:
همانطور که استفاده شد، آیات قبلی در مورد جهاد و مجاهده و اجر عظیم جهاد بود. حال خدای سبحان بعد از اینکه اجر عظیم جهاد را در آیـات شریفة سابق بیان فرمود، در آیة شریفة مورد بحث میفرماید: بـا توجّه بـه اجر عظیم و پاداش و منزلت جهاد فیسبیل الله، چه شده برای شما مؤمنین که با وجود اینکه قدرت بر کمک و یاری مستضعفان دارید، در راه خداوند و نجات مستضعفان از مردان و زنان و کودکانی که تحت ظلم و در چنگال مستکبران گرفتارند، جهاد نمیکنید؟
مطلبی که توجّه به آن حائز اهمیّت میباشد، این است که: تعالیم عالیة قرآن کریم و دعوتهای آن، بر اساس فطرت انسانی وضع شده است. خداوند متعال، بندگانش را به هیچ مسئلهای دعوت نفرموده، مگر اینکه فطرت انسانی را با آن سرشته است. در اين مورد نيز پیکار با ظالمان و کمک به مستضعفان، مسئلة فطری است. انسان فطرتاً عدلپذیر و ظلمستیز است و عدل و عدالت را دوست دارد و از ظلم و بیعدالتی متنفّر میباشد و چون چنین است، خداوند متعال بندگانش را دعوت میفرماید که با ظلمِ ظالمان مبارزه کنند و به یاری ستمدیدگان و مستضعفان بشتابند و آنان را در پیکار با ظالمان کمک کنند.
خدای سبحان، بار دیگر معیار و ارزش در جنگ و جهاد را یادآوری فرموده که فی سبیل الله بودن است. تمام عبادات و کارها در صورتی دارای اجر و ارزش هستند که فی سبیل الله باشند.
*مطالب تفسيري از تفسير تسنيم مباركة نساء استاد جوادي آملي و از تفاسير الميزان، مجمعالبيان، تفسير نمونه و تفسير نور اقتباس گرديده است.