اوّل ماه ذیقعدة­الحرام، روز ولادت باسعادت بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) کریمۀ اهل بیت عصمت و طهارت(عَلَيهِم السَّلام) است. کریم کسی است که هیچ کس را از درِ کرامتش دست خالی برنمی­گرداند. برکات عظیمی در حرم آن بزرگوار وجود دارد و اين بانوی عظيم القدر، مورد تأييد حضرات امام صادق و امام کاظم و امام رضا و امام جواد(عَلَيهِم السَّلام) هستند. حضرت امام رضا(عَلَيهِ السَّلام) در شأن این بانوی کریمه فرموده اند: «مَنْ زارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زارَنى»[1] و حضرت امام جواد(عَلَيهِ السَّلام) نيز فرمودند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ»[2] کسی که زيارت کند قبر عمه ام را در قم، پس برای اوست بهشت.

     آری ملاحظه می­شود بانویی غیر معصوم، به چنان جایگاهی نائل می شوند که زیارت آن بزرگوار، هم ردیف با زیارت معصومین(عَلَيهِم السَّلام) می­گردد. به برکت وجودی حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) سه درِ بهشت از شهر قم باز می­شود، همانطور که حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) فرموند: «اَلا اِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمانِيَةَ اَبْوابٍ ثَلاثَةٌ مِنْها اِلى قُمَّ»[3] و به برکت وجود ایشان به شهر مقدّس قم آنچنان توجه شده که علوم دینی و حوزه­های اسلامی در آنجا دایر گشته است. این بانوی جلیل­ القدر چنان عظمتی را دارا هستند که علمای بزرگی همچون صدرالمتألهین شیرازی، سؤالات فلسفی خود را در حرم آن بزرگوار و با توسّل به ایشان حل و فصل می­نمودند.

     با سیر در شخصیت حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) درمی­یابیم که چرا این بانوی بیست و دو يا بیست و هشت ساله دارای این همه کرامت و عظمت هستند؟ آیا به این علت که دختر امام موسی کاظم(عَلَيهِ السَّلام) يا خواهر حضرت امام رضا(عَلَيهِ السَّلام) يا عمّۀ حضرت امام جواد(عَلَيهِ السَّلام) هستند، دارای چنین رفعت مقامی می باشند؟ پرواضح است همانطور که رفعت مقام حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) به دلیل دختر حضرت پیـامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و همسر حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) و مادر امام حسن و امام حسين(عَلَيهِما السَّلام) بودن نیست، بلکه خودِ آن بزرگوار با ایمان و عملشان این مقام و منزلت را کسب کردند، همانگونه هم حضرت فاطمه معصومه(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) به دلیل ایمان و تقوای خودشان این مقام عظمی را کسب نمودند. اگر حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) به حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها) می فرمودند: «فِداها اَبُوها»[4]، حضرت امام موسی کاظم(عَلَيهِ­ السَّلام) نیز به حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) می فرمودند: «فِداها اَبُوها»[5]. تنها علّت رفعت مقام آن بانوی کریمه، از ناحیه ایمان و تقوا و اطاعت محض از امام زمانشان بوده است. دین اسلام، دین ضوابط است، نه روابط، و تنها ملاک و معیار برتری و کرامت در دین اسلام، تقوا است «اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ اَتْقاكُمْ»[6].

 

[1]- کسی که زيارت کند معصومه را در قم، مانند کسی است که مرا زيارت کرده است (ناسخ التواريخ، ج٣، ص٦٨؛ به نقل از كريمه اهل بيت، ص٣٢).

[2]- کامل الزیارات، ص324

[3]- آگاه باشيد همانا برای بهشت هشت در وجود دارد، که سه در از آنها به سوی قم است (بحارالانوار، ج57، ص228).

[4]- فدای او باد پدرش (قصص الانبياء، (قصص قرآن)، ص720).

[5]- فدای او باد پدرش (بحارالانوار، ج43، ص86).

[6]- همانا گرامی ترين شما نزد خداوند باتقواترين شماست (مبارکه حجرات/13).