آن شستشو دهد. آری، خداوند توبه را قرار داد و انسانِ گنهکار را به توبه راهنمایی فرمود و توفیق توبه را به او عنایت کرد تا او با اختیارات وسیع خود، به وسیلۀ توبه، آثار شومِ گناه را از وجود خود بشوید و به سوی خدای توّاب و رحیم حرکت نماید و آنگاه خداوند او را مورد بخشش و آمرزش قرار دهد «يَجِدِ اللهَ غَفُوراً رَحيماً».

     وجود اقدس حضرت امیرالمؤمنین امام علی(عَلَيهِ السَّلام) می­فرمایند: «تَعَطَّرُوا بِالْاِسْتِغْفارِ لا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوائِحُ الذُّنُوب‏»[5] خود را با استغفار خوشبو كنيد تا بوى گناهان رسوايتان نكند. همین که انسان گناه و معصیتی را مرتکب شد، بوی تعفّن آن به عالم ملکوت بالا می رود و فرشتگان الهی از بوی بدِ گناه، به گناهِ وی پی می برند و آن را ثبت و ضبط می کنند. ملاحظه می شود که انسان با گناهان عالمانه ای که انجام می دهد، چه فاجعه ای را برای خود فراهم می سازد و چگونه روح خود را آلوده و بیمار می کند.

 



[1]- و طلب آمرزش کن از خداوند، همانا خداوند هست آمرزندۀ مهربان (مبارکه نساء/106).

[2]- و البته اجر آخرت بزرگتر است (مبارکه نحل/41).

*مبارکه انعام/54

[3]- تفسير العياشی، ج1، ص391-390؛ به نقل از تفسير تسنيم، تأليف استاد جوادی آملی، ج20، ص377

[4]- نوشت (واجب فرمود) بر نفسش رحمت را (مبارکه انعام/12).

[5]- تفصيل وسائل الشيعه الى تحصيل مسائل الشريعه، ج‏16، ص70