مطلب قابل توجه اينکه: امر به صدقه و اصلاح ذات البین و امر به معروف و نهی از منکر، حُسن فعلی است، ولی برای تقرّب الی الله کافی نیست. اینکه خدای سبحان می­فرماید: نجوا در مواردی خیر است و در ردیف عبادات مقبوله محسوب می­شود، در صورتی است که حُسن فعلی همراه با حُسن فاعلی باشد. یعنی هم عمل خیر باشد و هم انجام دهندۀ عملِ خیر، مؤمن باشد و هم به قصد قربت صورت گیرد، نه به قصد شهرت و ریا و خودنمایی. به عبارت دیگر، انسانِ خیّر، کار خیر را بخاطر خداوند انجام دهد. اگر کسی صدقه دهد و یا مسجدسازی کند، ولی برای خودنمایی و شهرت باشد و قصد قربت نداشته باشد، در پیشگاه الهی مورد قبول واقع نمی­شود.

     استاد جوادی آملی در اینجا به مطلب لطیفی اشاره فرمودند و آن اينکه: برای بهشتی شدن دو شرط لازم است و با یک شرط نمی­توان بهشتی شد. یعنی برای بهشتی شدن، انسان بايد هم خودش خوب باشد و هم کار خوب را با قصد خوب انجام دهد و به عبارت دیگر، حُسن فعلی و حُسن فاعلی، همراه هم باشند. در مقابل، اگر انسان خودش مؤمن باشد، ولی کار خیر نداشته ­باشد، تنها با مؤمن شناسنامه­ای، کسی بهشتی نمی­شود. امّا برای دوزخی شدن، تنها یک شرط کافی است، یعنی اگر حُسن فعلی نداشت، اهل دوزخ است، هرچند که حُسن فاعلی داشته ­باشد. سپس استاد اضافه می­فرمایند: خداوند هیچ کار خیری را بدون پاسخ نمی­گذارد، ولی آیا او که برای خداوند انجام نداده و قصد دنیوی داشته، عوضی دریافت نخواهد کرد؟ در جواب می­فرمایند: چون او برای آخرت انجام نداده، لذا اجر اُخروی ندارد. کسی که کارهایش برای دنیا بوده و بخاطر دنیا حجّ رفته و صدقه داده و ساير خيرات را به قصد دنيوی انجام داده، اجر و مزدش را در همین دنیا می­گیرد، يعنی موقعیّت و آبروی اجتماعی پیدا می­کند و مورد احترام مردم واقع می شود، ولی چون قصد الهی و نیّت اُخروی ندارد، در آخرت بهره­ای نخواهد داشت «ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ»[1].

     قابل توجه مربّیان و معلّمان و متعلّمان است که باید هدف از تعلیم و تعلّمشان جلب رضايت خداوند باشد و فقط برای او کار کنند؛ معلّمی که برای مدرک و مقام و شهرت و منسب علم اندوزی کرده، نه برای خداوند، و کسی که برای دنیا مال اندوخته نه برای آخرت، تا دنیا دنیاست، بهره می­برد، ولی همین که چشم از دنيا فرو بست و نظام دنیوی برچیده شد، چون برای نظام دیگر کاری نکرده، دست خالی می­رود و اجر الهی و پـاداش اُخروی نخواهد داشت. ملاحظه می­شود که خداوندِ مهربان­تر از پدر و مادر چگونه انسان را نصیحت می­کند و با آیه آیۀ قرآن کریم او را تربیت می­فرماید که ای انسان! ارزش تو ایمان و عمل صالح و اخلاص در عمل است. خداوند متعال در تبیین حقایق برای انسان کم نگذاشته و حجّت را برای او تمام کرده ­است و به همین علّت در روز قیامت به هیچ کس اِذنِ عذرخواهی داده نمی­شود «وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ»[2].

 

[1]- نيست برای او در آخرت از بهره ای (مبارکه بقره/102).

[2]- و اذن داده نمی شود ايشان را که عذرخواهی کنند (مبارکه مرسلات/36).