حضرت عبدالعظیم حسنی(عَلَيهِ السَّلام) که نسبتشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(عَلَيهِ السَّلام) می­رسد، از آن بزرگوارانی هستند که بسیار مورد تأیید حضرات اهل بیت(عَلَيهِمُ­ السَّلام) می­باشند. آن بزرگوار، در زمان حیاتشان، چهار امام معصوم (از امام موسی کاظم(عَلَيهِ السَّلام) تا امام هادی(عَلَيهِ السَّلام)) را زیـارت کردنـد و در آخر، ایمانشان را به امام هادی(عَلَيهِ السَّلام) ارائه دادند و آن حضرت تأیید فرمودند. حضرت عبدالعظیم حسنی(عَلَيهِ السَّلام) دارای آنچنان مقام رفیعه ای هستند که در بيانی نورانی از حضرت امام هادی(عَلَيهِ السَّلام) آمده است: «شخصی از اهالی ری خدمت حضرت امام هادی(عَلَيهِ السَّلام) رسيد، حضرت پرسيدند: از کجا می آيی؟ عرض کرد: از زيارت امام حسين(عَلَيهِ السَّلام) می آيم، حضرت فرمودند: «لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِیٍّ(عَلَيهِ السَّلام)» آگاه باش كه به راستى، اگر قبر عبدالعظيم را كه پيش خودتان است زيارت كرده بودى، همانند كسى بودى كه امام حسين(عَلَيهِ السَّلام) را زيارت نموده است»[1].

     دهم ربیع الثّانی نيز مصادف با وفات کریمۀ اهل بیت(عَلَيهِمُ­ السَّلام)، حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) است که از بزرگترین برکت های کشور ما هستند. در سال های قبل، در عظمت مقام ایشان، مطالبی از حضرات اهل بیت(عَلَيهِمُ­ السَّلام) استفاده شد. در عظمت شخصیّت الهی حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) لازم به ذکر است: گرچه آن حضرت، از معصومین چهارده گانه نیستند، لکن به علّت بندگی و عبودیّت و ولایت مداری و اطاعت از امام زمانشان به آن مقامی نائل شدند که فیلسوفی مانند «صدر المتألّهین شیرازی»، در صورت وجود مشکل در حلّ مسائل، به حرم آن حضرت مراجعه می کرد و پاسخ سئوالات فلسفی خود را در حرم آن بزرگوار حل می نمود. آری، بندگی و عبودیّت و تبعیّت از امام زمان(عجِّل ­اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف)، انسان را به آن مقامات عالیه می رساند. در شأن و عظمت حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) همین بس که حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) در زمانی از ایشان تجلیل فرمودند که هنوز متولّد نشده بودند و فرمودند: «اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ اِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينَةُ وَ اِنَّ لِاَميرِ الْمُؤْمِنينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فيهَا امْرَاَةٌ مِنْ اَوْلادی تُسَمّى فاطِمَة فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة»[2] همانا برای خداوند حرمی است و آن مکه می باشد و همانا برای رسول الله(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) حرمی است و آن مدینه می باشد و همانا برای امیرالمؤمنین(عَلَيهِ ­السَّلام) حرمی است و آن کوفه می باشد، و همانا برای ما حرمی وجود دارد و آن شهر قم است و به زودی دفن کرده می شود در آن بانويی از اولاد من، به نام فاطمه، پس کسی که زيارت کند او را، واجب می شود برای او بهشت. از اینرو ما نیز به هنگام تشرّف به حرم آن حضرت شایسته است که به نیّت زیارت تمام حضرات معصومین(عَلَيهِمُ ­السَّلام) وارد شویم. به راستی خسارت است که تا شهر تهران سفر کنیم، ولی خود را از زیارت حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) و حضرت عبدالعظیم حسنی(عَلَيهِ السَّلام) که در چند کیلومتری آنجا قرار دارد، محروم نمائیم.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امر ظهـور و فـرج مـولا و مقتـدایـمـان حضرت ولیّ ­عصر(عجِّل­ اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همۀ ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطۀ هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما و توفيق هجرت معنوی و باطنی به همۀ ما عنايت بفرما. پروردگارا! همۀ ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مقرّر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی ­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

 

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص99

[2]- بحارالانوار، ج57،ص216