روزة ماه مبارک رمضان يک محتوايي دارد که مربوط به بنده است و آثـاری دارد که مربوط بـه خداوند است. اگر محتوا که مربوط به بنده است و همان عمل به تعاليم عاليه قرآن می­باشد، محقّق شود، حتماً از آثـار پربار آن که مربوط به خداوند است، بهره­مند می­گردد که همان پذيرش و قدريابی در شب مقدّس قدر است. هيچ ماهی در سال به عظمت ماه مبارک رمضان نمی­رسد و هيچ شبی در طول سال به شرافت شب قدر نمی­باشد. زيباترين تدارک که انسان در اين شبها می­تواند فراهم کند، اصلاح و تربيت خودِ نفسانی است. ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است و سفارش اکيد قرآن کريم بر تهذيب و تزکيه می­باشد، ولذا ماه مبارک رمضان، بهار تهذيب و تزکيه است. ماه مبارک رمضان، بهار عفو و گذشت است، بهار صبر و مدارا و کنار آمدن با برخوردهای ناهنجار ديگران و پيشقدم شدن در رفع کدورتها، خصوصاً در محيط خانواده است. همة اينها وسيلة تعالی روح انسان می­باشد. وقتی انسان عفو و گذشت می­کند و يا با مشکلات عديده­ کنار می­آيد و صبر پيشه می­نمايد، درواقع خود را رشد می­دهد و به خود خدمت می­کند. خوشا به حال کسانی که با صبر و تحمل در مشکلات و با عفو و گذشت و زدودن کينه و کدورت­ها، به استقبال شبهای قدر می­روند. بطور کلی هر عمل خيری که انسان انجام می­دهد موجب رشد و تعالی خود او می­شود، به عنوان نمونه: انفاق فی سبيل الله باعث پـاکسازی درون از بخل و شُحّ نفس و رسيدن بـه رشد و تعـالی می­گردد.

     شب نيمة ماه مبارک رمضان که مصادف با ولادت قرآن ناطق است، شب درخواست توفيق برای درک شب مقدّس قدر و رسيدن به حقيقت روزه­داری می­باشد. بيان نورانی امام جعفر صادق(عَلَيهِ ­السَّلام) در مورد حقيقت روزه­داری را که اجتناب از معاصی می­باشد، شاعر در قالب اشعار اينچنين سروده است:

«گفت صـادق آن ششم رهبـر امـام

                                              از بــراى روزه‏داران ايــن كـــلـام‏

روزه امســاك از غـذا و آب نيـست

                                             هركه تنهـا اين كند ز اصحـاب نيست‏

روزه خــوددارى بُــوَد از هـر دروغ

                                              گـر زبــان آلـوده شد، زايـل فـروغ‏

روزه خـوددارى بُــوَد از هـر گنــاه

                                              چشـم بستـن از خيــانت در نگــاه‏

روزه خـوددارى بُــوَد از هـر نــزاع

                                               روح انسـان زيـن سبـب در ارتفـاع‏

روزه خوددارى زِ رَشك است و خداع

                                              فرق انسـان پس چه بـاشد از سبـاع‏

از سخن­چينى و غيبت‏هـا جـداست

                                                آن كـه ذكرش دائمـاً نـام خداست»‏

     در آستانة شهادت حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) آماده می­شويم که به باب آن بزرگوار برويم که درِ رحمت آن حضرت برای اسير و فقير و يتيم همواره باز است و تنها اختصاص به آن زمان ندارد «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ اَسيراً»[1]، ولذا اگر در دو ماه شريف رجب و شعبان، در آمادگی­سازی کم­کاری شده، حداقل در اين ماه، در توبه و گدايي کم نياوريم و گدای کاهل نباشيم و تمسّک و توسّل به آن بزرگواران نمائيم که حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) فرمودند: «ما اِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا اَبَداً»[2].

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبة حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی و گنـاهان به همة ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! توفيق بهره­مندی از فيوضات و برکات ايّام و ليالی ماه مبارک رمضان به همة ما عنايت بفرما. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما. پروردگارا! همة ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ­ السَّلام) مقرر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

1- و اطعام می­کنند طعام را در راه دوستی او به فقير و يتيم و اسير (مبارکه انسان/8).

2- اگر تمسّک کنيد به آن دو، هرگز گمراه نمی­شويد تا ابد (احتجاج، ترجمه غفاری مازندرانی، ج2، ص502).