در روزهای پايانی سال قرار داريم که معمولاً خانواده­ها در اين زمان به خانه تکانی و نظافت مشغول می­شوند. دين اسلام نه تنها مخالف نظافت و خانه تکانی نيست، بلکه مشوّق نظافت است «فَاِنَّ اللهَ تَعالى بَنَى الْاِسْلامَ عَلَى النَّظافَةِ وَ لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ اِلّا كُلُّ نَظيفٍ»[1]. آنچه که اسلام با آن مخالف است، اسراف و اتلاف وقت و نيروست. طبق بيان نورانی «اَلْمُؤْمِنُ کَيِّسٌ»[2]، مؤمن تمام امور، حتّی خانه تکانیِ خود را هم به حساب خداوند می­گذارد و به نیّت الهی انجام می دهد، ولذا برای او عبادت محسوب می­شود. بنابراين اگر وسیله ای نياز به شستن نداشت، شستن آن اسراف آب و اتلاف وقت و نيرو خواهد بود و در اين صورت نه تنها در رديف عبادات نخواهد بود، بلکه دارای مسئوليّت الهی است. همچنین هرچند خداوند نظافت و پاکيزگی را دوست دارد، لکن راضی نيست محفل قرآن، فدای خانه تکانی شود.

     جلسۀ قرآن همانند سالهای قبل ان شاء الله تعالی به فضل و برکت الهی و توجّهات حضرات معصومین(عَلَيهِم­ السَّلام) تعطيلی نخواهد داشت. عزيزان! در مجلس قرآن، هر آن، از ما فيلم­برداری شده و همه در روز قيامت در پای محشر نمايش داده خواهد شد. کسانی که علت عدم حضور خود در جلسات قرآن، يا عدم رسيدگی به والدين را گرفتاری­ها و اشتغالات زياد مطرح می­کنند، توجه نمایند که اگر ما از قرآن و پدر و مادر بگيريم، خداوند هم برکت را از وقت و نیروی ما می­گيرد. از اینرو شايسته است که هفته­ای يک روز شرکت در جلسۀ قرآن را فدای هيچ چيز نکنيم و اين حداقل سپاسگزاری از نعمت بزرگ قرآن است که خداوند ما را به آن مفتخر فرموده است.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امر ظهـور و فـرج مـولا و مقتـدایـمـان حضرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ ها و رسیدن به مقام کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده­ ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی ­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- پس خداوند متعال اسلام را بر پاکيزگی بنا نهاده است و هرگز داخل نمی شود به بهشت مگر تمام پاکيزگان (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ)؛ نهج الفصاحه، حديث1182).

[2]- مؤمن زیرک است (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ)؛ بحارالانوار، ج64، ص307).ش