امروزه، بازار تفرقه و اختلاف افکنی دامنه دار در فضای مجازی به شدّت رواج پیدا کرده و در اوج قرار گرفته است و در اثر این اختلاف و تفرقه ها، چه جنگ های روانی در خانواده ها ایجاد می­شود و چه کانون های صلح و صفایی از هم پاشیده می­شود و چه فرزندانی قربانی می­گردند و بـا گذاشتن یک خبر یا یک عکس و پیام و اختلاف افکنی، چه آبروهایی بر باد می­رود. کسانی که به آبروی مردمان، آسیب وارد می­سازند، زیر بار مسئولیّت سنگینی می­روند و باید بترسند از روزی که خداوند متعال آنان را رسوا می­نماید «لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْاخِرَةِ عَذابٌ عَظیمِ»[1].

     فیلم­ها و عکس­هایی که از مراسم عروسی، تالار، ماشین عروس، خریدهایی که برای عروس و داماد انجام می­گیرد یا غذاهایی که در رستوران­ها داده می­شود یا تعریف و توصیف چنین مجالسی و... چقدر موجب اختلاف در خانواده­ها می­شود و ای بسا زوج­هایی که به زندگی خود راضی بودند و زندگی آرامی داشتند و احساس خوشبختی می­کردند، با دیدن این تصاویر و عکس­ها و... در زندگی گرفتار اختلاف شدند. بنابراین روشن می گردد افرادی که در هر واحدی، اعم از خصوصی و عمومی ایجاد اختلاف می­کنند، در پیشگاه الهی مسئولیّت شدیدی دارند.

     همچنین ارتباط­های گروهیِ غیرمفید در فضاهای مجازی چطور موجب ضایع شدن وقت و نیرو می­شود که بالاترین سرمایۀ زندگی است و چگونه در روز قیامت برای انسان سنگین تمام خواهد شد و حسرت  ممدود در روز قیـامت که «يَوْمَ الْحَسْرَة»[2] و «يَوْمُ التَّغابُن‏»[3] می باشد، به دنبال دارد. به راستی خسارت است که انسان سرمایۀ عمرش را این چنین دست و دلبازانه در ارتباطات گروهی و... تاراج نماید. عمر انسان بالاترین سرمایه­ای است که خدای سبحان آن را در اختیار او قرار داده است تا سرای جاویدان را با آن بسازد و کسانی که سرمایۀ عمر را در دنیـا تاراج نمودند، وقتی در روز قیامت متوجه می­شوند که عدّ ه­ای چگونه از این سرمایه های خدادادی استفادۀ بهینه کرده و سعادت ابدی را با آن تدارک دیده و به مقامات عالیه نائل شده ­اند، ولی آنها همه را در لهو و لعب به کار بسته و تاراج نموده­اند، دچار غَبْن و اندوه شدید می­شوند «اِضاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّة»[4].

 

[1]- برای آنان است در دنيا خواری، و برای آنان است در آخرت عذابی بزرگ (مبارکه بقره/114).

[2]- روز حسرت (مبارکۀ مریم(سَلامُ اللهِ عَلَيها)/39).

[3]- روز مغبونیّت (مبارکۀ تغابن/9).

[4]- از دست دادن فرصت مایۀ اندوه است (بیان نورانی امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام)؛ نهج البلاغه، حکمت118).