بخش دوّم آية شريفة مورد بحث در مورد نبوّت خاصّه و توبه و استغفار و توسّل و شفاعت می­باشد و مناسبت دارد با ماه مبارک رمضان که فصل توبه و استغفار است. هرچند که تمام حضرات انبياء عظام(عَلَيهِمُ ­السَّلام) واسطة فيض الهی هستند و شفاعت، از احکام نبوّت عامّه است، يعنی اگر مردم هر عصری به حضور پيامبرِ زمان خود می­رسيدند و پيـامبرشان برايشـان استغفـار می­کرد و آمرزش می­طلبيد، مشمول رحمت خاص الهی قرار می­گرفتند، لکن قسمت دوّم آية شريفة مورد بحث، فقط حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) را مورد خطاب قرار می­دهد. خداوند متعال خطاب به حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) می­فرمايد: پيامبرم، اگر منافقين به جای توسّل به دروغ و سوگند و هرگونه دسيسه و مخالفت، نزد تو می­آمدند و از خداوند استغفار می­کردند و تو برايشان طلب آمرزش می­کردی، خداوند را آمرزندة مهربان می­يافتند «لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً». ملاحظه می­شود که وسعت رحمت الهی تا چه حد است که منافقين را هم دربر می­گيرد و باب رحمت الهی حتّی بر روی منافقين هم بسته نيست و اگر منافقين که بدتر از کفّار هستند «اِنَّ الْمُنافِقينَ فِی الدَّرْكِ الْاَسْفَلِ مِنَ النّار»[1]، در مقام توبه درآمده و صادقانه نزد تو بيايند، خداوند را توبه ­پذير مهربان خواهند يافت. وقتی معاملة پروردگار با منافقين اين­چنين است، معلوم می­شود که ما چگونه با توبه و استغفار می­توانيم از رحمت بیکران الهی بهره­مند شويم و مشمول عفو و آمرزش خداوند قرار گيريم.

     حال سئوالی مطرح می­گردد و آن اينکه: آيا خداوند بی­واسطه نمی­بخشد و حتماً لازم است که رسول الله(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) برای امّت استغفار کنند؟ پاسخ اين است که: خداوند متعال، هم بی­واسطه و هم باواسطه می­بخشد ولی آية شريفة مورد بحث در مورد بخشش باواسطة الهی است. خداوند متعال در مبارکة آل­عمران می­فرمايد: «وَ الَّذينَ اِذا فَعَلُوا فاحِشَةً اَوْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ الله‏‏»[2] که دلالت بر بخشش بی­واسطة الهی دارد. امّا آية شريفة مورد بحث، در مورد بخشش باواسطة پروردگار است و علاوه بر توبه و استغفار شرط ديگری را برای آمرزش لازم می­داند و آن اينکه گناهکاران نزد رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) بيايند و از ايشان بخواهند که از خداوند برايشان طلب عفو و آمرزش نمايد که در اين صورت خداوند را آمرزندة مهربان خواهند يافت «لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً». البتّه اينکه خداوند می­بخشد و رسول­ الله(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) طلب آمرزش می­نمايند، اين هم به اذن­الله است. دشمنان اسلام، از اين حکم الهی هم سوءاستفـاده کرده و توسّل بـه حضرات معصومين(عَلَيهِمُ ­السَّلام) را شرک می­دانند، درحالی که خداوند متعال در آية شريفة مورد بحث می­فرمايد که: هم خود توبه کنيد و هم از رسول­خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) بخواهيد که برايتان طلب آمرزش نمايد و در اين صورت گناهانتان از راه ميان­بُر آمرزيده می­شود و دعاهای شما سريع­تر به اجابت می­رسد.

     پس خداوند متعال اگر بخواهد بندگـانش را بدون واسطه هم می­بخشد، هرچند که خدای سبحان به بندگانش نزديک­تر از خود آنهاست «نَحْنُ اَقْرَبُ اِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريد»[3] و می­تواند بی­واسطه هر کاری را انجام دهد، لکن توسّل به حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) را موجب آمرزش می­داند و آنان را به باب رسول­الله(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) رجوع می­دهد تا گناهانشان سريع­تر بخشوده شود و حاجاتشان برآورده گردد و خداوند متعال در توسّل به اهل­بيت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) برکات بالاتر و آمرزش سريع­تر قرار داده است، هرچند که توسّل به آن بزرگواران نيز به امر خود اوست. خداوند متعال، خود آدرس داده که از اين در وارد شويد، چرا که باب اهل­بيت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) باب­الله است. آن بزرگواران، باب­الله و وجه­ الله هستند و خداوند خود می­فرمايد: «وَ اْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ اَبْوابِها»[4]. آن بزرگواران وسيلة­الله هستند و خداوند می­فرمايد: «وَ ابْتَغُوا اِلَيْهِ الْوَسيلَةَ»[5]. اگر به اين وسيله­ها رجوع کنيد، سريع­تر پذيرش می­يابيد.

     منظور از آمدن نزد رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه)، تنها آمدنِ ظاهری نيست، بلکه آمدن همراه با اعتقاد و باور به رسالت حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و مطيع پيامبر بودن است که اگر کسی با اين اعتقاد و باور توبه کند و طلب آمرزش نمايد، مورد عفو و آمرزش الهی قرار می­گيرد.

     اينکه رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) برای امّت دعا می­کنند که خدايا امّتم را مورد عفو و بخشش قرار ده، همان شفاعت است. به عبارت ديگر، درخواست دعا برای آمرزش از رسول­الله(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه)، توسّل، و دعای رسول­الله(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) شفاعت است.

     پس شفاعت در دنيا هم مطرح است و آن، دعای انبياء(عَلَيهِمُ ­السَّلام) برای امّت می­باشد. يک شفاعت عظيم نيز وجود دارد و آن، شفاعت گنهکاران در روز قيامت می­باشد. حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) که در رأس حضرات انبياء(عَلَيهِمُ ­السَّلام) قرار دارند، در روز قيامت بر همة انسانها شفيع می­گردند «وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهيدا»[6].

     بنابراين خداوند متعال راه توبه را به روی هيچ­کس حتّی منافقين و طواغيتی بمانند فرعون نمی­بندد، همانطور که وقتی حضرت موسی(عَلَيهِ ­السَّلام) را به سمت فرعون فرستاد، فرمود: بگو آيا می­خواهی پاک شوی؟ «فَقُلْ هَلْ لَكَ اِلى‏ اَنْ تَزَكَّى‏»[7]. يعنی حتّی اگر فرعون هم بخواهد، راه پاکی و طهارت و توبه، به رويش باز است «اِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرين‏»[8].

     از مجموع بحث­های قرآنی اين پيام دريافت می­شود که: وقتی خداوند متعال راه بازگشت و اميد را به روی هيچ آلوده­ای نبسته و خود را توبه­پذير معرّفی می­فرمايد، پس بندگان خداوند هم نبايد هيچ گنهکاری را ولو هر قدر گناه انجام داده باشد، از رحمت الهی نـااميد کنند و راه برگشت را بـه روی او ببندند. خداوند متعـال می­فرمايد: «قُلْ يا عِبادِیَ الَّذينَ اَسْرَفُوا عَلى‏ اَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ اِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً»[9] بگو ای بندگانم که در گناه بر نفسهايتان اسراف کرده­ايد، نااميد از رحمت الهی نشويد، همانا خداوند تمام گناهان را می­بخشد.

     قابل توجّه است: با توجّه به اينکه آن بزرگواران ممات ندارند «اِنَّ مَيِّتَنا لَمْ يَمُت‏»[10]، لذا آية شريفة مورد بحث تنها مختص زمان حيات حضرت پيـامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) نيست، بلکه در هر زمـانی صادق می­باشد. امروز هم هر کسی در مقام توبه درآيد و قلباً و عملاً و لساناً استغفار کند و از رسول­خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) بخواهد که برايش طلب مغفرت نمايند، يعنی بـه مقـام توبـه و توسّل درآيد و رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) برايش دعا نموده و شفاعت کنند، در اين صورت خداوند را توبه­پذير مهربان خواهد يافت. بدين معنا که اگر حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) چه در حال حيات و چه در حال ممات، چه حضوری و چه غيابی، و چه از نزديک و چه از دور، برای گنهکاران طلب عفو و آمرزش نمايند، آن گنهکاران خداوند را توبه­پذير و مهربان خواهند يافت. و به عبارتی خداوند را با دو صفت توّاب بودن و رحيم بودن می­يابند. وسعت رحمت پروردگار بسيار است و خداوند باب­های رحمت بسياری دارد که باب توبه، از وسيع­ترينِ آنهاست.

     پس خداوند متعال اراده فرموده است که اگر انسان توبه کند و بازگشت نمايد، او را ببخشد «وَ اِنّی لَغَفّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَن‏»[11]. توبة انسان در ميان دو توبة پروردگار پيچيده شده است. بار اوّل خداوند به انسان رجوع می­کند و به او توفيق توبه می­دهد، بار دوّم بنده توبه می­کند و بار سوّم خداوند رجوع فرموده و توبة انسان پذيرفته می­شود.

     خداوند متعال می­فرمايد: اگر از طريق باب­های من وارد شويد، سريع­تر می­پذيرم. از حضرات امام باقر يا امام صادق(عَلَيهِمُ السَّلام) روايت است که فرمودند: «مردی از خاندان بنی اسرائيل مدّت چهل شب به عبـادت پرداخت و بعد دعا كرد، امّا مستجـاب نشد، نزد عيسی بن­ مريم(عَلَيهِ ­السَّلام) رفته و از آنچه بر او گذشته بود گلايه كرد و از آن حضرت التماس دعا نمود. حضرت عيسى(عَلَيهِ ­السَّلام) وضو ساخت و نماز گزارد و دعا كرد. خداوند به او وحى فرستاد كه اى عيسى، اين بنده‏ام از غير آن بابى كه بايد نزد من آيند، نزد من آمده، او مرا خوانده درحالى كه در نبوّت و پيغمبر بودن تو در شكّ است، بنابراين اگر به اندازه‏اى مرا بخواند كه گردنش قطع و بندهايش از هم بگسلد، من دعايش را مستجاب نخواهم كرد»[12].

     پس توبه در صورتی که با شفاعت حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و امامان(عَلَيهِمُ ­السَّلام) باشد، سريع­تر مورد آمرزش پروردگار قرار می­گيرد.

 

1- همانا منافقين در پايين­ترين قسمت از آتش قرار دارند (مبارکه نساء/145).

2- و کسانی که زمانی که انجام دادند کار زشتی یا ظلم کردند نفسهايشان را، ياد کنند خداوند را، پس استغفار کنند برای گناهانشان و کيست که می­بخشد گناهان را مگر خداوند (مبارکه آل­عمران/135).

3.- ما نزديک­تر هستيم به سوی او از رگ گردن (مبارکه ق/16).

4- و وارد شويد خانه­ها را از درهايش (مبارکه بقره/189).

5- و بجوئيد به سوی او وسيله (مبارکه مائده/35).

6- و می­آوریم تو را برای اینان شاهد (مبارکه نساء/41).

7- مبارکه نازعات/18

8- همانا خداوند دوست دارد توبه­کنندگان را و دوست دارد پاکيزگان را (مبارکه بقره/222).

9- مبارکه زمر/53

10- همانا مردة ما نمی­ميرد (بيان نورانی امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام)؛ بحارالانوار، ج26، ص6).

11- و همانا من البتّه آمرزنده­ام برای کسی که توبه کند و ايمان آوَرَد (مبارکه طه/82).

12- اِنَّ رَجُلًا مِنْهُمُ اجْتَهَدَ اَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ دَعا فَلَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ فَاَتى عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ(عَلَيهِ ­السَّلام) يَشْكُو اِلَيْهِ ما هُوَ فيهِ وَ يَسْاَلُهُ الدُّعاءَ لَهُ فَتَطَهَّرَ عيسى وَ صَلّى ثُمَّ دَعا فَاَوْحَى اللهُ اِلَيْهِ يا عيسى اِنَّ عَبْدی اَتانی مِنْ غَيْرِ الْبابِ الَّذی اُوتى مِنْهُ اِنَّهُ دَعانی وَ فی قَلْبِهِ شَكٌّ مِنْكَ فَلَوْ دَعانی حَتّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ وَ تَنْتَثِرَ اَنامِلُهُ‏ مَا اسْتَجَبْتُ لَهُ (الجواهر السنيّه، کليّات حديث قدسی، ص225).