مطالبی که در آیات شریفۀ سابق استفاده شد، چند قسمت بود که خلاصه ­اش عبارت است از:

     قسمت اول تأکید خدای سبحان بر ایجاد صلح و صفا در خانواده و سفارش و تأکید به زن و شوهر و اطرافیان در برقراری صلح و صفا و آشتی و محبّت و مودّت و منفور بودنِ قهر و اختلاف و طلاق و جدایی بود.

     قسمت دوم در این مورد بود که اگر ادامۀ زندگی مشترک برای زن و شوهر میسور نبود، طلاق و متارکه به عنوان آخرین راه حل مطرح می­شود و خداوند متعال این راه را برای ازدواج­های ناموفق که به هیچ عنوان، تلاش­ها برای صلح و آشتی به ثمر نرسیده و ادامۀ زندگی مشترک میسور نمی­باشد، باز گذاشته است.

     قسمت سوم در این مورد بود که چون اکثریت طلاق­ها و جدایی­ها و قهرها و اختلاف­ها در زندگی، محصول بی­ تقوایی است، لذا هرجا سخن از طلاق می باشد، دعوت به تقواست تا این حقیقت را برساند که در کارها باید تقوا پیشه نمود و رضایت خداوند را در نظر گرفت. هرجا که تقواست، آنجا کرامت و کمالات انسانی و علم و بصیرت و سهولت و آسانی است، چراکه تقوا منشاء تمام کمالات روحی و معنوی و فضایل اخلاقی است و تمام برکات دنیا و آخرت در پرتو تقواست و به این علت خداوند متعال نه تنها به امت اسلامی، بلکه به تمام امت­ها، تقوا را به مانند نماز و روزه و سایر فرایض و احکام دینی واجب و فرض فرموده است «وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذينَ اُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ اِيّاكُمْ اَنِ اتَّقُوا اللهَ...». خداوند متعال تقوا را به عنوان اصل مشترک در میان ادیان توحیدی مقرّر فرموده است. تقوا آب طاهری است که قذارتهای روحی و باطنی را می­شوید و کیمیای سعادت در پرتو تقوا است و تقوا، آبادکنندۀ دنیا قبل از آخرت می باشد. تقوا در هر نفسی که رسوخ نماید و ملکه گردد، صاحبش را از اوصاف ناپسند و رذایل اخلاقی محافظت می­کند.

     قسمت چهارمِ مطالب قبلی این بود که خداوند متعال از تقوای بندگانش بهره نمی­ برد، همان­طور که از معصیت و بیراهه ­روی بندگانش متضرّر نمی­گردد. اگر سفارش به تقواست، برای این است که سعادتِ دارِین در پرتو تقوا حاصل می­شود و شقاوت ابدی، محصول بی­تقوایی و بی­ایمانی است. خدای سبحان که امر به تقوا می­فرماید، به این سبب نیست که نیازمند است، بلکه برای رستگاری و سعادت دنیا و آخرت انسان، تقوا کمال ضرورت را دارد.

«گر جملۀ کـائنـات کافر گردند

                                                       بر دامن کبریائیش ننشیند گرد»

     خداوند متعال می­فرماید: ای مردم شما نیازمند تقوا هستید و خداوند بی ­نیاز از عبادت و تقوا و ایمان شماست «يا اَيُّهَا النّاسُ اَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلَى اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَميدُ»[1].

 

[1]- ای مردمان شمائید فقیران به سوی خداوند و خداوند اوست غنی و ستوده (مبارکة فاطر/15).