بعد از اینکه خدای سبحان در آیۀ شریفۀ مورد بحث فرمود: منافقان را از هدایت برتر محروم کردیم و هدایت نمی­شوند، از آمرزش الهی محروم و از هدایت خاصه بی­ بهره­ اند، آیۀ شریفۀ بعدی بیانگر صفت نفاق است. در بیان اوصاف منافقین، یک صفت در آیۀ شریفۀ سابق روشن شد و صفت دیگر نفاق در آیۀ شریفۀ مورد بحث مطرح می­گردد که عبارت از قبول سرپرستی و رابطۀ دوستی با غیرمسلمانان و کافران است. آنهایی که به جای مؤمنان، غیرمؤمنان را به دوستی اتّخاذ می­کنند، به مهم­ترین هشدار قرآن کریم که پرهیز از دوستی با غیرمؤمنان است، عمل نمی­کنند «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‏ اَوْلِياءَ»[1]، «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوّی وَ عَدُوَّكُمْ اَوْلِياءَ»[2]. در سورۀ مبارکۀ نساء نیز می­فرماید: «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرينَ اَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنين‏»[3]. گاهی برخی افراد، کسانی را که خداوند برایشان غضب کرده، به دوستی برمی­گزینند که خلاف امر الهی می­باشد «لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللهُ عَلَيْهِم‏»[4]. آیات متعدّد قرآن کریم، در مورد برحذر داشتن مؤمنان از دوستی با غیرمؤمنان است. علّت اینکه خداوند از دوستی و مصاحبت با غیرمسلمانان و کافران نفی فرموده، این است که:

     اولاً: با توجه به اینکه انسان موجودی مأنوس است، لذا همان­طور که با حق و اهل­حق و قرآن و اهل قرآن اُنس می­گیرد، همانگونه با کافران نیز مأنوس می­شود. وقتی دوست او فرد باطل پیشه و منحرف بود، در اثر مؤانست و دوستی با افراد باطل پیشه، اُنس ایجاد می­گردد و گمراه می­شود.

     ثانیاً: بر این اساس که نفاق و کفر و شرک، ضعف ایمان و بیماری است، لذا همچنان که بیماريهای ظاهری قابل سرایت هستند و به این سبب توصیه شده که در کنار بیمار، کمتر توقف کنید، همانگونه بیماری­های باطنی نیز قابل سرایت هستند و خداوند متعال توصیه می­فرماید که با چنین افرادی دوست نشوید، چراکه بیماریِ شرک و نفاقشان واگیردار است و سرایت می­کند. «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرينَ اَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنين‏»[5] بیانگر این حقیقت است که با اهل ایمان و توحید دوست شوید و ولایت آنان را قبول کنید. در روز قیامت، تمام دوستی­ها تبدیل به دشمنی می­شوند، مگر آن دوستی­هایی که بر اساس ایمان برقرار شده ­اند«اَلْاَخِلّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ اِلَّا الْمُتَّقين‏»[6].

     تنها مؤمنان، دوستی­هایشان را موقع از دنیا رفتن، با خود می­برند «وَ نَزَعْنـا مـا فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ اِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلينَ»[7]. دوستی­هايی که بر اساس حق و حقیقت و توحید و ایمان برقرار شده بود، در جهان دیگر همچنان در سطح عالی­تر ادامه می­یابد و یکی از لذّت­های بهشتی­، مصاحبت و دوستی مؤمنان با یکدیگر است. امّا دوستی­های غیرتوحیدی که بر اساس رضایت الهی برقرار نشده، دوستی­های باطل است و در روز قیامت که روز ظهور و بروز حقایق می­باشد، تبدیل به دشمنی می­شوند و چنین دوستانی در روز قیامت، گناهان را به گردن همدیگر می­اندازند و می­گویند: پروردگارا اینان را دو برابر مجازات کن که باعث گمراهی من شده­اند «رَبَّنا هؤُلاءِ اَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النّارِ»[8] که خداوند متعال در جواب می­فرماید: «لِكُلٍّ ضِعْفٌ‏»[9].

     پس با توجه به آیۀ شریفۀ مورد بحث معلوم می­شود که دوست گرفتنِ غیرمؤمنان و معاشرت با غیرمسلمانان اعم از همسایه و...، از جمله اوصاف نفاق می­باشد. مبادا روزی در اثر دوستی با منافقین و مشرکین، شما هم سر از نفاق درآورید. نقش دوست آنقدر مؤثر است که حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­فرمایند: «اَلْمَرْءُ عَلى دينِ خَليلِهِ وَ قَرينِه‏»[10]

«تو اوّل بگو بـا کیـان زيستی                                پس آنگه بگویم که تو کیستی»

«يــار بد بدتر بود از مــار بد                                تـا توانی می گريز از يــار بـد

مار بد تنهـا همی بر جـان زند            يار بد بر جان و بر ايمان زند»[11]

     پدر و مادر و مربی و...، هیچ­کدام بمانند دوست، در گمراهی یا هدایت انسان نقش ندارد، ولذا خدای سبحان توصیه می­فرماید که مبادا غیرمؤمنین را برای خود دوست اتّخاذ کنید، چون نفاق سرایت می­کند و شما هم سر از نفاق درمی­آورید «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرينَ اَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنين». بالاترین و زیباترین و محبوب­ترین دوست انسان خداوند است، ولذا مؤمنان حقیقی دون شأن خود می­دانند که کسانی را به دوستی و سرپرستی اتّخاذ کنند که در خلاف جهت توحید و ایمان در حرکتند و دوستان خداوند نیستند. مؤمنان بر اساس بیان مبارک «اَوْثَقُ عُرَى الْايمانِ الْحُبُّ فِی اللهِ وَ الْبُغْضُ فِی الله‏‏»[12] دوستی­هایشان بر اساس دوستی با خداوند است. اگر دوستان ما، اهل بیت(عَلَيهِمُ­ السَّلام) باشند، هرگز دست ما را رها نمی­کنند، چراکه آنان رفیقان نیکویی می­باشند «حَسُنَ اُولئِكَ رَفيقاً»[13].

     قابل توجه جوانان عزیز است که: وقتی خداوند از دوستی با کافران و منافقان برحذر می­دارد، مهم­ترین معیار در انتخاب خواستگار که طولانی­ترین دوست و مصاحب انسان است و در گمراهی و تزلزل او مؤثر می­باشد، ایمان و تقوا و ارزش­های اخلاقی و عبودیّت و بندگی است. البته نه اینکه سایر موارد قابل توجه نیستند، بلکه اوّلین و مهم­ترین مورد، ایمان خواستگار است. وقتی حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) از حضرت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) سؤال کردند که فاطمه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) را چگونه همسری یافتی، عرض کردند: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلى طاعَةِ الله»[14].

 

[1]- ای کسانی که ایمان آوردید، نگیرید یهود و نصاری را دوستان (مبارکه مائده/۵۱).

[2]- ای کسانی که ایمان آوردید، اخذ نکنید دشمن من و دشمن خودتان را دوستان (مبارکه ممتحنه/۱).

[3]- اخذ نکنید کافران را دوستان از غیر مؤمنان (مبارکه نساء/۱۴۴).

[4]- دوست ندارید گروهی را که غضب کرد خداوند بر ایشان (مبارکه ممتحنه/۱۳).

[5]- اخذ نکنید کافران را دوستان از غیر مؤمنان (مبارکه نساء/۱۴۴).

[6]- دوستان در چنین روزی بعضی از ایشان بعضی را دشمنند، مگر پرهیزکاران (مبارکه زخرف/۶۷).

[7]- و درآوریم آنچه بود در سینه­ هایشان از کینه، برادرانند بر تخت هايی مقابل هم نشسته (مبارکه حجر/۴۷).

[8]- مبارکه اعراف/38

[9]- برای هرکدام دو چندان است (مبارکه اعراف/۳۸).

[10]- آدمی بر دین (روش) دوست و همنشين خود است (بحارالانوار، ج71، ص201).

[11]- سعدی(عَلَيهِ الرَّحمَة)

[12]- محكمترين دستگيره‏هاى ايمان دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خداست (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)؛ بحارالانوار، ج71، ص237).

[13]- نیکو هستند آن گروه از لحاظ دوستی و رفاقت (مبارکه نساء/۶۹).

[14]- بهترین یاور است در اطاعت خداوند (بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۱۷).