بعد از روشن شدنِ اوصاف منافقین از دیدگاه حضرات معصومین(عَلَيهِم ­السَّلام)، برای ملموس­تر شدنِ این اوصاف و کاربردی نمودن آن در زندگی، توجه بـه این نکته حائز اهمیّت می­باشد که چگونه می­شود کسی که خود مسلمان است و به لباس اسلام درآمده، کارهایی انجام دهد که به ضرر اسلام باشد و به جای تقویت اسلام، آن را تضعیف نماید؟

     یکی از این کارها، تبلیغ غیرمسلمانان و بیگانگان است که در زندگی روزمرّ ه آن را عیان می­بینیم که چگونه افرادِ به ظاهر مسلمان از یهود و نصاری تعریف می­کنند و آنها را افراد خوب و درستکاری معرّفی می­ نمایند. اینگونه کارها موجب تضعیف اسلام و مسلمین و قرآن می­گردد و رگه هایی از نفاق می­باشد.

     مورد دوّم در این راستا، تبلیغ اجناس خارجی است. گاهی وقتی عدّ ه­ای در مجلسی جمع می­شوند، از باب تفاخر، یکی می­گوید: این لباس از ایتالیا آمده، آن دیگری می­گوید: آمریکایی است و... و لباس ایرانی کیفیّت و فایده ندارد. پرواضح است که این تعریف و تمجیدها از اجناس خارجی در همین جا ختم نمی­شود و دامنۀ وسیعی دارد و به اقتصاد مملکت و اقتصاد اسلامی ضرر و آسیب وارد می­سازد «مرد آخربین مبارک بنده ایست»[1]. در هر بار که اجناس قاچاق به کشور وارد می­شود، چندین فرصت شغلی مناسب و تولید، هنر، خلّاقیّت و... از جوانان گرفته می­شود و کارخانه ها دچار رکود و تعطیلی می­گردند و کارگران اخراج می­شوند و به دنبال آن، جوان بیکار می­گردد که بیکاریِ جوان بسیار فاجعه­آمیز است و فرصت ازدواج برایش کاهش می­یابد و به دنبال آن فرصت فرزندآوری کم می­شود و کاهش تعداد مسلمان اتفاق می­افتد و این سلسله همچنان ادامه می­یابد. بنابراین معلوم می­شود که این­گونه امور، تقویت بلاد کفر و تضعیف اسلام و مسلمین و اقتصاد اسلامی است و رگه هایی از نفاق می­باشد.

     وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) خطاب به جناب ابوذر فرمودند: «ای ابوذر اگر کسی امکان خرید لباس فاخر و گران قیمت را داشته باشد، ولی به خاطر خداوند تواضع کند و لباس ارزان قیمت تهیه کند، خداوند چنین کسی را جزو ابرار قرار می­دهد»[2].

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده­ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمـانـان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

 

[1]- مولوی، مثنوی معنوی

[2]- برگرفته از برنامۀ «یاد خدا» شبکۀ قرآن