آنچه که حضرت امام­ حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) و امام زمان(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) از ما طلب دارند، پاسخ به ندای مبارک «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» آن بزرگوار است. هر کس در طول تاریخ به نوعی به ندای آن حضرت پاسخ مثبت داده و حماسه و نهضت آن بزرگوار را یاری کرده و به انصار حسینی پیوسته است. یکی با انفاق و احسان، یکی با سینه­ زنی و عزاداری در مجالس عزا، یکی با تبلیغ و ترویج قیام آن بزرگوار و... از یاران آن بزرگوار گشته است. یاران امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) محدود در هفتاد و دو تن نبوده است، چراکه عاشورا جاویدان است و همه ساله، انصار حسینی تربیت می­کند، لکن هیچ نصرتی به نهضت امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) و هیچ پاسخی به ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» آن حضرت، همانند ترک معصیت، مورد رضایت و خشنودی آن بزرگوار نیست. پاسخی که یک جوان با ترک معصیتش به ندای یاری­طلبی امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) می­دهد، قابل مقایسه با دیگر عمل­ها و پاسخ­ها نیست، چراکه عزیزترین و محبوبترین مورد برای ایشان، همانند جدّ و پدر بزرگوارشان حفظ دینشان بوده است.

     پس شایسته است جوانان عزیز توجه نمایند که چه اندازه در تدیّن و مسائل دینی خود احساس مسئولیّت می­نمایند و چقدر به فریضۀ نماز که ستونِ خیمۀ دین است «اَلصَّلاةُ عَمُودُ الدّين‏»[1]، اهتمام می­ورزند و چقدر در برابر حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و سایر واجبات و فرائض دینی احساس مسئولیّت می­نمایند و چنانچه تاکنون قصوری صورت گرفته، با توبه از محارم الله آن را جبران و اصلاح نمایند و به این ترتیب با امام­ حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) و حضرت رسول خدا(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) بیعت نمایند که بیعت با ایشان، همان بیعت با خداوند منّان است. به عنوان نمونه: جوانی که در نمازها اهتمام کافی ندارد، این روزها با مولایش بیعت کند که از عاشورای امسال تا عاشورای سال بعد یک نماز قضا نداشته باشد، و يا جوانی که حجابش کمرنگ است، با مولایش بیعت کند که حجابش را خداپسندانه­ تر نماید، اگر مبتلا به آفات گفتاری اعم از غیبت و تهمت و دروغ و دل­ آزاری و... است که از گناهان کبیره هستند و اگر مبتلا به آفات اخلاقی و عملی است، با توبه و جبران مافات، با مولایش بیعت نماید. امکان ندارد با وجود داشتن آفات اخلاقی و عملی بتوان به ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» حضرت سیّدالشهداء(عَلَيهِ­ السَّلام) پاسخ مثبت داد. آن بزرگوار قیام کردند تا نماز و امر به معروف و نهی از منکر زنده بماند. از اینرو شایسته است که با سیر در زندگی دینی و اوضاع روحی و ایمانی خود، توجه کنیم که در کدام قسمت از عمل به احکام دین و اوامر الهی دچار آسیب و آفت هستیم، آنها را جبران و اصلاح نمائیم و این سئوال را همواره از خود داشته باشیم که آیا برنامۀ عملی زندگی­ام مطابق با اهداف آن بزرگواران هست؟ آنان شهید راه دین و قرآن هستند. آنان از هر آنچه داشتند، گذشتند تا دین و قرآن و نماز زنده بماند، من چقدر حاضر به فداکاری در راه دین و قرآن هستم و به احکام الهی، عامل می­باشم و به ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» پاسخ مثبت می­دهم؟ پُرواضح است که توبه و اصلاح عمل، بهترین و والاترین پاسخ به ندای مبارک حضرت امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) است.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فـرسـت و در امـر ظـهـور و فـرج مـولا و مقتـدایـمـان حضـرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همۀ ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطۀ هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما و توفيق هجرت معنوی و باطنی به همۀ ما عنايت بفرما. پروردگارا! همۀ ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مقرّر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره ­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی ­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

 

[1]- نماز ستون دين است (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ)؛ تحرير المواعظ العدديه، ص519).