در آیة شریفة سابق استفاده شد که یکی از معانی شفاعت، راهنمایی و ترغیب و تشویق دیگران به عمل خیر و صالح و بازداشتن از شرّ و بدی و ناصالح است ­که موجب می شود انسان در عمل خير افرادی که به خیر راهنمایی نموده، شریک و سهيم گردد و عمل خود او محسوب شود. ملاحظه می شود که راهنمایی دیگران به خیر و نیکی و امر به معروف و نهی­ از منکر دارای چه اجر و فضیلتی است.

     با توجه به اینکه راهنمایی به خیر، کار حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهمِ السَّلام) است، لذا انسان به وسیلة امر به معروف و نهی ­از منکر شبیه حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهمِ السَّلام) می شود و با آنان ارتباط برقرار می کند و بالاتر از اینها، بر این اساس که پیوسته کار خدای سبحان در قرآن کریم، راهنمایی به خیر و صالحات و مبرّات است، لذا انسان با دلالت دیگران به خیر و امر به­ معروف و نهی ­از منکر، مظهر صفتی از اوصاف پروردگار می شود. یعنی وقتی انسان، کسی را به خیر امر ­می کند، کار خدایی انجام می دهد و به «صِبْغَةَ اللهِ»[1] مزیّن می گردد. ملاحظه می شود که در دین مبین اسلام، سرنوشت انسانها به هم مربوط­ است و دین اسلام، به دخالت مثبت و راهنمایی به خیر توصیه می فرماید. حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) فرمودند: «مَنْ اَصْبَحَ وَ لَمْ يَهْتَمَّ بِاُمُورِ الْمُسْلِمينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ‏»[2]. انسان تنها در مورد اعمال خود مسئول نیست، بلکه مسئول دیگران نیز می باشد. تا آنجا که می تواند، باید دیگران را به خیر و نیکی دعوت کند و از شرّ و بیراهه روی بازدارد، مخصوصاً این امر در مورد خانواده، بخصوص فرزندان، وجوب و اهمیّت بیشتری دارد. در اهمیّت امر به معروف و نهی­ از منکر همین بس که ستون دین اسلام که نماز است، به برکت امر به ­معروف و نهی ­از منکر اقامه می شود و ادامه می یابد، ولذا شایسته است که خوبان در این معامله تقصیر نکنند و خود را از این همه فیوضات و برکات محروم نسازند.

     راهنمایی کردن دیگران به خیر و نیکی و امر به معروف و نهی از منکر به هر صورتی اعم از نامه، ارسال پیامک، تلفنی و... می تواند صورت گیرد. به عنوان نمونه: می توان آیات قرآنی بمانند آیة شریفة «يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَة»[3] و یا «اِدْفَعْ بِالَّتی هِیَ اَحْسَنُ السَّيِّئَةَ»[4]، «اَ لَمْ يَعْلَمْ بِاَنَّ اللهَ يَرى‏»[5]، «هُوَ مَعَكُمْ اَيْنَ ما كُنْتُم‏»[6]، و يا احاديثی از بيانات حضرات معصومين(عَلَيهمِ السَّلام) بمانند: «اِضاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّة»[7]، «بِالْعَمَلِ تَحْصُلُ الْجَنَّةُ لا بِالْاَمَل‏»[8]، «شُكْرُ النِّعْمَةِ اجْتِنابُ الْمَحارِم‏»[9] را به صورت پیامک ارسال کرد و در برابر این­ همه پیامک منحرف کننده و اضلالی، ای بسا ارسال­ یک پیامک الهی و سازنده موجب بیداری از خواب غفلت شود و زندگی طرف مقابل را متحوّل سازد، چراکه در تعاليم عالية اسلام و قرآن کريم، هدايت کردن انسان ها به منزلة حيات بخشيدن به آنهاست و گمراه نمودن انسان ها، به منزلة گرفتن حيات حقيقی از آنهاست.

     آیة شریفة مورد بحث در بیان مطلب دیگر در رابطه با مؤمنین و مسلمانان است که مربوط به روابط اجتماعی می گردد و عبارت از تحیّت و سلام و درود به دیگران است و هر نوع سلام و درود ملّت ها و تمام استقبال ها را شامل می شود. تحیّت به معنای حیات خواهی از خداوند برای ­طرف ­مقابل ­است، ولی ­سلام، علاوه ­بر حیات خواهی، درخواست سلامتی برای طرف مقابل­ نیز هست و نوعی ادب متقابل، عبادت متقابل، دعای متقابل و برخورد مبارک و اظهار محبّت متقابل می باشد و اجر و پاداش آن به مراتب بالاتر از تحیّت است. سلام، لفظ جلالة الهی است و از اسمـاء مقدسة خـدای سبحـان می باشد. دین خداوند، اسلام نام دارد و بهشت، دار السَّلام است.

 

*مطـالب تفسيري از تفسير تسنيم مبـاركـة نسـاء استـاد جوادي آملي و از تفاسير الميزان، مجمع­البيان، تفسير نمونه و تفسير نور اقتباس گرديده است.      

[1]- رنگ آمیزی خداوند (مبارکه بقره/138).

[2]- کسی کـه صبح کند و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، پس مسلمان نیست (علل الشّرائع، ص131).

[3]- دفع می کنند به خوبی، بدی را (مبارکه رعد/22).

[4]- بدی را دفع کن به گونه ای که آن بهتر است (مبارکه مؤمنون/96).

[5]- آيا ندانست اينکه خداوند می بيند (مبارکه علق/14).

[6]- او با شماست هرجا که باشيد (مبارکه حدید/4).

[7]- ضايع نمودن فرصت موجب غصه می گردد (بيان نورانی امام علی(عَلَيهِ­السَّلام)؛ تصنيف غررالحکم و دررالکلم، ص473).

[8]- با عمل کردن بهشت حاصل می شود نه با آرزو و اميد (بيان نورانی امام علی(عَلَيهِ­السَّلام)؛ تصنيف غررالحکم و دررالکلم، ص156).

[9]- شکر نعمت خودداری از گناهان است (بيان نورانی امام صادق(عَلَيهِ­السَّلام)؛ بحارالانوار، ج68، ص40).