«اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا اَبا عَبْدِاللهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِك‏ عَلَيْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِیَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّـلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلٰى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلٰى اَوْلٰادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلٰی اَصْحابِ الْحُسَيْن(عَلَيهِ­السَّلام)»[1]. «اَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاء»[2].

     کاروان راهپیمایی اربعین، اربعینِ سال شصت و یک هجری قمری را برای ما تداعی می­کند که سرهای بریده را بالای نیزه­ها در مقابل کودکـان و بـانوان حرم از کربـلا تـا شـام حرکت دادنـد و از مصیبت دیدگان، آنچنان پذیرایی کردند که در رأس آنان، وجود مقدّس امام سجّاد(عَلَيهِ السَّلام) و حضرت زینب(سَلامُ اللهِ عَلَيها) قرار داشتند که سرپرستی کاروان را عهده­ دار بودند. آن روز، حضرت زینب(سَلامُ اللهِ عَلَيها) چه زیبا امروز را پیش­ بینی فرمودند و در مجلس یزید فرمودند: «هر نيرنگى می خواهى بزن و هر اقدامى كه می توانى بكن و هر كوشش كه دارى دريغ مدار، كه سوگند به خدا، نه نام ما را مى‏توانى محو كنى و نه نور وحى ما را خاموش نمايى و به غايت ما نخواهى رسيد و ننگ اين ستم را از خود نتوانى زدود»[3]. این اجتماع باشکوه امروز، همان مطلبی است که حضرت زینب کبری(سَلامُ اللهِ عَلَيها) آن روز بعد از واقعۀ عاشورا در محفل یزید فرمودند.

     واقعۀ عاشورا را طوری ترتیب دادند که در یک سرزمین و منطقۀ دور افتاده اتفاق افتد تا هر جنایتی را که بخواهند انجام دهند و هيچ کس خبردار نشود، ولذا شیرخواره و سه ساله را شهید کردند، بر جنازه ­ها اسب­ها را دوانیدند و سپس خواستند اینها را از یاد ببرند، لکن خداوند آشکارکننده است آنچه را که پنهان می دارند «وَ اللهُ مُخْرِجٌ ما كُنْتُمْ تَكْتُمُون‏»[4]. بنی­امیه که می­خواستند پنجاه سال حکومت کنند، متلاشی شدند و خودِ يزيد، تنها سه سال حکومت کرد و در دوران سه سالۀ حکومتش جنايات عظيم و هولناکی مرتکب شد. بقیّۀ سپاه عمر سعد که جنايتکارانِ فاجعۀ عاشورا بودند، در فاصلۀ کوتاهی توسّط جناب مختار به زندگی ننگینشان خاتمه داده شد و متلاشی گشتند. بعد از آن، بنی­عباس بر سر کار آمد و آنها نیز مانند بنی­امیه تلاش کردند تا واقعۀ عاشورا را از یادها ببرند، به عنوان نمونه متوکّل چندین بار به قبر امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) آب بست و در آن زمین کشت و زراعت کرد، ولی همۀ آنها بی­ثمر ماند و خودشان نابود شدند و این اجتماع بی ­نظیر بشریّت در راهپیمایی اربعین، تعبیر و تفسیر پیشگویی حضرت  زینب(سَلامُ اللهِ عَلَيها) است. آری، واقعۀ عاشورا نه تنها از اذهان پاک نگردید، بلکه هر سال با خیزش بالاتر و معرفت بیشتری مورد بررسی واقع می­شود. هدف حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) از نهضت و قیام عاشورا، همانند جدّ بزرگوارشان، احیای دین و هدایت مردمان و نجات آنان از گمراهی و ضلالت و خارج کردن آنان از ظلمات جهل و کفر و شرک به نور توحید و هدایت بوده است «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»[5]. هدف از رسالت و ولایت تمام حضرات انبیاء عظام و اوصیای کرام(عَلَيهِم السَّلام) خارج کردن و رهانیدن مردم از ظلمت کفر و شرک به نور ایمان و توحید بوده است، همان­طور که خداوند متعال به حضرت موسی(عَلَيهِ السَّلام) فرمود: «اَنْ اَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّورِ»[6]، تا می­رسد به فخر انبیاء و اشرف کائنات، وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) که در مورد ایشان هم می­فرماید: «لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»[7]، و آموختند در زیارت روز شنبه که متعلّق به وجود مبارک آن بزرگوار است، این چنین بخوانیم: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلالِ»[8] حمد باد خدایی را که رهانید ما را به وسیلۀ تو از شرک و ضلالت.

     لازم به ذکر است که روزها متعلّق به حضرات امامان(عَلَيهِم السَّلام) است همانطور که حضرت امام حسن عسکری(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «اَلْاَيّامُ نَحْنُ ما قامَتِ السَّماواتُ وَ الْاَرْض‏»[9]، همچنین حضرت پيامبراکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) فرمودند: «لا تُعادُوا الْاَيّامَ فَتُعادِيَكُم‏»[10] با روزها دشمنی نکنيد، پس دشمنی کنند با شما.

     پس وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) برای خارج کردن مردم از ضلالت به هدایت مبعوث گشتند و به دنبالشان رسالت تمام حضرات ائمّۀ هدی(عَلَيهِم السَّلام) نیز همین بوده و حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) نیز به همین منظور قیام فرمودند و به همین دلیل فرموده­ اند: «اَلْاِسْلامُ نَبَوِیُّ الْحُدُوثِ وَ حُسِیْنِیُّ الْبَقاءِ»[11]. حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) اسلام را پایه ­گذاری فرمودند و امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) آن را بقاء بخشیدند. اگر حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) در زمان امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) بودند، همان کاری را می­کردند که امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) انجام دادند و اگر حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) در زمان حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) بودند، همان کار آن بزرگوار را انجام می­دادند «حُسَيْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَيْن‏»[12] و آن بزرگواران به این ترتیب به ما درس دادند که شاخصه و نشان شیعه آن است که بندگان خداوند را از گمراهی برهاند «...لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ...».

     بنابراین رسالت شیعه به تَبَعِ آن بزرگواران، خارج کردن مردمان از ظلمات به نور و رهانیدن آنان از حیرت ضلالت و گمراهی، به نور توحید و هدایت است. اگر امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) با قیامشان مردم را هدایت کردند، حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) هم با زیارت اربعین که مربوط به قیام عاشوراست، وظیفۀ انسان­ها را تا قیام قیامت روشن نمودند که علامت شیعه به تَبَعِ مولایش این است که در خارج ساختن مردم از ظلمات به نور تلاش نماید.

     پس، از مهم ترین علامت­های شیعه ­گری، ابلاغ حقایق و ارشاد قلوب و احیای نفوس و امر به معروف و نهی از منکر و رهنمون شدن مردم از شقاوت به سوی سعادت است و این وظیفه از هیچ کس مستثنی نیست. همان­طور که انسان موظّف به نماز و روزه است، همانگونه موظّف به امر به معروف و نهی از منکر نیز می­باشد.

     جوانان محترم و نوردیدگان عزیز، خود شاهد هستید که دشمن در فضای مجازی، برای فراموشاندن نام امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) و خاموشی نور ولایت، چگونه تلاش کرده و تاخت و تاز دارد. با توجه به اینکه ولایت مهم ترین پایۀ دین و توحید است، رسالت جوان حسینی که همان جوان مهدوی و منتظر می­باشد، ارشاد قلوب و احیای نفوس و هدایت گم گشتگان می باشد. آری، مهم ترین رسالت جوان حسینی و مهدوی، تبیین حقایق و زنده نمودن مردگان و شفا دادن بیماران و بینا کردن نابینایان است و جملۀ مسخ شدۀ «عیسی به دین خود، موسی به دین خود»، هرگز منطق چنین جوانی نیست و پرواضح است که مهم ترین قسمتِ خارج کردن دیگران از ظلماتِ کفر و شرک به نورِ ایمان و توحید، در فضای خانواده مطرح است.

 

[1]- سلام بر تو ای اباعبدالله(عَلَيهِ­ السَّلام) و بر روح هايی که در آستانت مدفون شدند، بر تو باد از طرف من سلام و درود خداوند هميشگی تا زمانی که باقی است شب و روز و قرار ندهد خداوند آخرين عهد از من برای زيارت شما، سلام بر امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) و سلام بر علی بن الحسین(عَلَيهِ ­السَّلام) و سلام بر اولاد امام حسين(عَلَيهِ­ السَّلام) و سلام بر اصحاب امام حسین(عَلَيهِ ­السَّلام) (مفاتیح­ الجنان، فرازی از زیارت عاشورا).

[2]- کجاست طلب کنندۀ خونِ کشته شده در کربلا (مفاتیح الجنان، فرازی از دعای ندبه).

[3]- فَكِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ وَ ناصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لا تَمْحُو ذِكْرَنا وَ لا تُميتُ وَحْيَنا وَ لا تُدْرِكُ اَمَدَنا وَ لا تَرْحَضُ عَنْكَ عارَها (اللهوف على قتلى الطفوف، ص185).

[4]- و خداوند خارج کننده است آنچه را که مخفی می داشتيد (مبارکه بقره/72).

[5]- بذل نمود خون قلبش را در راه تو تا نجات دهد بندگان تو را از نادانی و سرگردانی ظلالت و گمراهی (مفاتيح الجنان، فرازی از زيارت اربعين).

[6]- اينکه خارج کنی قومت را از تاريکی ها به نور و روشنی (مبارکه ابراهيم(عَلَيهِ السَّلام)/5).

[7]- تا خارج سازی مردمان را از تاريکی ها به سوی نور و روشنائی (مبارکه ابراهيم(عَلَيهِ السَّلام)/1).

[8]- مفاتیح الجنان، فرازی از زیارت حضرت رسول(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) در روز شنبه

[9]- روزها ما هستیم تا زمانی که برپاست آسمانها و زمين (بحارالانوار، ج24، ص239).

[10]- بحارالانوار، ج24، ص239

[11]- اسلام، به وسيلة حضرت پيـامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) بنـا نهاده شد و بـه وسيلة امـام حسين(عَلَيهِ السَّلام) بقا يافت (بحارالانوار، ج44، ص381).

[12]- حسين از من است و من از حسين هستم (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه)؛ بحارالانوار، ج43، ص261).