بعداز اینکه معلوم شد اطاعت از رسول خدا(صَلَّیاللهُعَلَيهِوَآلِهِ) همانند اطاعت از پروردگار واجب و ضروری است، توجه به این نکته حائز اهمیّت میباشد که توسّل به رسول خدا(صَلَّیاللهُعَلَيهِوَآلِهِ) و اهلبیت(عَلَيهِمُالسَّلام) به این معنا نیست که ما به آن بزرگواران استقلال قائل هستیم. دشمنانِ اسلام همواره ایراد میگیرند که توسّل و زیارت شرک است، درحالی که توسّل، امر خداوند میباشد و خدای سبحان، آن بزرگواران را بابالله معرّفی فرموده است و توسّل و شفاعت و زیارت آنان هم بِاِذنالله است. خداوند متعال میفرماید: «وَ اْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ اَبْـوابِهـا»[1] و بـاب خداونـد، همـان بـاب رسـول الله(صَلَّیاللهُعَلَيهِوَآلِهِ) و اهلبیت(عَلَيهِمُالسَّلام) است؛ همانطور که در دعای ندبه چنين میخوانیم: «اَیْنَ بابُ اللهِ الَّذی مِنْهُ یُؤتٰی»[2].
علّامه طباطبايی(رَحمَةاللهِعَلَيه) در تفسير الميزان، در بخش روائی چنين آوردهاند که: «در «الدّرّ المنثور» روايت میکند که ابن منذر و خطيب از ابن عمر روايت کردهاند که گفت: ما با چند نفر از اصحاب در حضور پيامبر(صَلَّیاللهُعَلَيهِوَآلِهِ) بوديم، حضرت فرمودند: ای جماعت، ندانستهايد که من فرستادة خداوند به سوی شمايم؟ عرض کردند: چرا، فرمودند: ندانستهايد که خدا در قرآن فرموده که هر کس از من اطاعت کند، از خداوند اطاعت کرده است؟ عرض کردند: چرا، ما شهادت میدهيم هر کس از تو پيروی کند، از خدا پيروی کرده و طاعتِ تو، يکی از طاعتهای خداوند است، فرمودند: پس يکی از طاعتهای خدا اين است که از من اطاعت کنيد، يکی از طاعتهای من هم اين است که از ائمّة خود اطاعت کنيد، اگر نماز را نشسته خواندند، همگی شما بايد نماز نشسته* بخوانيد»[3]. البته آنان هرگز به خلاف امر الهی امر نمیکنند، ولی حضرت درواقع میخواهند که فرض و واجب بودنِ اطاعت از آن بزرگواران را بیان فرمایند.
1- و بياييد خانهها را از درهای آن (مبارکه بقره/189).
2- کجاست آن باب خداوند که وارد میشوند از آن(مفاتيحالجنان، فرازی از دعای ندبه).
*مؤلّف: اينکه میگويد: «اگر نماز را نشسته خواندند، شما هم نشسته بخوانيد»، کنايه از وجوب کمال متابعت است.
3- تفسير الميزان، ج9، ص25