در جلسة سابق استفاده شد که در جلسات عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(عَلَيهِ­السَّلام) شایسته است که در عین روشنگری مردم در حقانیّت و مظلومیّت حضرت اباعبدالله الحسین(عَلَيهِ­السَّلام) و اهل­بیت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ­السَّلام) و باطل و ظالم بودن دشمنان، هدف از قیام آن حضرت و درس­های تربیتی و اخلاقی و پیام­های حیات­بخش نهضت آن بزرگوار نیز مطرح شود. حال، مطلب دیگری که در راستای مطالب مذکور شایسته است که در محافل و مجالس عزاداری حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) رعایت شود، این است که: هر چند عزاداری بر سیّد و سالار شهیدان لازم و ضروری است، لکن بُعد ظاهری عاشوراست، ولی توجّه دادنِ مردم به بُعد باطنیِ قیام عاشورا و روشنگری ایشان در کنار بُعد ظاهری ضرورت دارد. آنچه که امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) بیشتر از هر چیزی از ما انتظار دارند، رسانیدن پیام­های هدایتی و تربیتی ایشان است. در جلسة گذشته یکی از پیام­های آن بزرگوار استفاده شد که همان استفاده از فرصت­ها بود. عدّه­ای از افراد سپاه دشمن از فرصت­هائی که در اختیار داشتند، نیکو استفاده کردند و از شقاوت ابدی رهایی یافتند. سخنان تربیتی امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) باعث شد که در روز مقدّس عاشورا، سی و دو نفر از لشکر دشمن به سپاه نور بپیوندند و به سعادت ابدی نائل شوند و این درحالی بود که حتی یک نفر از سپاه نور به دشمن نپیوست.

     پیام دیگری که از قیام آن بزرگوار استفاده می­گردد و ایشان بیشتر از هر چیزی از پیروان خود انتظـار دارند، عبـارت از خانواده­محوری حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) و توجّه آن حضرت به کودکان است. دینِ اسلام دینِ خانواده­محور است و برای خانواده قداست بسیـاری قـائل است، بطوری کـه هر کس کـه از نظر خوش­اخلاقی و صبر و مدارا با افراد خانواده، خصوصاً کودکان، در جایگاه بالاتری باشد، در محضر پروردگـار روسفیدتر است؛ خانواده­محوری و توجّه به خانواده از سوی آن بزرگوار، خصوصاً توجّه خاص آن بزرگوار به کودکان در روز مقدّس عاشورا کاملاً مشهود است. بطوری که «حضرت به صفوف فشردة سى هزار نفرى دشمن حمله مى‏كردند و آنان را به هزيمت مى‏بردند و دشمن پراكنده مى‏شد و سپس امام به مكانشان بازگشته مى‏فرمودند: «وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيم‏»»[1] تا اهل­بیت(عَلَيهِم­السَّلام) با شنیدن آن آرامش پیدا کنند. در فاصله­های کوتاه که امکان­پذیر می­شد، بچه­ها را در آغوش می­کشیدند و می­بوئیدند و می­بوسیدند و حالِ بانوان حرم را سئوال می­کردند. عملکردِ آن حضرت در بحبوحة جنگ و طوفان کربلا، این پیام جاویدان را می­رساند که خانواده چقدر قداست دارد. توصیة مکرّر دین اسلام این است که رفتارمان با کودکان توأم با کرامت و احترام باشد. احترام به کودکان در کنار محبّت به ایشان، شخصیّت ایشان را رشد می­دهد و در مقابل، تحقیر و تنبیه و تندی، کودکان را روحاً ضایع می­سازد و اعتماد به نفس الهی کودک را از بین می­برد و آنان را جری و گستاخ می­کند و در برخوردهای اجتماعی دچار مشکل می­سازد. حضرت پیـامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) می­فرمایند: «اَحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُم‏»[2].

     در سیرة اهل بیت(عَلَيهِمُ­السَّلام)، به محبّت و تکریم فرزندان تأکید بسیاری شده است. «روزی حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) با گروهی از یاران خود از مسیری عبور می­کردند، عدّه­ای از کودکان در آن مسیر با همدیگر بازی می­کردند، رسول خدا(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) نزدِ یکی از آنان رفت و او را نوازش کرد و پیشانی­اش را بوسید، کودک را در بغل گرفت و بسیار با وی مهربانی کرد، از رسول خدا(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) سؤال شد: ای رسول خدا! چرا این­قدر به این کودک در میان سایر کودکان علاقه نشان می­دهید؟ پیامبر(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) فرمودند: این کودک با حسینِ من هم­بازی است، روزی دیدم با حسین بازی می­کند و خاکِ قدمِ حسین را توتیای چشمش می­کند، من او را به علت دوست داشتن حسین، دوست می­دارم. جبرئیل(سَلامُ­اللهِ­عَلَيه) به من خبر داد که در واقعة کربلا، این کودک، یکی از یاران وفادار حسینم خواهد بود»[3]. آری، این است ثمرة محبّت و تکریم شخصیّت کودکان. همچنين به اصحابشان می­فرمودند: «كودكان را بغل بگيريد و بر دوش خود بنشانيد»[4]. در روايتی نيز آمده است: «روزی امام حسن و امام حسین(عَلَيهِمُا­السَّلام) در یک مسابقه خطاطی به رقابت پرداختند و هر کدام دعوی زیبایی خطّشان را داشتند؛ تا اینکه بالأخره داوری را به مادرشان حضرت زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) واگذار کردند، مادر نمی­خواستند بچه­ها آزرده شوند، بدین خاطر، فرمودند: به پدرتان مراجعه کنید، حضرت علی(عَلَيهِ­السَّلام) نیز آنها را نزد حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) فرستادند و حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) به جناب جبرائیل و ... تا اینکه از جانب خداوند، قضاوت به خود حضرت فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) سپرده شد، حضرت گردنبند خود را که تعداد دانه­های آن فرد بود، پاره کردند، سپس فرمودند: هر که بیشترین دانه را جمع کند برنده است، جناب جبرئیل به فرمان خداوند دانه آخری را نصف نمودند و هر یک مساوی جمع کرده و هر دو برندة مسابقه خوشنویسی شدند»[5]. و نيز حضرت فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) به حضرت علی(عَلَيهِ­السَّلام) وصیّت کردند که: «با امامه دختر خواهرش ازدواج نمايد، زيرا كه او فرزندان حضرت زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) را دوست مي­داشت‏»[6].

     حال، وقتی تکریم و محبّت، کودک را رام و مطیع می­کند، پُرواضح است که تنبیه و تندی و خشونت، او را گستـاخ و جری می­سازد. انسان­ها فطرتاً محبت­پذیر و خشونت­گریز، تکریم­پذیر و تحقیرگریز و تشویق­پذیر و تنبیه­گریزند. تربیت زمانی درست است که مطابق بـا فطرت سالم انسانی صورت پذیرد. پس باید محبت اهل­بیت(عَلَيهِم­السَّلام) را از همان دوران کودکی در دل کودکان شکوفا سازیم. برای این منظور، اگر کودکان را به هیئت­ها و محافل عزاداری حضرت اباعبدالله­الحسین(عَلَيهِ­السَّلام) و یا مراسم شب­های قدر می­بریم، وسایل و خوراکی­های مورد علاقه­شان را فراهم آوریم تا در آنجـا احساس کسـالت و دلتنگی ننمـایند و به آنـان خوش بگذرد و سـایر مؤمنین هم در چنین محافلی باید به کودکان محبّت کنند تـا خاطرة خوشی از چنین محـافلی داشته بـاشند و بـا محبّت اهـل­بیت(عَلَيهِمُ­السَّلام) پرورش یابند. یکی از اهداف حضرت اباعبدالله الحسین(عَلَيهِ­السَّلام) ایجاد خانوادة حسینی و فرزندان حسینی است. بچّه­ای که بخاطر شرکتِ مادر در دسته­ها و مراسم عزاداری و جلسة قرآن، در خانه تنهـا می­ماند و مورد کم­مهری قرار می­گیرد، خاطرة خوشی از امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) نخواهد داشت. مادری که به دعای کمیل یا دعای ندبه می­رود و یا در محافل عزاداری حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) شرکت می­کند و همسر و فرزندان تنها و بدون صبحانه یـا ناهار می­مانند، از همان اول نسبت به دین و قرآن و اهل­بیت(عَلَيهِمُ­السَّلام) بدبین می­شوند. کودک از ابتدا باید از پدر و مادر و معلّم قرآن و اهل قرآن محبّت ببیند تا نسبت به دین و ایمان راغب و شائق شود.

     در روایت آمده است: «اَدِّبُوا اَوْلادَکُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ حُبِّ نَبِیِّکُمْ وَ حُبِّ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ قِراءَةِ الْقُرآنِ»[7]. سپس حضرت رسول اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «اَدِّبُوا اَوْلادَکُم فی بُطُونِ اُمَّهاتِهِم» فرزندانتان را در بطن­های مادرانشان تربیت کنید، سئوال می­کنند: چگونه؟ می­فرمایند: «بِاِطْعامِهِمُ الْحَلالَ»[8] با خوراندن غذای حلال. در همین راستا توصیه شده که اولین صدایی که کودک می­شنود، صدای اذان باشد و به همین منظور بعد از تولد، به گوش کودک اذان گفته می­شود، همانطور که حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْيُؤَذِّنْ فى اُذُنِهِ الْيُمْنى بِاَذانِ الصَّلاةِ وَلْيُقِمْ فِالْيُسْرى فَاِنَّها عِصْمَةٌ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ»[9]. همچنين حضرت امام صادق(عَلَيهِ­السَّلام) فرمودند: «حَنِّكُوا اَوْلادَكُمْ بِماءِ الْفُراتِ وَ بِتُرْبَةِ قَبْرِ الْحُسَيْن‏»[10]. کام طفل را با تربت حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) و آب فرات برداشتن، باعث می­شود که کودک با محبت حسینی بار بیاید و پُرواضح است که افرادِ حسینی، خانواده­های حسینی را تشکیل می­دهند و از خانواده­های حسینی، اجتماع حسینی و مدینة فاضله ایجاد می­شود.

     پس شایسته است که مؤمنین، احترام و محبّت به افراد خانواده را جدّی شمارند و در حفظ قداست خانواده کوشا باشند. با توجه به اهمیّتی که خانواده در تعاليم عالية اسلام دارد، دشمنان اسلام برای از بین بردن و متلاشی نمودن خانواده­ها سرمایه­گذاری­های هنگفتی کرده­اند و با ابزارهای مختلف که از جملة آنها ایجاد فضاهای مجازیِ فاسد و منحرف می­باشد، باعث فروپاشی خانواده­ها و جدا شدن فرزندان از خانواده­ها می­شوند. برنامه­های مسموم و فاسد و غیراخلاقی ماهواره­ای و شبکه­های اجتماعی که بسیار هم پُرمخاطب و پُرمخاطره هستند، بزرگترین عامل تخریب خانواده­هاست. پس باید بیدار بود، چراکه خانواده­ها و کودکان در معرض خطر و آسیب جدّی قرار دارند.

     یکی دیگر از توطئه­های دشمنان، شبهه­افکنی در مورد ولايت و امامت به وسیلة پیام­ها در فضای مجازی می­باشد که شايسته است مؤمنین با بیداری و آگاهی، اهتمام کامل را در اين مورد مبذول دارند و با جديّت تمام با اين دسيسه­ها و توطئه­های دشمن مبارزه نمايند.

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبة حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همة ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما. پروردگارا! همة ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ­السَّلام) مقرر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

  «بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

 

 

1- اللهوف، ترجمة مير ابوطالبی، ص152

2- دوست بداريد کودکان را و رحم کنيد بر ايشان (مکارم الاخلاق، ص219).

3- بحارالانوار، ج44، ص242

4- محجة­البيضاء، ج3، ص366

5- بحارالانوار، ج43، ص280

6- زندگانی حضرت زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)، (نجفی)، ص195

7- فرزندانتان را بر سه خصلت تربیت کنيد، محبّت پيامبرتان و محبّت اهل بيت او و تلاوت قرآن (فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج‏2، ص78).

8- جنگ مهدوی، ص132

9- به هر كس فرزندى داده شود، بايد در گوش راست او اذانِ نماز و در گوش چپ او اقامه بگويد؛ چراكه ماية ايمنى از شيطانِ رانده شده است (کافی، ج6، ص24، حديث6).

1- كام فرزند را با آب فرات و خاك قبر حسين(عَلَيهِ­السَّلام) برداريد (مکارم­الاخلاق، ص229).