اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ * بِسْمِ اللهِِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

يَعِدُهُمْ وَ يُمَنّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ اِلاّ غُرُوراً﴿120﴾ اُولئِكَ مَاْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ لا يَجِدُونَ عَنْها مَحيصاً﴿121﴾ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهارُ خالِدينَ فيها اَبَداً وَعْدَ اللهِ حَقّاً وَ مَنْ اَصْدَقُ مِنَ اللهِ قيلاً﴿۱۲2﴾

     ترجمه: وعده می­دهد ایشـان را و به آرزو می­افکند ایشان را و وعده نمی­دهد ایشان را شیطان مگر فریب(وعدۀ دروغ)﴿120﴾ آن گروه بازگشت ایشان است جهنّم و نمی­یابند از آن گریزگاهی﴿121﴾ و کسانی که ایمان آوردند و اعمال شایسته و صالح انجام دادند، بزودی داخل می­کنیم ایشان را به باغهایی که جاری است از زیر آن نهرها، جاویدان هستند در آن هميشگی، وعدۀ خداوند حق است و کیست صادق­تر از خداوند از لحاظ گفتار﴿۱۲۲﴾

     شهـادت پنجمیـن امـام و هفتمین معصوم، حضـرت امـام محمّد باقر(عَلَيهِ السَّلام) بـه پیشگـاه مقدّس فرزند بزرگوارشان حضرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) و تمـام پیروان حقیقی و منتظران واقعی، علی­ الخصوص خواهران محترم تسلیت عرض می­شود «خداوند به مقرّبین ­درگاهش همۀ ما را در دنیا و عقبی با آن بزرگواران محشور بفرماید و از شفاعت کبرایشان بهره­ مند بفرماید».

     همچنين عید سعید قربان، عید بندگی و عبودیّت، به پیشگاه مقدّس حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهِم­ السَّلام) بالأخص حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) و آل­ طاهرینشان تبریک و تهنیت عرض می­شود «خداوند به مقرّبین ­درگاهش حقیقت این عید عظیم را در وجود همۀ ما محقّق بفرماید و عیدی در شأن این عید عظیم که ظهور و فرج مولا و مقتدایمان حضرت امام زمان(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) است، عنایت بفرماید».

     در آغاز جلسه، تیمّناً و تبرّکاً یک بیان نورانی از حضرت امام محمّد باقر(عَلَيهِ السَّلام) استفاده می­شود. آن بزرگوار می­فرمایند: «قُولُوا لِلنّاسِ اَحْسَنَ ما تُحِبُّونَ اَنْ يُقالَ لَكُم‏»[1] با مردم به نيكوترين سخنى كه دوست داريد آنان به شما بگويند، سخن گوييد. بیان آن بزرگواران ترجمان قرآن کریم است. خداوند متعال در قرآن کريم می­فرماید: «قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً»[2] با مردمان به نیکی سخن بگوئید، یعنی هرطور که انتظار دارید مردم با شما گفتار و کردار و رفتار نیکو داشته باشند، شما هم همانگونه با مردم رفتار کنید. مردم، رفتـار ما را بـه ما برمی­گردانند، ولذا اگر دوست داریم که با ما مؤدّبانه و محترمانه رفتار شود، لازم است برخورد محترمانه و مؤدّبانه با مردم داشته باشیم. بطور کلّی تمـام اعمـال مـا در زندگی به خود مـا برمی­گردد «اِنَّما هِیَ اَعْمالُكُمْ تُرَدُّ اِلَيْكُم‏»[3]. اگر دوست داریم که مشکلاتمان حل شود و گره­ هایمان گشوده گردد، به فکر حلّ مشکلات دیگران باشیم و گره آنان را بگشائیم. اگر می­خواهیم شادکام زندگی کنیم، شادکامی را به زندگی دیگران وارد سازیم. اگر می­خواهیم در زندگی نیکی ببینیم، باید به دیگران نیکی کنیم. اگر دوست داریم کلامِ زیبا بشنویم، باید سخن و کلام زیبا بگوئیم. وجود مقدّس حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «اَجْمِلُوا فِی الْخِطابِ تَسْمَعُوا جَميلَ الْجَواب‏»[4] نيكوئى كنيد در خطاب تا بشنويد جواب نيكو. بطور کلّی هر عملی را که دوست داریم در مورد ما انجام گیرد، باید همان رفتار را در مورد دیگران اِعمال کنیم.

 

۱- امالی صدوق، ص254

[2]- مبارکه بقره/83

[3]- اين است و جز اين نيست که همين اعمال شماست كه در قيامت برمى‏گردد به سوى شما (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)؛ توحيد المفضل، ص93).

[4]- تصنيف غررالحکم و دررالکلم، ص436