روزی دو کودک خردسال هر کدام خطی نوشته بودند و برای داوری در میان آنها و انتخاب بهترین خط، به حضور امام حسن(عَلَيهِ السَّلام) آوردند، حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) ناظر این صحنه بودند، فوراً به فرزندشان فرمودند: «يٰا بُنَیَّ اُنْظُر کَيْفَ تَحْکُمُ فَاِنَّ هذا حُکْمٌ وَ اللهُ سائِلُکَ عَنْهُ يَوْمَ القِيٰامَةِ»[1] فرزنـدم درست دقّت کن که چگونـه داوری می کنی، زیرا این خود یک نوع قضاوت است و خداوند در روز قیامت دربارۀ آن از تو سؤال می کند.

     همچنين «روزی امام حسن و امام حسین(عَلَيهِم ا­السَّلام) در یک مسابقۀ خطاطی به رقابت پرداختند و هر کدام دعوی زیبایی خطّشان را داشتند؛ تا اینکه بالأخره داوری را به مادرشان حضرت زهرا(سَلامُ­ اللهِ ­عَلَيها) واگذار کردند، مادر نمی­خواستند بچه ­ها آزرده شوند، بدین خاطر، فرمودند: به پدرتان مراجعه کنید، حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) نیز آنها را نزد حضـرت پیـامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرستـادند و حضرت پیـامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ­ عَلیه ­وَ­آلِهِ) به جناب جبرائیل و... تا اینکه از جانب خداوند، قضاوت به خود حضرت فاطمه(سَلامُ­ اللهِ ­عَلَيها) سپرده شد، حضرت گردنبند خود را که تعداد دانه ­های آن فرد بود، پاره کردند، سپس فرمودند: هر که بیشترین دانه را جمع کند برنده است، جناب جبرئیل به فرمان خداوند دانۀ آخری را نصف نمودند و هر یک مساوی جمع کرده و هر دو برندۀ مسابقۀ خوشنویسی شدند»[2]. با توجه به مطلب مذکور، معلوم می­گردد که رعایت عدالت در مورد فرزندان از طرف والدین چقدر اهمیّت دارد و بی­ عدالتی و تبعیض پدر و مادر تا چه اندازه در سرنوشت فرزندان و بیراهه روی آنان مؤثر است.

     البته ممکن است انسان چنین تصوّر کند که او ظلمی نمی­کند، ولی خداوند تبارک و تعالی پیوسته در مراحل مختلف زندگی، بندگانش را در مورد عدالت، مورد آزمایش قرار می­دهد «خوش بُوَد گر محک تجربه آید به میان»[3]. لازم نیست که قضاوت کننده همیشه در محکمه قرار بگیرد، بلکه رعایت عدالت در رده های پایین و در مسائل کوچک و بخصوص در محیط خانواده ضرورت بالاتری دارد؛ به عنوان نمونه: پدر و مادر نباید به خاطر امتیازات برخی از فرزندان، میان آنان تبعیض قائل شوند و عادلانه رفتار ننمایند. یا ثروتمند بودنِ دانش آموزی نبـاید موجب شـود کـه معلّم، او را بر دیـگر دانش آموزان برتری دهد و میان آنان عادلانه رفتار نکند و نیز دوستی، به علّت امتیازات یا ثروت برخی از دوستان، میان آنان به عدالت رفتار نکند و تبعیض قائل شود. در هر حال باید خداوندِ عادل را حاضر و ناظر دید و توجه نمود که خدای سبحان نظاره گرِ اعمال انسان است «فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ»[4].

     رعایت عدالت میان فرزندان آنچنان اهمیّت دارد که حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «اِنَّ اللهَ تَعالى يُحِبُّ اَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ اَوْلادِكُمْ حَتّى فِی الْقُبَلِ»[5] همانا خداوند تعالی دوست دارد اينکه عدالت برقرار کنيد ميان فرزندانتان حتّی در بوسيدن. به همین ترتیب معلّم، حتّی در تقسیم نگاه و لبخندها در کلاس، باید به عدالت رفتار نماید و نگاه یا لبخندِ او تنها متوجه یک یا چند نفر نباشد.

     همچنین فرزندان در اختلاف میان پدر و مادر، باید به عدالت رفتار و قضاوت نمایند. البته بهتر است فرزندان در اختلافات پدر و مادر حضور نداشته باشند، چراکه حساب پدر و مادر جداست و قضاوت مابین آنان برای فرزند بسیار مسئولیت­ آور است و قضاوت فرزند، ممکن است موجب دل­ آزردگی یکی از والدین شود. امّا اگر حضور داشتند، باید به حقیقت حکم کنند.

     در راستای اجرای عدالت در محیط خانواده و افراد آن، لازم به ذکر است: جوانان عزیز که پیوسته بر سر سفرۀ محبّتِ بی­ دريغ والدین قرار دارند، شایسته نیست در صورتی که یک روز غذا حاضر نباشد و یا وفق مراد ایشان نبود، اعتراض نمایند، همچنین مردی که همسرش همیشه حقوق او را رعایت می­کند، در صورتی که در یک مورد نقصی دیده ­شد، اعتراض کند و یا مسئله را به تمام زمان­ها تعمیم دهد. وقتی انسان عصبانی است، زمام امورش به دست عقل نیست، بلکه به دست هوی و هوس و غضب اوست. گـاهی اتفـاق می­ افتد که خانم خانه لیست خریدی به همسرش می­دهد و وقتی همسر، یک مورد از آن را فراموش کرده یا امکان خرید برایش مهیّا نمی­گردد، خانم در حال عصبانیّت، مسئله را به کلّ تعمیم می­دهد و می­گوید: شما همیشه همین طورید و هیچ وقت به من ارزش نمی­دهید که این امر بی انصـافی و بی عدالتی است و از مصـادیق حق النّاس می­باشد.

 

[1]- تفسیر مجمع البیان، جلد1، سورۀ4

[2]- بحارالانوار، ج43، ص280

[3]- حافظ(عَلَیهِ الرَّحمَة)

۱- پس می نگرد که چگونه عمل می کنید (مبارکه اعراف/129).

[5]- نهج الفصاحه، حديث754