با توّجه به اینکه بحث پیرامون پند و اندرز می­باشد، لذا به مناسبت شهادت حضرت مولی­الموحّدین اميرالمؤمنين علی(عَلَيهِ ­السَّلام) قسمتی از پندها و اندرزهای آن حضرت و وصایایشان در لحظات پایانی زندگی آن بزرگوار استفاده می­شود. استاد مطهری(رَحمَةُ­اللهِ­ عَلَيه) فرمودند: «معمولاً  سخنانی که هر کسی در پـایـان زندگی خود می­گوید، بیانگر شخصیّت اوست». حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) دو نوع وصیّت دارند: 1- وصیّت کتبی، 2- وصیّت شفاهی، که برای حسنین(عَلَيهِم ا­السَّلام) فرمودند، ولی درواقع پیام جاویدان آن حضرت برای همة امّت می­باشد «اَنا وَ عَلِیٌّ اَبَوا هذِهِ الْاُمَّةِ»[1]. امروز ما عزادار پدرمان حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) هستیم و توجّه کنیم که پدرمان در لحظات پایانی عمر شریفشان مواعظی بیان فرمودند که هر چقدر به وصایای آن بزرگوار گوش دهیم و از آنها بهره­مند شویم، به همان نسبت ان­شاءالله تعالی با لبخند رضایت ایشان از دنیا خواهیم رفت. پناه می­بریم به خداوند که به علّت عدم توجه به مواعظ آن حضرت، عاق آن بزرگوار گردیم. هرکس در هنگام مرگ، حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) را ملاقات می­کند، لکن مؤمنان با نگاه مهرآمیز آن حضرت و مجرمان با نگاه خشمناک و غضب­آلود آن بزرگوار مواجه می­شوند. همانطور که در بيانی نورانی فرمودند: «يا حارُ هَمْدانَ مَنْ يَمُتْ يَرَنی»[2] اى حارث همدان، كسى كه بميرد مرا مى‏بيند.

«ای که گفتی «وَ مَن یَمُت یَرَنی»     جـان من فدای جمـال دلجویت

کاشکی من به هر دمی، صد بـار      مُردمی تـا بـدیـدمی رویـت»[3]

     حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) در قسمتی از وصایای خود در ساعات پایانی عمر شریفشان چنین می­فرمایند: «وَ اللهَ اللهَ فِی الْقُرْآن‏»[4]. قابل توجه اینکه: تمام وصایای بعدی اعم از نماز، رسیدگی به ایتام، رعایت حقوق همسایه، حج خانة خداوند و ... همه داخل در قرآن کریم است و در اینجا معلوم می­شود که هرچقدر انسان به قرآن عمل کند، به همان میزان به حضرت امـام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) تقرّب پیدا می­کند و به این سبب به تدبّر و اندیشه در آیات قرآن توصیه شده است و شایسته است که انسان آیه­ای را که می­خواند، در آن تدبّر و تفکّر و اندیشه نماید که چقدر به آن عمل کرده و چه میزان عمل نکرده و در آن مواردی که به قرآن عمل نکرده، جبران و اصلاح نماید و این عمل به قرآن را در روز شهادت حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) به آن بزرگوار هدیه کند، گرچه اهدای صلوات و ... برای آن حضرت، زیبـا و بـافضیلت است و در روزهای اخیر یکی از کارشنـاسـان می­فرمودند: در شب شهادت حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام)، هر کسی سه «قل هو الله احد» به آن حضرت اهدا کند که با توجّه به روايات وارده، «تلاوت سه بار «قل هو الله احد»، ثواب يک ختم قرآن را دارد»[5]، لکن بالاتر از تمام آن­ها این است که از گناهی توبه کنیم و یا عمل صالحی انجام دهیم و آن را به آن حضرت هدیه کنیم که در چنین صورتی موجبات خشنودی آن بزرگوار بیشتر فراهم می­گردد.

     پس بیائید به وصایای حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) عمل کنیم و تا سالروز شهادت آن حضرت در سال آینده عهد ببندیم که هیچ نمازی از ما قضا نشود. نه تنها حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) در آخرین لحظات عمر شریفشان توصیه به نماز فرمودند«اَللهَ اللهَ فِی الصَّلاةِ فَاِنَّها عَمُودُ دِينِكُم‏»[6]، بلکه آخرین وصیّت حضرت پیامبر اسلام(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) نيز بر نماز بوده است. از حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) سئوال می­کنند که حضرت پیامبر اکرم(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) در آخرین لحظات زندگیشان به شما چه فرمودند؟ جواب می­دهند: «فَوَضَعَ رَاْسَهُ عَلى مَنْكَبى فَقال: اَلصَّلاةَ اَلصَّلاة»[7] و بطور کلّی آخرین وصیت تمام حضرات انبیاء(عَلَيهِم ­السَّلام)، توصیه به نماز بوده است، همانطور که حضرت امام صادق(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «اَحَبُّ الْاَعْمَالِ اِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصايَا الْاَنْبِياءِ(عَلَيهِم ­السَّلام)»[8]. اگر چشم حقیقت­بینِ انسان باز باشد، می­بیند که با هر نماز صبحی که از او قضا می­شود، چه ویرانی­های عظیم ایمانی ایجاد می­شود و چه لطمه­های معنوی وارد می­گردد و چه محرومیّت عظیمی به بار می­آید و چگونه مایة حسرت در روز قیامت می­شود.

     یکی دیگر از وصـایای آن حضرت در آخرین لحظات عمر شریفشان، رسیدگی به ایتام بوده است «اللهَ اللهَ فِی الْاَيْتام‏»[9]، لذا با حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) پیمان ببندیم که به ایتام رسیدگی نمائیم. هرکسی می­تواند در حدّ توانایی و وسع خود، ماهیانه مبلغی را کنار بگذارد و سرپرستی یک یا چند یتیم را بر عهده گیرد و اگر هم چنین کاری را نتوانست، حداقل یک بار به شکرانة اینکه سایة پدر و مادر بالای سرش است، آنان را برای افطاری دعوت کند. سال قبل که گروهی از فرزندان بی­سرپرست دعوت شدند، آثار تربیتی فراوانی برای فرزندان متنعّم ما داشت که از هرگونه امکـانـاتی بهره­مندند و گاهی هم توقّع بالایی دارند و متوجه شدند عده­ای هم وجود دارند که از تهیة ابتدایی­ترین مایحتاج زندگی محروم هستند. چه زیباست که گاهی فرزندان را در تعطیلات تابستان به دیدار ایتام ببریم تا از نزدیک مشاهده کنند که عدّه­ای از هم سن و سالان ایشان برای تهیة ابتدائی­ترین امکانات زندگی نیازمند دیگران هستند.

     بیائید با حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) پیمان ببندیم که به حج خانة خداوند اهتمام ورزیم «اَللهَ اللهَ فِی بَيْتِ رَبِّكُم‏»[10] و توجّه کنیم که خودداری از حج با وجود استطاعت جانی و مالی به خاطر آیندة فرزندان، چه عواقب سوئی دارد.

     حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) در این وصیّت بیست ماده­ای، تا قیام قیامت پیام می­دهند. وقتی خداوند، خدای رحمت و حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ)، رَحمَةً­لِلعالَمین هستند، امامان(عَلَيهِم ­السَّلام) هم امامان رحمت می­باشند. آن بزرگوار علاوه بر اینکه در طول عمر شریفشان همواره به فکر ایتام بودند و برایشان در تاریکی شب آذوقه حمل می­کردند و درواقع پدر ایتام بودند، در لحظات پایانی عمر شریفشان به فکر قاتلشان نیز بودند. «اصبغ بن نباته می­گويد: هنگامى كه اميرمؤمنان(عَلَيهِ ­السَّلام) ضربتى بر فرق مباركش فرود آمد كه به شهادتش انجاميد، مردم بر در دارالأماره جمع شدند و خواستار كشتن ابن ملجم(لعنة­الله­عليه) بودند. امام حسن(عَلَيهِ ­السَّلام) بيرون آمده و فرمودند: اى مردم! پدرم به من وصيت كرده كه كار قاتلش را تا هنگام وفات پدرم رها سازم. اگر پدرم از دنيا رفت، تكليف قاتل روشن است و اگر زنده ماند، خودش در حق او تصميم مى‏گيرد. پس بازگرديد خدايتان رحمت كند. مردم همه بازگشتند و من بازنگشتم. امام دوباره بيرون آمدند و به من فرمودند: اى اصبغ! آيا سخن مرا دربارة پيام اميرمؤمنان نشنيدى؟ گفتم: چرا، ولى چون حال ايشان را مشاهده كردم، دوست داشتم به ايشان بنگرم و حديثى از ايشان بشنوم، پس براى من اجازه بخواه خدايتان رحمت كند. امام داخل شدند و چيزى نگذشت كه بيرون آمده و به من فرمودند: داخل شو. من داخل شدم، ديدم اميرمؤمنان(عَلَيهِ ­السَّلام) دستمال زردى به سر بسته كه زردى چهره‏اش بر زردى دستمال غلبه داشت...»[11]. امّا حتی در این لحظات هم به فکر قاتلشان بودند و وقتی مردم برای ایشان شیر آورده بودند، از فرزندان سئوال کردند که آیا به قاتلم هم از این شیر داده­اید؟ و کمی از شیر نوشیدند و فرمودند: بقیّه را به او بدهید و سفارش می­کردند که او را اذیّت نکنید و در صورت قصاص، بیش از یک ضربه به او نزنید.

«بجز از علی که گوید به پسر که قـاتل من

                                      چو اسیر توست اکنون، به اسیر کن مدارا»[12]

 

1- من و علی دو پدر اين امّت هستيم (بيان نورانی رسول خدا(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه)؛ بحارالانوار، ج23، ص259).

2- گنج حکمت يا احاديث منظوم، ص112

3- ميرزا ابوالقاسم شيرازی(عَلَيهِ ­الرَّحمَة)

4- خدا را خدا را در (مورد) قرآن (نهج البلاغه، فرازی از نامه47).

5- بحارالانوار، ج22، ص318

6- خدا را خدا را در (مورد) نماز، پس همانا آن ستون دین شماست (نهج البلاغه، فرازی از نامه47).

7- پس حضرت سر مباركش را روى شانه من قرار دادند، پس فرمودند: نماز، نماز (فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج‏3، ص38).

8- محبوب­ترين اعمال به سوی خدای عزّ و جلّ نماز است و آن، آخرين وصايای حضرات انبياء(عَلَيهِم ­السَّلام) بوده است (الکافی، ج3، ص264).

9- خدا را خدا را در (مورد) یتیمان (نهج البلاغه، فرازی از نامه47).

10- خدا را خدا را در (مورد) خانة پروردگارتان (نهج البلاغه، فرازی از نامه47).

11- بحارالانوار، ج42، باب شهادت حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام)

12- شهريار(رَحمَةُ­اللهِ­ عَلَيه)