در فضیلت شب مقدّس­ قدر و دهة آخر ماه مبارک رمضان و ضرورت زدودن کینه­ ها و کدورت­ها از قلب برای پذیرش در پیشگاه الهی:

     دهة پایانی ماه مبارک رمضان، دورة فشرده­ای از ماه مبارک است و فضیلت بسیاری دارد. حال، در این دهه و ایّام و لیالی مبارک قدر قرار داریم. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «يَغْفِرُ فی كُلِّ لَيْلَةٍ سَبْعينَ اَلْفاً فَاِذا كانَ ‏فی لَيْلَةِ الْقَدْرِ غَفَرَ اللهُ بِمِثْلِ ما غَفَرَ فی رَجَبٍ وَ شَعْبانَ وَ شَهْرِ رَمَضانَ اِلى ذلِكَ الْيَوْمِ اِلّا رَجُلٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَخيهِ شَحْناءُ فَيَقُولُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَنْظِرُوا هؤُلاءِ حَتّى يَصْطَلِحُوا»[1] در هر شب از ماه مبارک رمضان هفتاد هزار نفر آمرزیده می­شوند، و وقتی شب قدر شد، خداوند به اندازه­ای كه در ماه رجب و شعبان و ماه رمضان تا آن زمان آمرزیده است، (بندگان) را می­آمرزد، مگر اینکه میان کسی و برادرش کینه­ای باشد که در این صورت خدای عزّ و جلّ می­فرماید: آمرزش آنها را به تأخیر بیندازید تا آشتی کنند. دلی که کینه دارد، راهی به ماه رحمت و طهارت ندارد.

     قابل توجه است که کینه بطور مطلق آمده است و مقیّد نشده در صورتی که تقصیر با شخص مقابل باشد. بطور کلی پیش­قدم شونده در رفع اختلاف­ها، اجر مضاعف دارد.

     حال می­خواهیم وارد لیلة­القدر شویم که از هزار ماه بهتر است «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ»[2]، و به این شب امیدها بسته­ایم و آرزوها داریم تا مشمول عفو و آمرزش الهی قرار گیریم، ولی برای این امر قلبی پاک و طاهر لازم است و راه رسیدن به قلب پاک و طاهر، توبه و انابه و زدودن قلب از کینه­ها و کدورت­هاست. دلی که کینه دارد، محروم از فیوضات و دستاوردهای شب قدر است، چراکه آن شب، شب رحمت است و دل پرکینه سنخیّت و تناسبی با رحمت ندارد. آن شب، شب طهـارت است و قلب پُرکیـنه آلوده می­باشد، پس بیائید دشمنی­ها و اختلاف­ها و کینه­ها و رنجش­ها و کدورت­ها و قهرها را کنار بگذاریم و صلح و دوستی و آشتی را جانشین آنان سازیم.

«بیـا که نوبت صلح است و دوستی و عنايت

                                    به شرط آنکه نگوييم از آنچه رفت حکايت»[3]

     انسان به خاطر خداوند هرکاری انجام می­دهد و این مطلب در خانواده اولویّت بالاتری دارد. وقتی کسی به خاطر خداوند از همسر خود می­گذرد و او را می­بخشد، هرچند که جرم بالایی داشته باشد و حتّی به او خیانت کرده باشد، درواقع با خداوند معامله می­کند و به خداوند تقرّب می­یابد. چقدر ما نمک­خورده و نمکدان شکسته­ایم و چقدر گناهان و معاصی انجام داده­ایم، ولی وقتی توبه کرده­ایم، خداوند توبة ما را پذیرفته است و راه را به روی ما نبسته و با رحمت خود برخورد کرده است. راه نزدیک شدن به چنین خدای رحیم، رحمت به بندگان خداوند و عفو و گذشت از ایشان است «وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا اَ لا تُحِبُّونَ اَنْ يَغْفِرَ اللهُ لَكُم‏»[4]. اگر انسان منیّت­ها را کنار بگذارد و کینه­ها و کدورت­ها و دشمنی­ها را تبدیل به صلح و آشتی کند، اوّلین نفع و سود آن برای خود اوست و اوّلین آثار مثبتش را خود او مشاهده می­کند، چراکه از درون صاحب قلبی ناب و زلال می­گردد و بیش از دیگران خود او لذّت می­برد «اِنْ اَحْسَنْتُمْ اَحْسَنْتُمْ لِاَنْفُسِكُمْ وَ اِنْ اَسَاْتُمْ فَلَها»[5]. درمقابل دل پُرکینه در رنج و زندان است. حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «وَ اعْلَمْ اَنَّ الْحَسُودَ لا يَسُود»[6]، «وَ اَقَلُّ النّاسِ لَذَّةً الْحَسُود»[7]، «اَقَلُّ النّاسِ رَاحَةً الْحَقُود»[8] کمترین راحتی برای شخص کینه­توز است. همانطور که به هنگام تشرّف به زیارت، کدورت­ها را باید کنار گذاشت و طلب حلیّت نمود، در آستانة شب مقدّس قدر نیز برای پذیرش در پیشگـاه الهی باید بدی­های دیگران را فراموش کرد و کینه­ها را از قلب زدود. حضرت رسول اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) از قول خداوند متعال می­فرمایند: «اِنْ كُنْتُمْ تُريدُونَ رَحْمَتي فَارْحَمُوا»[9] اگر رحمت مرا می­خواهید، پس با دیگران مهربان باشید. حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) نيز فرمودند: «اِرْحَمْ تُرْحَم‏»[10]. زمانی که انسان دیگری را عفو می­کند، درواقع با خداوند معامله می­کند. گذشت، از بزرگترین کمالات انسانی و شاخصة انسانیّت است. وقتی انسان گذشت می­کند، روحاً بزرگ می­شود و تعـالی می­یابد و با خدای عَفُّو سنخیّت می­یابد و به او نزدیک می­شود و بدی را با نیکی جواب دادن، شاخصة انسانیّت است. از نشانه­های بارز انسانیّت، عفو و گذشت است، همانطور که حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «اَلْعَفْوُ تاجُ الْمَكارِم‏»[11].

     فردا شب، شب مقدّس قدر و شب جمعه است و دو عید در هم گره خورده و شب بسیار باعظمتی است و شایسته است که با هر کسی که مشکلی پیش آمده و کدورتی حاصل شده، هدیه­ای تهیّه کرده و به خانه­اش برویم تا رفع کدورت شود که در این صورت هر گامی که برمی­داریم، عبادت است. از اساتید محترم می­فرمودند: «وقتی برای انجام دادن کار خیری می­روید، یا از آنجا برمی­گردید، اگر کسی از شما سئوال کرد که کجا می­روید؟ بگوئید: پيش خداوند می­روم و وقتی سئوال می­کنند از کجا می­آئید؟ بگوئید: از پيش خداوند می­آیم». علاوه بر اینکه آشتی کردن و رفع کینه­ها و کدورت­ها، فضیلت است، تلاش در آشتی دادن دیگران هم فضیلت بسیاری دارد. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «هر کس برای آشتی ميان دو نفر قدم بردارد، فرشتگان خداوند بر او درود می­فرستند تـا (وقتی که) بازگردد و پـاداش شب قدر به او داده می­شود و هر کس برای قطع رابطه ميان دو نفر قدم بردارد، وبال گناه او به اندازة ثواب کسی است که ميان دو نفر آشتی برقرار نمايد و لعنت خدا بر او نوشته می­شود تا با ورود به دوزخ، عذابش دوچندان گردد»[12]. ایجاد صلح و دوستی و رفع کینه­ها و کدورت­ها و گام برداشتن در مسیر رضایت پروردگار، معامله با خداوند است و چه کسی با خداوند معامله کرد و ضرر دید؟

     پس عزیزان: مهمترین وسیلة آمادگی برای شب مقدّس قدر توبه و جبران مافات و پاکسازی و تطهیر قلب است. ماه مبارک رمضان بهار توبه است. هر چیزی بهـاری دارد و بهار توبه هم جوانی است «وَ التُّوبَةُ حَسَن وَ هِیَ مِنَ الشَّبابِ اَحْسَن‏»[13].

     همچنین ماه مبارک رمضان، بهار دعاست. خداوند متعال در قرآن کریم، توصیة بسیاری به دعا فرموده است. خداوند به حضرت موسی(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمود: «مرا به زباني که گناه نکرده باشد بخوان، موسي گفت: مرا چنين زباني کجاست؟ فرمود: مرا به زبان غير خود بخوان»[14].

«گفت ای موسی ز من می­جو پناه

                                                    بـا دهـانی کـه نـکردی تو گنـاه

گفت موسی من نـدارم آن دهان

                                                    گفت مـا را از دهـان غير خوان»[15]

     بنابراین در این ایّام مقدّس برای همدیگر بسیار دعا کنیم، چراکه با زبان یکدیگر گناه نکرده­ایم.

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ ­الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبة حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی و گنـاهان به همة ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! توفيق بهره­مندی از فيوضات و برکات ايّام و ليالی ماه مبارک رمضان خصوصاً شب­های مقدس قدر به همة ما عنايت بفرما. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

1- بحارالانوار، ج72، ص189

2- مبارکه قدر/3

3- سعدی(رَحمَةُ­اللهِ­عَلَيه)

4- و باید عفو کنید و باید بگذرید، آیا دوست ندارید اینکه خداوند بیامرزد برای شما (مبارکه نور/22).

5- اگر نیکی کردید، نیکی کردید به خودتان و اگر بدی کردید، پس بر آن است (مبارکه اسراء/7).

6-  و بدان اینکه شخص حسود آسودگی ندارد (ارشادالقلوب، ج1، ص129).

7- و کمترینِ مردم از لحاظ لذت بردن، حسود است (الاربعون حدیثا، ص55).

8- بيان نورانی امام حسن عسکری(عَلَيهِ ­السَّلام)، بحارالانوار، ج75، ص373

9- الحکم الزاهرة با ترجمه انصاری، ص425

10- رحم کن تا رحم کرده شوی (بحارالانوار، ج71، ص396).

11- عفو، تاج مکرمت­های اخلاقی است (تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص245).

12- وسائل الشّيعه، ج13، ص163، حدیث7

13- و توبه زيباست و آن، از جوانان زيباتر است (بیان نورانی امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام)؛ تحریر المواعظ العدديه، ص438).

14- عدة­الداعی، ص135

15- مثنوی مولوی، دفتر سوّم