امشب، شب انسان کامل حضرت امام حسن­مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام) است و چند شب ديگر شب شهادت حضرت ­علی(عَلَيهِ ­السَّلام) می­باشد. اين روزها، ايّام انسان کامل و ايّام ولايت و امامت است. در تمام سال، ماهی به عظمت ماه­ مبارک رمضان و شبی به عظمت شب مقدّس قدر وجود ندارد و حال که شبهای مقدّس قدر نزديک است، در اين راستا مطالبی خدمت خواهران محترم مبلّغ و مربّی يادآوری می­شود:

     گرچه خواندن دعا و عزاداری در شب­های شهادت حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) و شب­های قدر بسيار مقدّس و بافضيلت است، لکن از آنجائي که شبها بسيار کوتاه می­باشد، لذا اگر قسمت اعظم آن را به دعا و زيارات و عزاداری اختصاص دهيم، مسلّماً از دو امر مهّم يعنی توبه و امر به معروف و نهی از منکر در آن شبهای مقدّس باز خواهيم ماند. عالي­ترين و عظيم­ترين اعمال عبادی در اين شبها، توبه و ارشاد قلوب و احيای نفوس و امر به معروف و نهی از منکر است.

     اگر ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است، زيباترين سفارش و پيام قرآن کريم به انسان، توبه می­بـاشد، ولذا ماه مبـارک رمضان و شب­های مقدّس قدر، ماه و شب توبه است. انسان زمانی زيباترين بهره­مندی را از اين ايّام و ليالی خواهد داشت که به طهارت توبه، پاکيزه، و به زينت توبه، مزيّن شود و در اين صورت، محبوب خدای سبحان می­گردد «اِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ»[1]. مربّيان محترم نيز شايسته است بعد از توبة فردی، ديگران، علی­الخصوص جوانان را دعوت به توبه نمايند. حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) می­فرمايند: «وَ التُّوبَةُ حَسَن وَ هِیَ مِنَ الشَّبابِ اَحْسَن‏»[2].

     همچنين احيای قلوب و ارشاد نفوس و امر به معروف و نهی از منکر در شب مقدّس قدر از اهميّت ويژه­ای برخوردار است. ای بسا جوانانی به محفل شب قدر آمده­اند که تا شب قدر آينده، در چنين محافلی حضور نيابند، ولذا لازم و ضروری است که چنين شبها و ساعاتی را در توبه و ابلاغ حقايق و تبيين معارف قرآن کريم و عترت طاهره(عَلَيهِمُ ­السَّلام) بسيار مغتنم شماريم و تا می­توانيم از قرآن مکتوب و قرآن ناطق که هرگز از همديگر جدا نمی­شوند، سخن بگوئيم و جوانان را هم دعوت به توبه و انابه نمائيم. ولادت حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) در ايّام­البيض ماه شريف رجب در کنار نزول تدريجی قرآن کريم، و شهادت آن بزرگوار در ماه مبارک رمضان و در کنار نزول دفعی قرآن کريم، بيانگر اين حقيقت است که قرآن نازل و قرآن ناطق همواره در کنار همديگر قرار دارند. شب مقدّس قدر شب نزول قرآن صامت و شب صعود قرآن ناطق است. تمامی هست و نيست انسان، و زندگی او بستگی به وجود آن بزرگواران و قرآن ناطق دارد و درواقع همة ما، زندة آن بزرگواران می­باشيم.

     از مناسب­ترين بحث­ها در شب­های مقدّس قدر، فرازهايي از نامة سی­و­یک حضرت امام­علی(عَلَيهِ ­السَّلام) به حضرت امام حسن­­مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام) در نهج­البلاغه است که تنها اختصاص به حضرت امام حسن(عَلَيهِ ­السَّلام) ندارد، بلکه الی­يوم­القيامه برای تمامی امّت بالأخص جوانان که فرزندان حضرت مولی الموحّدين امام­علی(عَلَيهِ ­السَّلام) می­باشند «اَنَا وَ عَلِیٌّ اَبَوا هذِهِ الْاُمَّة»[3]، منشور تربيتی است و درس حيات طيّبه می­دهد.

 

1- همانا خداوند دوست دارد توبه­کنندگان را و دوست دارد پاکيزگان را (مبارکه بقره/222).

2- و توبه زيباست و آن، از جوانان زيباتر است (تحرير المواعظ العدديّه، ص438).

3- من و علی دو پدر این امّت هستيم (بيان نورانی رسول اکرم(صَلَّي­­اللهُ­عَلَيْهِ­وَ‌­الِه)؛ بحارالانوار، ج23، ص259).