خداوند متعال در ادامة آیة شریفة مورد بحث می­فرماید: مجاهد میدان جنگ و جهاد فی سبیل الله، یا غلبه می­یابد و یا به شهادت می­رسد و ما به زودی اجر عظیم این جهاد را به آنان عطا خواهیم کرد. ملاحظه می­شود که خداوند متعال، برای مجاهد فی سبیل الله شهادت و پیروزی را یکسان اجر می­دهد که لازم به توضیح است: اسارت و مجروح شدن هم، زیرمجموعة شهادت است و همان اجر را دارد، ولذا در میدان جهاد شکست معنا ندارد، همان­طور که خداوند متعال، شهادت یا پیروزی در میدان جهاد را به عنوان یکی از دو حسنه بیان می­فرماید «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا اِلاّ اِحْدَى الْحُسْنَيَيْن‏»[1]. حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) با وجود اینکه در روز مقدّس عاشورا به شهادت رسیدند، لکن فاتح و پیروز حقیقی هستند و الی ­یوم­ القیامه مجاهد و فاتح می­پرورانند.

     پس شهادت، به معنای شکست نیست و چه مجاهد شهید شود و چه به پیروزی ظـاهری برسد، از اجر یکسانی در پيشگاه الهی بهره­مند است، چراکه شهید، جـانش را در راه خداوند داده و به لقاء­الله می­رسد و کسی که غلبه یافته و فاتح می­شود، دشمن دین را از بين برده و دین توحید را احیا می­کند و این همتایی و یکسان بودنِ فاتح میدان جنگ و شهید فی سبیل الله نشانگر نیّت الهی و تلاش مقدس فاتح است و همانطور که استفاده شد، در دین مبین اسلام شرط قبولی تمام اعمال، نیّت خالصانه می­باشد «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّيّات‏»[2].

 

1- بگو آیا انتظار می­بريد به ما مگر يکی از دو نيکی را (مبارکه توبه/52).

2- همانا اعمال به نيّت­هاست (بیان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ)؛ بحارالانوار، ج67، ص211).