روز شنبه آغاز ماه ذیحجة الحرام است. طلیعۀ این ماه، روز ازدواج مبارک امیرالمؤمنین علی(عَلَيهِ السَّلام) با حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) است. دهۀ اوّل این ماه که ایّام معدودات یا ایّام معلومات نام دارد، از عظمت خاصّی برخوردار است، بطوری که حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «عمل خیر و عبـادت، در هيچ ايّـامی نزد حق تعالی محبوب تر نيست از اين دهه»[1]. عید قربان و عید عرفه نيز در این دهه واقع شده اند.

     ماه ذیحجة الحرام از ماه های حرام است و شایسته است به هر ماهی که خداوند احترام بالاتری قائل شده، ما هم با پرهیز از گناه و معصیت، احترام قائل گردیم. از نماز دهۀ اوّل ذیحجة الحرام نيز غافل نشويم که «بجاآورندۀ آن با ثواب حجّاج بیت الله الحرام شریک خواهد بود»[2]. کسانی که امسال نوبتشان رسیده بود به حج مشرّف شوند، ولی بنا به شرایط موجود نتوانستند، با آن شکستگی و جراحت قلب «سُبْحانَ مَنْ يَعْلَمُ جَوارِحَ الْقُلُوب‏»[3]، از خدای سبحان درخواست نمایند که حرمین شریفین را از دست دشمنان اسلام نجات دهد.

     ماه ذیحجة الحرام آخرین ماه سال قمری است، ان شاء الله تعالی بتوانیم در این ماه با بهره گیری از عبادات وارده، سال را با تقوای بالاتری به پایان ببریم. حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) در عظمت این ماه می فرمایند: «اَللّهُمَّ هذِهِ الْاَیّامُ الَّتی فَضَّلْتَها عَلَی الْاَیّامِ وَ شَرَّفْتَها قَدْ بَلَّغْتَنیها بِمَنِّکَ وَ رَحْمَتِکَ»[4] خدایا اين ايّامی است که بر ايّام ديگر برتری دادی و شريفشان ساختی و مرا به آنها رسانيدی به منّ و رحمت خودت. در روایات اسلامی به روزۀ دهۀ اوّل این دهه بخصوص روز اوّل آن توصیه بسیاری شده است و «روزه گرفتنِ نه روز اوّل اين دهه، ثواب روزۀ تمام عمر را دارد»[5] که اگر تمام دهه هم مقدور نشد، شایسته است از روزۀ روز اوّل آن به شرط رضایت خانواده بی بهره نمانیم.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فـرسـت و در امـر ظـهـور و فـرج مـولا و مقتـدایـمـان حضـرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همۀ ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطۀ هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما و توفيق هجرت معنوی و باطنی به همۀ ما عنايت بفرما. پروردگارا! همۀ ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مقرّر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­ مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­ الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- مفاتيح الجنان، در اعمال ماه ذيحجة الحرام

[2]- مفاتيح الجنان، در اعمال ماه ذيحجة الحرام

[3]- پاک و منزّه است خدايی که می داند جراحت قلب ها را (مفاتيح الجنان، در اعمال سحرهای ماه مبارک رمضان).

[4]- مفاتيح الجنان، در اعمال دهه اوّل ذيحجة الحرام

[5]- مفاتيح الجنان، در اعمال ماه ذيحجة الحرام