همانطور که تعقّل و تفکّر در آیات قرآن کریم، موجب دریافت پیامهای قرآن می­شود، همانگونه اندیشه در مورد هر پدیده­ای موجب دریافت پیام­های آن و عبرت گرفتن از آن پدیده می­گردد، همچنانکه حضرت امام موسی کاظم(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «ما مِنْ شَیْ‏ءٍ تَراهُ عَيْنُكَ اِلّا وَ فيهِ مَوْعِظَة»[1] هیچ پدیده­ای را چشمت نمی­بیند، مگر آنکه در آن موعظه­ای است. وقتی خداوند متعال این­همه بندگانش را دعوت به موعظه فرموده و بزرگترین واعظ، خودِ خداوند است، نه تنها در لسان حضرات معصومین(عَلَيهِمُ ­السَّلام) بلکه در جزء جزء موجودات عالم برای آنان درسهای زندگی قرار داده است «قُلْ سيرُوا فِی الْاَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ»[2]  و معلوم می­شود که این مواعظ تا چه حدّ برای بیداری و تنبّه انسان مؤثّر است. علت اینکه این­همه توصیه به سفر و دیدن آثار گذشتگان شده «اَفَلَمْ يَسيرُوا فِی الْاَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِم‏»[3]، این است که اگر انسان با دل بیدار سفر کند و در آثار گذشتگان سیر کند، از ظاهر به باطن عبور کرده و عبرت می­گیرد و درس می­آموزد.

     از جمله سفرهایی که در آن پیام­های بسیاری وجود دارد، زیارت حضرات معصومین(عَلَيهِمُ ­السَّلام) است. در تشرّف به عتبات عالیات از لحظة اول حرکت تا پایان، سراسر پند و اندرز و موعظه است، به شرط اینکه انسان غافلانه عبور نکند. زیارت انسان کامل و نمایندة خداوند و محبوب الهی زیارت خود خداوند است. حال چند مورد از پیـام­هایی که بـه فضل الهی در این سفر دریـافت شد، استفاده می­شود:

     پیام اول: در فرودگاه تبریز، مطلّع شدیم که باید از سالن دیگری وارد شويم. برای ورود به سالن مذکور، در فضایی باز و گرمای حوالی نیمروز، تنها افرادی اجازة ورود داشتند که کارت ارائه می­دادند، در آن لحظه این پیام در ذهن انسان قوّت می­گرفت که در روز قیامت هم تنها به افرادی اجازة ورود به بهشت داده می­شود که مجوّز داشته باشند و مجوز ایشان، مهر ولایت حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) است. وقتی از رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) سئوال شد که آیا بهشت مجوز لازم دارد؟ فرمودند: آری. آنگاه سئوال کردند که مجوّز آن چیست؟ فرمودند: «هیچ کس حق عبور از صراط را ندارد مگر اینکه حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) برای او جواز صادر کند»[4]. همچنین این مطلب در کتاب «الغدیر» از حضرت پیامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) مذکور است که فرمودند: «اِذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلى شَفيرِ جَهَنَّمَ لَمْ يَجُزْ عَلَيْهِ اِلّا مَنْ مَعَهُ كِتابُ وَلايَةِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ(عَلَيهِ ­السَّلام)»[5] وقتی روز قیامت برپا می­شود و پلی بر روی جهنم افراشته می­گردد، در آنجا به هیچ کس اجازة عبور داده نمی­شود، مگر با جواز ولایت حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام). درواقع پل صراط محشر، تجسّم صراط این دنیاست. کسی که در دنیا، به روح دین و روح کعبه و روح مسجد که ولایت است، معتقد و مطيع بود، در روز قیامت از پل صراط عبور خواهد کرد. آری کسی که در دنیا از صراط که روح آن ولایت است، عبور کرد، در روز قیامت، از پل صراط همانند برق خاطف عبور خواهد نمود. حضرت امام سجّاد(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «نَحْنُ الصِّراطُ الْمُسْتَقيم‏»[6] مائیم صراط مستقیم. حضرت رسول اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «فَوَ عِزَّةِ رَبّی وَ جَلالِهِ اِنَّهُ لَبابُ اللهِ الَّذی لا يُؤْتى اِلّا مِنْهُ وَ اِنَّهُ الصِّراطُ الْمُسْتَقيمُ وَ اِنَّهُ الَّذی يَسْاَلُ اللهُ عَنْ وَلايَتِهِ يَوْمَ الْقِيامَة»[7]  بعزت و جلال پروردگارم سوگند كه او(اميرالمؤمنين علی(عَلَيهِ ­السَّلام)) است باب­الله كه جز از آن نيايند و او است صراط مستقيم و او است كه روز قيامت از ولايتش پرسش شود. برای همین در زیارت حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) می­خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا دینَ اللهِ الْقَویمَ وَ صِراطَهُ الْمُسْتَقِیمَ»[8] سلام بر تو ای دین معتدل خداوند و صراط مستقیم او.

     پیام دوّم: سفارش­هایی که از طرف مدیر کاروان می­شد، مبنی بر اینکه مواظب اشیاء قیمتی و پول خود باشید و آنها را با خود به حرم حمل نکنید و به مدیر کاروان بسپارید، این مطلب را در ذهن تداعی می­کرد که زیباترین و نفیس­ترین امانتی که انسان حمل می­کند، امانت توحید و ایمان است «حَبَّـبَ اِلَيْكُمُ الْـايمانَ وَ زَيَّنَـهُ فی‏ قُلُوبِكُم‏»[9]. تمام ارزش انسان در پرتو گوهر ایمان و دينِ با ولایت و توحید زلالی است که در سینه دارد. حال وقتی انسان این­همه باید مراقب مادیّات باشد، پُرواضح است که تا چه حد باید مواظب گوهر ایمان و سرمایة توحید خود باشد که خداوند آن را در وجود او قرار داده است. آیت­الله بهجت(رَحمَةُ­اللهِ ­عَلَيه) می­فرمودند: «ما به این دنیا نیامده­ایم که به هر قیمتی زندگی کنیم، آمده­ایم تا قیمت پیدا کنیم». از اینرو مراقب قیمتی­ترین سرمایة وجودی خود باشیم که همان توحید است.

     پیام سوّم: در هر ­جا اعم از هتل­ها، مغازه­ها، اماکن و مراکز عمومی، دوربین­های مداربسته نصب شده بود تا رفت و آمد و حرکـات مردم را کنترل کند که در اینجا این فکر در ذهن انسان قوّت می­یافت که خداوند متعال در این دنیا دوربین­هایی دارد که بر تمام نیّات و اعمال و رفتار بندگانش حاضر و ناظر و شاهدند و در روز قیامت شهادت می­دهند که آنان همان قرآن کریم و حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهِم ­السَّلام) و در رأس آنها حضرت رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) می­باشند که شهادت می­دهند و شهادتشان پذیرفته می­شود «وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهيدا»[10]. همچنین اعضا و جوارح انسان شهادت می­دهند «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ اَلْسِنَتُهُمْ وَ اَيْديهِمْ وَ اَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون‏»[11] پوست انسان در روز قیامت شهادت می­دهد و مجرمین در روز قیامت به پوستشان می­گویند که چرا علیه من شهادت دادی «وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا»[12] و پوست جواب می­دهد: «اَنْطَقَنَا اللهُ الَّذی اَنْطَقَ كُلَّ شَیْ‏ءٍ»[13] آن کسی که همه چیز را به نطق درمی­آورد، ما را به نطق درآورد. همچنین زمین و زمان شهادت می­دهند. حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «تَحَفَّظُوا مِنَ الْاَرْضِ فَاِنَّها اُمُّكُمْ وَ اِنَّهُ لَيْسَ مِنْ اَحَدٍ عامِلٍ عَلَيها خَيْراً اَوْ شَرّاً اِلّا وَ هِیَ مُخْبِرَةٌ بِهِ‏»[14] حرمت زمين را نگه داريد، پس در حقيقت آن به منزلة مادر شماست و هر کس روی زمين کار خوب يا بدی انجام دهد، از آن خبر می­دهد. هر روزی که انسان با آن ملاقات می­کند، می­گوید: «يَا ابْنَ آدَم‏ اَنَا يَوْمٌ جَديدٌ وَ اَنَا عَلَيْكَ شَهيدٌ فَقُلْ فِیَّ خَيْراً وَ اعْمَلْ فِیَّ خَيْراً اَشْهَدُ لَكَ بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَاِنَّكَ لَنْ تَرَانی بَعْدَهُ اَبَدا»[15] اى فرزند آدم‏، من روز تازه­ای هستم و بر اعمالت گواهى مى‏دهم، در اين روز راست بگو و راست عمل كن تا روز قيامت به نفع تو گواهى بدهم پس همانا تو مرا هرگز مشاهده نخواهى كرد.

     به همین ترتیب مکانی که انسان در آن مرتکب گناه شده، شهادت می­دهد «يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ اَخْبارَها﴿4﴾ بِاَنَّ رَبَّكَ اَوْحى‏ لَها﴿5﴾»[16]. وقتی انسان در دنیا در برابر دوربین­های ظاهری این­همه خود را می­پـاید تـا دست از پا خطا نکند، پُرواضح است که در برابر دوربین­های متعدّد پروردگار چقدر باید مراقب خود باشد.

     بقیّه پیام­هایی که از این سفر سراسر نور اخذ می­شود، ان­شاءالله تعالی در صورت فراهم بودن شرایط در جلسات آینده استفاده خواهد شد.

 

1- امالی صدوق، ص509

2- بگو سیر کنید در زمین، سپس بنگرید که چگونه است عاقبت تکذيب­کنندگان (مبارکه انعام/11).

3- آیا پس سیر نمی­کنند در زمین، پس بنگرند چگونه است عاقبت کسانی که قبل از ایشان بودند (مبارکه یوسف(عَلَيهِ ­السَّلام)/109).

4- لا يجوز احد الصّراط الّا من كتب له علیّ الجواز (حکم الزهرا، ص168).

5- بحارالانوار، ج27، ص141

6- معانی الاخبار، ص35

7- امالی صدوق، ص288

8- مفاتیح­الجنان، فرازی از زیارت امیرالمؤمنین علی(عَلَيهِ ­السَّلام) در روز غدیر، به نقل از امام هادی(عَلَيهِ ­السَّلام).

9- دوست داشت برای شما ایمان را و زینت داد آن را در قلبهای شما (مبارکه حجرات/7).

10- و می­آوریم تو را برای اینان شاهد (مبارکه نساء/41).

11- روزی که شهادت می­دهند بر ایشان زبانهایشان و دستهایشان و پاهایشان به سبب آنچه عمل می­کردند (مبارکه نور/24).

12- مبارکه فصلت/21

13- مبارکه فصلت/21

14- نهج­الفصاحه، حديث 1130

15- امالی صدوق، ص108

16- روزی که بیان می­دارد(زمین) اخبار آن را﴿4﴾ به اینکه پروردگارت وحی کرده بر آن﴿5﴾ (مبارکه زلزال/4و5).