با وجود اینکه حضرات معصومین(عَلَيهِمُ­السَّلام) مظاهر کامل و اتمّ و اکمل صفات جمال و کمال الهی و اُسوۀ حسنه برای عالمیان هستند، لکن مـادر بزرگوارشـان حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)، اسوۀ همۀ ایشان می­باشند، همان­طور که حضرت امام حسن عسکری(عَلَیهِ­السَّلام) در مورد مادر بزرگوارشان حضرت فاطمۀزهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) می­فرمایند: «نَََحْنُ حُجَجُ اللهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللهِ عَلَيْنا»[1] ما حجت خداوند بر مخلوقاتش هستیم و جدّه مان فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) حجّت خداوند برای ماست. حال پرواضح است حضرت فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) چه ابر بارنده و چه خورشید تابنده و صاحب چه زیبایی و جمال و تجلّی عالیۀ حق تعالی هستند که حجّت حضرات معصومین(عَلَيهِمُ­السَّلام) می­باشند. حضرت امام زمان(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) در مورد مادرشـان حضرت فاطمۀ­زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) می­فرمایند: «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللهِ(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) لی اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[2] و در دختر رسول خدا(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) برای من اسوۀ حسنه­ای وجود دارد. یعنی اگر خود ما  اسوۀ عالمیان هستیم، مادرمان حضرت فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) نیز برای ما اُسوه هستند. آری، بعد از وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) و حضرت امام علی(عَلَیهِ­السَّلام)، حضرت فاطمۀ­زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) مقامشان از تمام ائمّۀ­هدی(عَلَيهِمُ­السَّلام) بالاتر است و مقام ائمّۀ­هدی(عَلَيهِمُ­السَّلام) از تمام حضرات انبیاء عظام قبلی، حتی پیامبران اولواالعزم بـالاتر می باشد. همان­طور که حضرت ­پیـامبر ­اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) اشرف انبیاء(عَلَيهِمُ­السَّلام) هستند، آل طاهرینشان نیز به منزلۀ جان و روح آن حضرت هستند، همان­طور که در مورد امـامت حضرت علی(عَلَیهِ­السَّلام) می­فرمایند: «مَنْ اَنْكَرَ اِمامَةَ عَلِیٍّ(عَلَیهِ­السَّلام) بَعْدی كانَ كَمَنْ اَنْكَرَ نُبُوَّتی فی حَياتی»[3] و در مورد حضرت فاطمۀ­زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) نیز فرمودند: «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنّی»[4] فاطمه پارۀ وجود من است. یعنی همان­طور که من اسوۀ عالمیان هستم، فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) نیز چنین است.

     پس همان­طور که حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) مظهر اکمل و اتمّ و آئینۀ تمام ­نمای اوصاف خدای سبحان هستند، وجود مقدّس حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) نیز مظهر کامل و آئینۀ تمام نمای اوصاف حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) می­باشند و سورۀ مبارکۀ کوثر و کلمۀ کوثر بیانگر عظمت آن حضرت است «اِنّا اَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»[5]. عالی­ترین مصداق کوثر، وجود مقدّس حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) هستند که خداوند متعال در اجلال آن حضرت با متکلّم مع­الغیر فرموده است «اِنّا اَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» که نشان عظمت آن حضرت می باشد. اگر خداوند می­فرماید: پیامبرم ما نعمت وجود مقدّس حضرت فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) را به تو بخشیدیم، یعنی خیر کثیر و فراوان را با این فاطمه به تو بخشیدیم. اگر امام(عَلَیهِ­السَّلام)، دین اسلام، نبوّت و امامت، همه کوثرند، حضرت فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)  نیز عالی­ترین مصداق کوثر هستند.

 

[1]- الاسرار الفاطمیه، ص99، للشیخ محمد فاضل المسعودی

[2]- بحارالانوار، ج3، ص178

[3]- کسی که امامت علی(عَلَیهِ­السَّلام) را بعد از من انکار کند، گویا نبوت مرا در زمان حیاتم انکار کرده است (امالی صدوق، ص656).

[4]- ارشادالقلوب، ج2، ص232

[5]- همانا ما داديم به تو کوثر (خير کثير) را (مبارکة کوثر/1).