آخرین درسی که در جلسۀ سابق از مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(عَلَيهِ السَّلام) و پیام­های عاشورا استفاده شد، عبارت بود از پیام مقدّس «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»[1]، که از وجود مقدّس حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) در زیارت اربعین مذکور است و هدف از قیام حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) برای بندگان خداوند تا قیام قیامت مشخص شده­ است. قیام حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) برای این صورت گرفت که بندگان خداوند را از جهالت و ضلالت و گمراهی برهاند و استفاده شد که حضرت در آن روز با اين پیام، رسالت حضرات انبیاء(عَلَيهِم السَّلام) و در رأس آنان وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) و به دنبـالشان حضرات اوصیاء و اهل بیت(عَلَيهِم السَّلام) را روشن فرمودند که رهانیدن انسان ها از جهالت و ضلالت و گمراهی است و علاوه بر اینها، وظیفه و رسالت شیعه را مشخص فرمودند که مهم ترین نشان و علامت شیعه عبارت است از اینکه بندگان خداوند را تا قیام قیامت از ظلمات جهل و گمراهی و ضلالت و کفر و شرک برهانند و به نور توحید و ایمان برسانند. آن بزرگوار با این پیام مبارک، مشخص می­فرمایند که هیچ­کس نمی­تواند صرفاً با این ادّعا که من فقط خودم را نجات می­دهم، به راهیابی و هدایت خود بسنده کند. در سورۀ مبارکۀ عصر، چهار شاخصۀ رستگاری انسان ذکر شده­ است که عبارتند از:

     ۱- ایمان به خداوند «اِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا»[2]. ۲- اعمال صالحات «وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»[3]. ۳- گواهی به حق و تواصی به صبر «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»[4].

     پس کسی که هدایت یافته و اهل نجات است، باید برای نجات دیگران از گمراهی و ضلالت و هدایت آنان و ابلاغ حقایق و احیای نفوس و ارشـاد قلوب قیـام کند و این وظیفه از هیچ کس ساقط نمی­شود و لازم است که هر کسی در حوزۀ قدرت و توانایی و اختیار خود، امر به معروف و نهی از منکر و تبیین حقایق نماید، همان­طور که خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ حج می­فرماید: «اَلَّذينَ اِنْ مَكَّنّاهُمْ فِی الْاَرْضِ اَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ اَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَر»[5]. کسانی که به قدرت و تمکّن رسیدند و توانایی انجام کارها را دارند و صاحبان قدرت و امکانات و تمکّن می­باشند، از رئیس حکومت گرفته تا صاحبان پست­های اجتماعی، به مانند: مدير اداره، مدير مدرسه و... تا می­رسد به پدران و مادران در فضای خانواده­ها و جوانان عزیز در فضای درسیِ خود و بطور کلی هر کسی که می­تواند به نفع اسلام و مسلمین کاری انجام دهد، در حوزۀ قدرت و اختیار خودش، باید به شکرانۀ راهیابیِ خود، به هدایت دیگران اقدام نماید و بر همۀ افراد به میزان حقایقی که به ايشان رسیده، فرض است که آن را به دیگران برسانند و به جامعه منتقل کنند. همچنین استفاده شد که در رهانیدن از جهل و گمراهی، افراد خانواده در رأس قرار دارند و بر پدران و مادران محترم فرض است که در ارشاد و راهنمایی فرزندان و رهانیدن آنان از ظلمات ضلالت و گمراهی تلاش نمایند. خدای سبحان در قرآن کریم در این مورد نمونه­ هایی از حضرات انبیاء(عَلَيهِم السَّلام) را به عنوان الگو ارائه می­دهد، بمانند اینکه در مورد حضرت اسماعیل(عَلَيهِ السَّلام) که از پیامبران الهی است، می­فرماید: «كانَ يَاْمُرُ اَهْلَهُ بِالصَّلاةِ»[6] پیوسته خانواده­اش را به نماز امر می­کرد. همچنین خطاب به رسول گرامی خود می­فرماید: «وَ اْمُرْ اَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها»[7] و خانواده ­ات را به نماز امر کن و در این مأموریت صبر و استقامت داشته باش. امّا ملاحظه می­شود که برخی از شخصیّت­های علمی و دینی، بیشتر به پرتوافشانی در بیرون مشغول هستند و در داخل خانواده آنچنان که باید و شاید، ابلاغ حقایق نمی ­نمایند، درحالی که اوّلین وظیفه، هدایت اعضای خانواده و رهانیدن آنان از ظلمات به نور است و درواقع این وظیفه از خانواده شروع می­شود که با منطق و استدلال و محبت، به ارشاد قلوب و احیای نفوس و امر به معروف و نهی از منکرِ اهل خانه و فرزندان پرداخت.

     پدر و مادری که محبوب فرزند باشند، حرفشان برای فرزند بیشتر مؤثر واقع می­شود. برای اینکه فرزند، حرف شنویِ بالاتری از پدر و مادر داشته باشد، دو شرط لازم است که عبارتند از: اوّل اینکه: خودشان عامل باشند و میان رفتار و گفتارشان شکاف و اختلاف نباشد «آهِ صاحب درد آيد کارگر»[8]. دوّم اینکه: امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد حقایق با محبت صورت گیرد. استاد مطهّری(رَحمَةُ­ اللهِ­ عَلَیه) در کتاب جاذبه و دافعۀ حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) آورده­ اند: «محبت جاذبه دارد و خشونت، دافعه دارد». تبیین حقایق و هدایت فرزندان و رهانیدن ایشان از ظلماتِ جهل و گمراهی به نور ایمان و توحید، در صورتی که با محبت همراه باشد، تأثیرگذاری بالاتری خواهد داشت.

     مطلب دیگری که در راستای هدایت فرزندان قابل توجه می­باشد، تشویق ایشان به کتابخوانی و مطالعه است. برنامه­های علمی و مفيد اینترنتی و فضا­های مجازی، نمی­تواند جایگزين کتاب­خوانی و مطالعه شود. کتاب، حاصل علم و تجربیّات چندین سالۀ یک دانشمند است که به صورت مکتوب جمع­آوری می­شود و با بهاء و هزینۀ اندکی در اختیار ما قرار می­گیرد. در تشویق فرزندان به مطالعه نیز تشویق عملی والدین تأثیر بسزایی دارد، بدین معنا که هم پدر و مادر خودشان اهل مطالعه باشند و هم هدایایی را که برای فرزندان تهیه می­کنند، اکثراً کتاب­های مناسب با گروه سنّی ایشان باشد و به این ترتیب، پدر و مادر با عادت دادن فرزندان به کتاب ­خوانی، حق بزرگی بر ذمّۀ ایشان می­گذارند و نسل ایشان هم احیاء می­شود.

     مطلب دیگری که در راستای تشویق فرزندان به کتاب­خوانی لازم به یادآوری می­باشد، این است که: هر کتابی که والدین تهیه کرده و در اختیار فرزندان قرار می­دهند یـا فرزندان را بـه مطالعۀ آن تشویق می­نمایند، شایسته است که آن را ابتدا خودشان مطالعه نمایند تا نکات انحرافی نداشته باشد و از صلاحیّت آن اطمینان حاصل نمایند.

 

[1]- بذل نمود خون قلبش را در راه تو تا نجات دهد بندگان تو را از نادانی و سرگردانی ظلالت و گمراهی (مفاتيح الجنان، فرازی از زيارت اربعين).

[2]- مگر کسانی که ايمان آوردند (مبارکه عصر/3).

[3]- و انجام دادند کارهای شايسته (مبارکه عصر/3).

[4]- و سفارش کردند به حق و حقيقت و سفارش کردند به صبر (مبارکه عصر/3).

[5]- کسانی که اگر متمکّن گردانی ايشان را در زمين، برپا دارند نماز را و بدهند زکات را و امر کنند به معروف و نهی نمايند از منکر (مبارکه حج/41).

۱- مبارکه مریم(سَلامُ اللهِ عَلَيها)/۵۵

۲- مبارکه طه/۱۳۲

[8]- منطق الطير عطّار