وقتی معلوم شد که مؤمنان، هم در دنيا و هم در آخرت متنعّم خواهند بود «فَآتاهُمُ اللهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ»[1]، ولی غيرمؤمنان نه در دنيا بهرۀ کامل دارند و در آخرت هم گرفتار عذاب الهی می­شوند، شايسته است که انسان نگاه آخرتی داشته باشد تا دنيا هم به او داده شود، همانطور که حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) می­فرمايند: «فَكُونُوا مِنْ اَبْناءِ الْآخِرَةِ وَ لا تَكُونُوا مِنْ اَبْناءِ الدُّنْيا»[2]. فرزندان آخرت، رضايت حق متعال و خوشبختی ابدی را طلب می­کنند و در ضمنِ آن، به سعادت دنيوی هم می­رسند. اوّلين بهره و پاداش نقدی و فوری آنها، سکونت دل و آرامش قلب است و پاداش آخرت، البته بالاتر می باشد «وَ لَاَجْرُ الْآخِرَةِ اَكْبَرُ»[3]. امّا طالبان دنيا، علاوه بر آخرت، از دنيا هم بازمی­مانند، چراکه همّتشان کوتاه است، ولذا در چند روزۀ دنيا به قسمتی از خواسته­ هايشان می­رسند و سرانجام به عذاب الهی در قيامت گرفتار می­شوند. مؤمن و غيرمؤمن، هر دو در دنيا به رنج و گرفتاری و مشکل و مرگ عزيزان، بيماری خود و عزيزان و... مبتلا می­شوند، ولی اين رنجها برای مؤمن، عبادت و مزيد اجر و پاداش محسوب می­شود؛ امّا برای غيرمؤمن، پاداشی ندارد، چراکه اين رنجها را در مسير گناه و بيراهه­ روی دريافت کرده است و باقی را فدای فانی نموده است. دنيا و نعمت­های دنيوی، فانی و آفل است و سود آخرت، ماندگار و جاويدان می­باشد «ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللهِ باق‏»[4]، «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ﴿26﴾ وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْاِكْرامِ﴿27﴾»[5].

     حضرت ابراهيم(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «لا اُحِبُّ الْآفِلين‏»[6]، من آنچه را که ناپايدار است و غروب و افول می­کند، دوست ندارم. اهل معرفت، سود جاويدان را درخواست می­کنند و آن را تمام و کمال دريافت می­دارند و عقل الهی که حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) در توضيح آن فرمودند: «ما عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنان‏»[7]، همين را ايجاب می­کند. کسی که از عقل حقيقی برخوردار باشد، هرگز سود ماندگارِ سرای جاويدان را با دنيای آفل و چندروزۀ زندگی زودگذر دنيوی معامله نمی کند.

     آيۀ شريفۀ مورد بحث در بيان اين مطلب است که: وقتی خير دنيا و آخرت، در اختيار خداوند است، هر دو را طلب کنيد، چرا فقط به سود دنيوی بسنده می­کنيد و از هر دوی دنيا و آخرت بازمی­مانيد؟ آيۀ شريفۀ مورد بحث دارای معانی گسترده ­ای است که ان شاءالله تعالی بقيّۀ آن، در جلسات آينده استفاده خواهد شد.

 

[1]- پس داد ایشان را خداوند ثواب دنیا و پاداشِ نيکِ آخرت را و خداوند دوست دارد نیکوکاران را (مبارکة آل عمران/148).

[2]- پس باشيد از فرزندان آخرت، و نباشيد از فرزندان دنيا (نهج البلاغه، فرازی از خطبۀ42).

[3]- و البته اجر آخرت بزرگتر است (مبارکة نحل/41).

[4]- آنچه نزد شماست فانی شونده است و آنچه نزد خداوند است پاینده است (مبارکة نحل/96).

[5]- هرکس بر آن است، فانی شونده است﴿26﴾ و باقی می ماند ذات پروردگار تو که صاحب جلالت و کرامت است﴿27﴾ (مبارکة الرّحمن/26و27).

[6]- مبارکة انعام/76

[7]- (عقل) آن است که عبادت کرده می شود به وسيلۀ آن (خدای) رحمان و کسب کرده می شود به وسيلۀ آن بهشت (بحارالانوار، ج1، ص116).