همان­طور که ایمان منهای عمل، و عمل منهای ایمان پذیرفته نیست، قرآنِ منهای عترت(عَلَيهِم السَّلام)، و اهل بیت(عَلَيهِم السَّلام) منهای قرآن نيز پذیرفته نیست. در آستانۀ بازگشایی مدارس و دانشگاه ها قرار داریم. خلقت و آفرینش هدفمند است. خداوند خلقت را بی­هدف نیافریده است «اَ فَحَسِبْتُمْ اَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ اَنَّكُمْ اِلَيْنا لا تُرْجَعُون‏»[1]. بنابراین انسانی که با نيّت توحيدی و الهی زندگی کند، حقیقتاً عبد و بنده است و به هدف خلقت نائل می­شود. ارزش هر کسی به میزان هدف اوست، هدف انسان محبوب اوست و ارزشها به میزان محبوبهاست.

     جوانان عزیزِ محصّل و دانشجو، حال، وقتی ارزش شما بقدر و اندازۀ هدفتان است، تلاش کنید هدفتان را توحیدی نمایید. اگر هدف از تحصیل شما رسیدن به مقامات دنیوی و پُست و ریاست و شهرت و مدرک و... باشد، ارزش شما نیز در آن پایه خواهد بود و این، بسی خسارت است. امّا اگر شمـا خداوند و اولیـای او را انتخاب کرده ­اید و هدف شما از تحصیل، خدمت به دین خداوند و بندگان خداوند و جلب و تحصیل رضایت الهی است و به عبارت دیگر، اگر هدفتان الهی و خدایی و ربّانی باشد، دوران تحصیل شما، سراسر عبادت خواهد بود. اگر شبانه ­روز در فکر آن هستید که برای کسب رضای خداوند تلاش و حرکت کنید، یقین بدانید که زندگی و تحصیلتان تماماً نور است و خداوند روز بـه روز بر توفیقـات شما می­افزاید و می­توانید چنان در مسیر کمال پیش بروید که باعث هدايت جمع کثیری از افراد شوید و مظهر صفت هادیِ پرودگار باشید و ان­شاء الله تعالی در پایان سال تحصیلی ببینید که چه بیمارانی را شفا داده ­اید و چه گم­ گشتگانی را هدایت نموده­ اید.

     پس، محصّلان و دانشجویان عزیز، شایسته است که در آغاز سال تحصیلی، با وضو و ذکرگویان وارد مقطع تحصیلی خود شوید تا لحظه لحظه­ های تحصیلتان به حساب خداوند نوشته­ شود و مهمتر از آن، به خدای سبحان و اهل بیت(عَلَيهِم السَّلام) متوسّل شوید تا ایمان شما را از آسیب و تزلزل محافظت نمایند و برای حفظ ایمان از تزلزل، شایسته است از مقدّمات آن پیشگیری شود که از جملۀ آنها مکانهایی است که زن و مرد با هم مختلط می­شوند که از چنین مکانهایی بخاطر خداوند احتراز کنید، چراکه انسان طبیعتاً موجودی مأنوس است و همان­طور که با قرآن و اهل قرآن مأنوس می­شود، همان­گونه نیز با گناه و عصیان و اهل معصیت مأنوس می­گردد. اگر در برخی ادارات یا بیمارستانها و... مسئلۀ حفظ حریم زن و مرد، آنچنان که باید، رعایت نمی­گردد و همکار زن و مرد در محل کارشان چنان با هم به صحبت و خنده می ­پردازند که گویا با هم محرمند، به دليل مأنوس شدن با محيط گناه است. آری، قرار گرفتن در محیط گناه موجب می­شود که انسان آرام آرام به محیط گناه عادت کند و کم­کم به جایی می­رسد که خندیدن و قهقهه زدن پیش همکار مرد، قبح و زشتی خود را از دست می­دهد و پرواضح است که لحظه­ لحظه­ های چنین کسی گناه کبیره می باشد. اسلام در دو مورد تأکید بسیار دارد که يکی حفظ حریم زن و مرد و دیگری مسئلۀ حق النّاس است.

     بنابراین جوانان عزیز سعی کنید که یا به محیط گناه وارد نشوید و یا اگر مجبور شديد، هر لحظه خودتان را به اهل بیت(عَلَيهِم السَّلام) بسپاريد و با مراقبت و توسّل، خود را از گناهان دور سازيد تا با فضای گناه مأنوس نشويد.

     در خاتمه مطلبی خدمت مادران محترم یادآوری می­شود و آن اینکه: در طول سال تحصیلی، صبحانه به عنوان مهمترین وعدۀ غذایی برای فرزندان فراموش نشود. یکی از سفارشات حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) آن بود که غذا خوردن در سه وعده یعنی صبح، ظهر و شب را ترک نکنید «لُقْمَةُ الصَّباحِ مِسْمارُ الْبَدَنِ»[2] یعنی صبحانه بدن را نیرومند می کند و بمنزلۀ ميخ برای بدن است. به گفتۀ پزشکان متخصص و کارشناسان امور تغذیه، نخوردن صبحانه موجب کاهش حافظه، بی ­حوصلگی، کج­ خلقی، افسردگی و پیریِ زودرس می­شود، فلذا اگر کودکان اشتها برای خوردن صبحانه نداشته باشند، شایسته است مادران محترم با مدیریت صحیح و زود خوابانیدن فرزندان و صبح زود بلندشدن و نرمش صبحگاهی و... فرزندان را در خوردن صبحانه کمک و یاری نمایند تا فرزندان با روحیۀ سالم و سلامت جسمی و روحی، سال تحصیلی را آغاز نموده و به پایان برسانند.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) درود فـرسـت و در امـر ظـهـور و فـرج مـولا و مقتـدایـمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همۀ ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطۀ هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما و توفيق هجرت معنوی و باطنی به همۀ ما عنايت بفرما. پروردگارا! همۀ ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مقرّر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­ مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی ­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- آيـا پس پنداشتيد اينکه خلق نموديم شمـا را بيهوده و همانـا شمـا به سوی ما بـازگردانده نمی شويد (مبارکه مؤمنون/115).

[2]- المحاسن/499 باب 48 نوادر فی الطعام حدیث 355