با توجه به مطالب مذکور در علّت رفعت مقام حضرت ابوالفضل العباس(عَلَيهِ­ السَّلام) معلوم می­گردد که در تربیت فرزند، اولین نقش را مادر بر عهده دارد. مادر آنقدر در حُسن عاقبت فرزندش نقش دارد که حد و مرزی ندارد. عدّ ه ­ای رجوع می­کنند که مادر در دوران بارداری چه دعایی کند و چه عملی انجام دهد که فرزندش صالح شود؟ در اینجا باید توجه نمود که تربیت اولاد در بطن مادر صورت می­گیرد. حضرت پیامبر ­اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می ­فرمایند: «اَدِّبُوا اَوْلادَکمْ فی بُطُونِ اُمَّهاتِهِمْ» تربيت کنيد فرزندانتان را در شکم های مادرانشان. سئوال می­کنند چگونه در شکم مادران، فرزند را تربیت نمائیم؟ در پاسخ می­فرمایند: «بِاِطْعامِهِمُ الحَلالَ»[1] با خوراندن طعام پاک و حلال به مادران. سنگ زیر­بنای تربیت فرزند از بطن مادر شروع می­شود. اگر در صحنۀ عاشورا دیده می­شود که سخنان حق و گیرای امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) که سنگ را هم آب می­کرد، تأثیری در قلوب سنگ دشمنان حقّ نداشت، به این علّت بود که به فرمودۀ خود امـام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) شکم­هایشان پُر از حرام شده بود «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ طُبِعَ عَلى قُلُوبِكُم‏»[2]. بنابراین گام اول در تربیت فرزند این است که مادر در دوران بارداری از رزق حلال تغذیه نماید که البته تغذیه از نان و لقمۀ حلال در مورد خود فرزندان بعد از تولد نیز صادق است و توصیه شده که فرزندان خود را با نان حلال و محبّت اهل بیت(عَلَيهِم­ السَّلام) تربیت کنید. همانطور که فرمودند: «فرزندان خود را بر سه خصلت تربیت کنید، دوستى پیامبرتان، دوستى اهل بیتش، و قرائت قرآن»[3]. در این راستا شایسته است که مادران محترم در کنار کلاس­های متفرقۀ زبان و نقاشی و... که فرزندان خود را ثبت نام می­کنند، زبان دین او (قرآن) را در اولویّت قرار دهند. البته منظور این نیست که کلاس زبان لازم نیست، بلکه منظور آن است که فرزند با زبانِ دین خود آشنا شود و در راستای حُسن عاقبت و سعادت تربیت شود.

     گام دوم در صالح شدن فرزند، تقیّد مادر به واجبات در دوران بارداری و در طول تربیت فرزند است. مادری که اهتمام کافی به نماز دارد و نماز صبحش قضا نمی­شود و پرهیز از محرمات دارد، سنگ دوم را در زیربنای تربیت فرزند گذاشته است. آری، بالاترین تأثیر در صالح بودن فرزند، تقوای مادر در طول بارداری و اجتناب او از حرام و گناه است. وقتی در زندگی علمایی همچون شیخ انصاری و... مطالعه می­کنیم، متوجه می­شویم که مادرانشان در این راستا، سهم عظیمی داشته ­اند، نکتۀ مقابل مطلب مذکور نیز صادق است و در طول تاریخ مادران ناپاکی بوده اند که ظالمان و ستمگرانی را پرورش داده­ اند که از جملۀ آنها «مرجانه» مادر ابن­زیاد بود. ابن­زیاد دست پروردۀ چنین مادری است که توانست آن همه ظلم و جنایت از خود نشان دهد و علاوه بر جنایت عظیم کربلا، جنایت­های بسیاری بمانند شهادت جناب میثم تمّار و... نیز به دست او صورت گرفت. آری یکی از عوامل مهم در سوء­عاقبت ابن­زیاد، مادر ناپاکش، مرجانه بوده است، همانطور که وقتی حضرت زینب(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) وارد مجلس ابن­زیاد شدند، او را به نام مادر ناپاکش مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: «هَبَلَتْكَ اُمُّكَ يَا ابْنَ مَرْجانَة»[4] مادرت به عزايت بنشيند ای پسر مرجانه!

     حضرت امام صادق(عَلَيهِ­ السَّلام) می­فرمایند: «طُوبی لِمَنْ کانَتْ اُمُّهُ عَفیفَةً»[5] خوشا بر حال کسی که مادرش عفیفه ­باشد. در اینجا لازم است جوانان عزیز توجه کنند که این استواری ایمان و طهارت و پاکی خود را مدیون مادران عفیفشان هستند، فلذا بیش از پیش قدردان مادران عفیفه­ شان باشند.

     در راستای تربیت دینی و اهل بیتی و حسینی فرزندان، دو نکته لازم به یادآوری می­باشد که عبارتند از:

     1- مادران محترمی که چه به عنوان معلم و پیا م ­رسان و چه به عنوان متعلّم و پیام­گیر در مجلس عزای امام  ­حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) شرکت می­کنند، شایسته است به این نکته توجه نمایند که آنچه که امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) و شهدای کربلا از ایشان می­خواهند، صبغۀ حسینی یافتن است. وقتی مادر در مجلس امام­ حسین(عَلَيهِ ­السَّلام) شرکت می­کند، باید همسر و فرزندان و سایر اعضای خانواده ببینند که او با شرکت در مجالس حسینی، اخلاق حسینی یافته است و خوش اخلاق و صبور و بردبار شده و دیگر پرخاشگر نیست. مادر باید با اخلاق و صبغۀ حسینی داشتن، در منزل امر به معروف و نهی از منکر عملی نماید.

     2- به هنگام شرکت در مجالس دینی و عزای امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) فرزندان را نیز با خود همراه نمائیم و به آنان در این مجالس بسیار محبّت کنیم. اگر فرزندان خردسال، در مجالس حسینی از افراد دینی باسابقه و اهل توحید و قرآن، که چندین سال است در مجالس قرآنی شرکت می­کنند، محبّت نبینند، محبّ اهل بیت(عَلَيهِم­ السَّلام) نمی­شوند. آری، بسیار تلاش کنیم که خاطرۀ خوشی از مراسم احیای شبهای قدر و محافل قرآنی و عزای­حسینی در ذهن فرزندان باقی بماند.

 

[1]- جُنگ مهدوی، ص132

[2]- پس در حقيقت پُر شده شکم هايتان از حرام و مُهر زده شده بر قلب هايتان (بحارالانوار، ج45، ص8).

[3]- ادبوا اولادكم على ثلاث خصال حب نبيكم و حب اهل بيته و قراءة القرآن‏ (فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج‏2، ص78).

[4]- اللهوف على قتلى الطفوف، ص161

[5]- علل الشرائع، ج2، ص564