زائرینی که عازم زیارت اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(عَلَيهِ السَّلام) می­باشند، مسافران راه خداوند هستند. مسیر حسینی و مسیر سالار شهیدان، همان مسیر خدای سبحان و رسول الله(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) است. این سفر نورانی با وجود اینکه اجر و فضیلت بسیاری دارد، لکن ای بسا در اثر غفلت و سهل­ انگاری در مورد پاره­ای از واجبات، اجر و فضیلت آن حبط و نابود گردد. استاد جوادی آملی می فرمایند: شیطان در کمین است تا در ابتدا مانع اعمال خیر گردد، ولی اگر موفّق نشد، در وسط عمل و اگر به آن هم موفّق نشد، در آخر می­خواهد عمل خیر را از دست انسان بگیرد.

     بنابراین زائرین محترمی که عازم این سفر نورانی هستند شایسته است که در مورد واجبات مراقبت شدید داشته باشند و نماز اوّل وقت را در اولویّت قرار دهند و حریم محرم و نامحرم را بطور کامل مراعات نمایند و از هرگونه اختلاط با نامحرم در بین راه و به هنگام زیارت به شدّت اهتراز نمایند، تا مبادا خدای ناکرده در اثر غفلت و بی ­اهتمامی به واجبات، اجر و فضیلت زیارت و پیاده ­روی با آن زحمت و مشقّت حبط و نابود گردد. این حقیقت را نباید فراموش کرد که هدف از قیام امام حسین(عَلَيهِ السَّلام)، احیای دین و برپایی نماز و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و سایر فرایض و واجبات بوده است، ولذا آن زیارتی که موجب لطمه به واجبات دین گردد، مورد رضایت آن حضرت و خدای سبحان نخواهد بود.

     کسانی هم که توفیق تشرّف برایشان حاصل نشده، با کمک و یاری زائرین می­توانند ان شاءالله تعالی در اجرشان شریک باشند. یکی از مصادیق کمک به زائرین، صدقه جدا نمودن و دعا کردن برای سلامتی ایشان است. آنان انصار حسینی هستند و خدمت به انصار حسینی، خدمت به خود خداوند است و انسان را در زمرۀ انصار حسینی قرار می­دهد.

     از دیگر اموری که موجب می­شود انسان به انصار حسینی بپیوندد، تجهیز زائرین امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) است که اجر بسیاری دارد. «صفوان جمّال، در حدیثی طولانی گفت: به امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) عرض کردم کسی که دیگری را مهیّای سفر به سوی حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) می­کند و خود به سبب بیماری و مرضی که به آن مبتلا شده، خارج نمی­شود، چه ثوابی دارد؟ حضرت فرمودند: خداوند متعال در برابر هر درهمی که خرج می­کند، به اندازۀ کوه اُحُد، حسنه به او می­دهد و به او چند برابر آنچه خرج نموده عوض می­دهد و آن بلایی که فرود آمده، از او برمی­گرداند و آن بلا دفع می­شود و مالش حفظ می­گردد و از خدای سبحان عوض می­گیرد»[1]. بنابراین حیف است که در تجهیز زائرین حسینی بسیج نشویم. اگر هم به تنهایی امکان تجهیز نداشتیم، می­توانيم با کمک و همکاری یکدیگر این امر مهم را به انجام رسانیم.

     پس عزیزان، اگر چند بار خودمان مشرّف شده­ ایم، یکبار هم برای کسانی که شبانه روز اشک می­ریزند، ولی امکان تشرّف برایشان مهیّا نمی­شود، هزینه کنیم و یقین بدانیم که ضرر نکرده­ ایم و به میزان تجهیز و خدمت به زائرین حسینی، از اجر زیارت بهره­ مند خواهیم شد و ان شاءالله تعالی در زمرۀ انصار حسینی قرار خواهیم گرفت و علاوه بر آن، اجر ادخـال سرور در قلب مؤمنین نیز شامل حالمان می­گردد. حضرت پيامبر اکرم فرمودند: «اَفْضَلُ الْاَعْمالِ بَعْدَ الصَّلاةِ اِدْخالُ السُّرُورِ فی قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بِما لا اِثْمَ فيه‏»[2] بعد از نماز، بهترين اعمال (نزد خداوند) اين است كه انسان بدون ارتکاب معصيت در قلب مؤمن ادخال سرور نمايد.

     در همین راستا، با توجه به اینکه این سفر در تحکیم ایمان جوانان تأثیر به سزایی دارد، لذا شایسته است که جوانانمان، بخصوص پسران جوان را تشویق به این سفر زیارتی نمائیم تا بدینوسیله در این راه واکسینه شوند. وقتی شیاطین انسی و جنّی با ابزار گوناگون اعم از برنامه ­های انحرافی اینترنتی و ماهواره­ ای و... برای غارت ایمان جوانان تلاش می­کنند، ما هم با تشویق فرزندان به زیارت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) کاری کنیم تا نور امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) بر قلب آنان بتابد و حداقل بیش از این در این جنگ نرم، قربانی ندهیم و ایمان جوانان بیش از این توسّط هجوم و حملات فرهنگی دشمن غارت نگردد.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امر ظهـور و فـرج مـولا و مقتـدایـمـان حضرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همۀ ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطۀ هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما و توفيق هجرت معنوی و باطنی به همۀ ما عنايت بفرما. پروردگارا! همۀ ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مقرّر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره ­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­ الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- کامل الزّیارات ابن قولویه قمی، ترجمة امیر وکیلیان، ص292

[2]- بحارالانوار، ج44، ص194