با توجه به مطالب مذکور در بخش­های سابق، معلوم می­شود که شکر لسانیِ حقیقی، محصول و معلول شکر قلبی، یعنی شناخت نعمت­های پروردگار و قلباً شاکر بودن، و شکر عملی، یعنی استفاده و بکار بستنِ نعمت­ها در مسیری که خداوند تعیین فرموده، می­ باشد. خداوند متعال نعمت­ها را در اختیار انسان قرار داده و نظار­ه گر است که او چگونه عمل می­کند «فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلوُن»[1]. یکی از نعمت­هایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده و نظاره­ گر است که چگونه از آن استفاده می­نماید، نعمت­ دارایی و ثروت است. اگر انسان بداند مال و ثروتی که در دست دارد، مال حقیقی او نیست، بلکه امانتی است که خداوند در اختیارش قرار داده است، هرگز خود را مالک مال و ثروت نمی­داند و از انفاق و احسان خودداری نمی­کند. حضرت امام صادق(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «اَلْمالَ مالُ اللهِ»[2] این اموال، مال انسان نیست، بلکه مال خداوند است. اگر مال انسان بود که از او گرفته نمی­شد و به همین علّت فرمود: «آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللهِ الَّذی آتاكُمْ»[3] بدهید آنها را از آن مالی که خداوند به شما بخشیده­ است. اگر انسان بداند که در چند روزۀ دنیا، امانت دار الهی است، دیگر وابستگی مال در او به آن شدّت و حدّت نیست که مانع از انفاق الهی شود. کسی که انفـاق نمی­کند، ترس از آن دارد که مالش کم شود، درحالی که خداوند خود می­فرماید: «فَهُوَ يُخْلِفُه‏»[4] و در مورد دیگری نيز می­فرماید: «فَيُضاعِفَهُ لَهُ اَضْعافاً كَثيرَةً»[5]. پس خداوند در برابر انفاق بندگان چندین برابر به ايشان می­افزاید. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­فرمایند: «خداوند صدقه را می پذيرد و آن را به دست راست خود می گيرد و براى شما بزرگ می كند، همچنان كه كرّ ه اسب خود را بزرگ می كنيد تا آنجا كه يك لقمه، به اندازۀ كوه اُحُد شود»[6]. آری، در روز قیامت که روز احتیاج است و احتمالاً انسان شاکیانی در مقابل دارد، انفاقها و احسان­های فی سبیل الله به دادِ او می­رسد. خداوند مال و ثروت را به انسان بخشیده و می­فرماید: همان را به من قرض بدهید. با مالی که به شما دادم در دنیا تجارت کنید و با خدای خود وارد معامله شوید. قبل از اینکه قدرت از دست شما برود و اموال در دست ورّاث قرار گيرد و مایۀ حسرت برای شما گردد، خود اقدام نمایید و برای خود توشه فراهم آورید.

     بنابراین شایسته است قبل از اینکه به فکر جهیزیّۀ فرزندانمان باشیم، به فکر جهیزیّۀ خود باشیم و یقین بدانیم با این انفاق و احسانی که انجام می­دهیم و با گره­ گشایی از مشکل نیازمندان، گره از کار خود می­گشاییم. انسان با انفاق فی سبیل الله، رشد می­کند و پاکیزه می­شود و بالا می­آید. خداوند متعال به پیامبرش می­فرماید: «خُذْ مِنْ اَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكّيهِمْ بِها»[7] پیامبرم احسان­ها و صدقات مردم را بگیر و پاکشان کن. با توجه به آیۀ شریفۀ مذکور، معلوم می­شود کسانی که احسان و انفاق می­کنند، به طهارت و پاکی می­رسند و کسانی که از انفاق خودداری می­نمایند، از طهارت نفس بی­ بهره­ اند. در ادامه نیز می­فرماید: «وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ»[8] پیامبرم برای انفاق کنندگان دعا کن. هر کسی که فی سبیل الله به انفاق و احسان اقدام می ­نماید، مشمول دعای خیر حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) قرار می­گیرد.

     در اهمیّت انفاق حضرت امام صادق(عَلَیهِ­ السَّلام) می­فرمایند: «چون روز قيامت فرا رسد، خداوند بزرگ فرمان مى‏دهد كه منادی ندا كند: تهيدستان كجايند؟! (و پس از اين صلاى عام) گروهى از مردم از جاى برمى ‏خيزند، ... سپس (خداوند متعال) به ايشان مى‏فرمايد: به اهل محشر بنگريد و هر كسى را كه در حقّ شما نيكى و احسان كرده است شناسايى كنيد، سپس دست او را گرفته وارد بهشت كنيد»[9]. در بیان نورانی ديگری از حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) نيز آمده است: «لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ مِفْتاحٌ وَ مِفْتاحُ الْجَنَّةِ حُبُّ الْمَساكينِ وَ الْفُقَراءِ»[10] برای هر چیزی کلیدی است و کلید بهشت دوست داشتنِ مستمندان و فقیران است.

     البته لازم به توضیح است که انفاق و احسان به نیازمند مطلبی است و تکریم نیازمند مطلبی دیگر. خداوند متعال می­فرماید: «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْاَذٰى‏»[11]. شما با من معامله می­کنید، فلذا صدقات و انفاق و احسان هايتان را با منّت و آزار و اذیّت باطل نسازید. عزیزان، انفاق همواره زیباست، ولکن در پـایـان سـال که عدّ ه­ ای این­چنین در بحران روحی قرار گرفته ­اند، زیباتر و شایسته ­تر است. عزیزان، مقروضی، خیلی سخت است. شرمندۀ اهل و عیال شدن بسیار سخت است. برای مادران، حفظ آبرو در پیش بستگان و اقوام خیلی سخت است. نیـازمندان را دریـابیم و خودمان را در معرض گره گشایی و آبروداریِ خداوند قرار دهیم و سعادت جاویدان و نعمت­های اُخروی پروردگار و قرب و رضایت الهی را فراهم آوریم. حسرت ­بارترین زمانها، بعد از مرگ، زمـانی است که انسان ببیند ورثه­ اش اموال او را خرج می­کنند و او همچنان دست ­خالی و درمانده است و حقیقتاً مایۀ بسی تأسّف است که انسان ببیند آن زمانی که مال در اختیارش بود، در جهت خیر استفاده نکرده ­است. پس بیایید بـه جـای اینکه حسرتِ داشته­ های دیگران را داشته ­باشیم، از داشته­ های خود در راه حق استفاده کنیم تا در روز قیامت مایۀ حسرت نگردد.

     آخرین مطلب در مورد آخرين چهارشنبۀ سال و روز سيزدهم نوروز است که آیة الله مکارم شیرازی در اين مورد فرموده اند: «...سيزده بدر سنّتی است که از بت پرستان باقی مانده، همانطور که سنّت مراسم شب چهارشنبه سوری هم سنّتی از آتش پرستان است. سزاوار است برادران و خواهران عزيز مسلمان، جنبه های مثبتِ سال نو را حفظ کنند، در صلۀ رحم* و رفع کدورت ها بکوشند و خانۀ دل و خانۀ مسکونی را از هرگونه آلودگی پاک کنند و در لحظۀ تحويل سال به ياد خدا باشند، ولی جنبه های خرافی را که بازماندۀ بت پرستان است، حذف نمايند...»[12].

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ ­عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده ­ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ عالی ترِ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- پس می نگرد که چگونه عمل می­کنید (مبارکه اعراف/۱۲۹).

[2]- مال، مال خداوند است (بحارالانوار، ج۷۲، ص۳۰۵).

[3]- مبارکه نور/33

[4]- پس او جانشين قرار می دهد برای آن (جای آن را پر می کند) (مبارکه سبأ/39).

[5]- پس اضافه می کند آن را برای او اضافه کردنی بسيار (مبارکه بقره/245).

[6]- اِنَّ اللَّهَ تَعالى يَقْبَلُ الصَّدَقَةَ وَ يَاْخُذُها بِيَمينِهِ فَيُرَبِّيْها لِاَحَدِكُمْ كَما يُرَبّی اَحَدُكُمْ مُهْرَهُ حَتّى اَنَّ اللُّقْمَةَ تَصيرُ مِثْلَ اُحُد (نهج الفصاحه، حديث765).

[7]- بگیر از اموال ایشان صدقه­ای تا پاک سازی ایشان را و تزکیه کنی آنها را به وسیلۀ آن (مبارکه توبه/۱۰۳).

[8]- و دعا کن بر ايشان (مبارکه توبه/103).

[9]- اِذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ اَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُنادِياً يُنادی اَيْنَ الْفُقَراءُ فَيَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ ... ثُمَّ يَقُولُ لَهُمُ انْظُرُوا وَ تَصَفَّحُوا وُجُوهَ النّاسِ فَمَنْ اَتٰى اِلَيْكُمْ مَعْرُوفاً فَخُذُوا بِيَدِهِ وَ اَدْخِلُوهُ الْجَنَّة (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص183).

[10]- نهج الفصاحه، حديث2262

[11]- باطل نسازید صدقه هایتان را با منّت و اذیّت (مبارکه بقره/۲۶۴).

* لازم به توضيح است که وجوب صلۀ رحم، در صورت رعايت شدنِ شئونات اسلامی و موازين شرعی است، وگرنه چنانچه آلوده به معصيت شده و هتک حرمت الهی گردد، مانند اختلاط محرم و نامحرم، لازم است به زمان ديگر يا به نوع غيرحضوریِ صلۀ رحم منتقل گردد.

[12]- بيانات آية الله ناصر مکارم شيرازی به تاريخ 23/12/1380