شب پانزدهم ماه مبارک رمضان شب ولادت قرآن ناطق، وجود مقدّس حضرت امـام حسن­ مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام) کریم اهل ­بیت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) می­باشد. کریم کسی است که هیچ کس را از درش دست خالی برنمی­گرداند.

     البته اینکه حضرت امام­حسن­مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام) کریم اهل­بیت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) می­باشند، به این معنا نیست که سایر حضرات ائمّه(عَلَيهِمُ ­السَّلام) کریم نیستند، بلکه اگر هر کدام از امامان(عَلَيهِمُ ­السَّلام) به صفتی مشهور شدند، بمانند اینکه حضرت امام موسی کاظم(عَلَيهِ ­السَّلام)، باب­الحوائج و حضرت امام رضا(عَلَيهِ ­السَّلام) عالم اهل­بیت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) هستند، به این دلیل است که در آن زمان شرایطی فراهم آمده که آن صفت در آن بزرگواران بروز و ظهور بیشتری داشته است.

     روزی حضرت امام حسن مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام) در حال اعتکاف در مسجدالحرام، مشغول طواف خانه خدا بودند که ناگهان مردی نزد آن حضرت آمد و عرض کرد: من به فردی بدهکارم و طلبکارم تهدید کرده اگر قرض او را ادا نکنم آبرویم را ببرد، حضرت طواف را قطع کرده و از مسجدالحرام خارج شدند تا همراه وی به نزد طلبکارش رفته و برای او مهلت بگیرند. یکی از اصحاب که گمان کرد حضرت اعتکاف خویش را از یاد برده است، عرض کرد: گویا اعتکاف خود را فراموش کرده­اید؟ حضرت فرمودند: از یاد نبرده­ام، ولی از پدرم شنیدم که از جدّم رسول خدا(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) نقل کردند که ايشان فرمودند: «مَنْ سَعى فی حاجَةِ اَخيهِ الْمُسْلِمِ فَكَاَنَّما عَبَدَ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ صائِماً نَهارَهُ قائِماً لَيْلَه‏»[1] هر کس در مورد حاجت برادر مسلمانش تلاش کند، مانند آن است که خدای عزیز و جلیل را نُه هزار سال عبادت کرده، درحالی که روزهایش را روزه بوده و شبهایش را به قیام گذرانده باشد.

     در شب ولادت حضرت امام حسن مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام) که از اعياد بزرگ است، ابتدا به خدای تبارک و تعالی تبريک عرض نمائيم که در خلقت انسان کامل به خود تبريک فرمود «فَتَبارَكَ اللهُ اَحْسَنُ الْخالِقين‏»[2] و آنگاه به وجود مقدّس حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) و حضرت فاطمة زهرا(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) و ساير ائمّة هدی(عَلَيهِمُ ­السَّلام) تبريک بگوئيم و طلب عيدی نمائيم. در عظمت مقام حضرت امام حسن مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام)، حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) فرمودند: «اَلْحَسَنُ هَدِيَّةٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمينَ»[3] حسن، هدية پروردگار عالميان است، «اَلْحَسَنُ اَفْضَلُ مِنَ الْحُسَيْن‏»[4]. فلذا امشب شب عيدی طلبيدن از خداوند و رسول ­الله(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و آل­طاهرينشان است و بزرگترين عيـدی مـا، تعجيـل در امر ظهـور حضرت امـام زمان(عجِّ ل­اللهُ ­تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) می­باشد تا آن بزرگوار به داد اسلام برسند که چقدر مظلوم واقع شده است و نيز درخواست صلاحيّت و شايستگی ظهور آن حضرت و توفيق بندگی و عبوديّت محمد و آل­محمدی نمائيم.

     به مناسبت ولادت باسعادت حضرت امام حسن­مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام)، بيانی نورانی از آن قرآن ناطق در مورد قرآن نازل استفاده می­کنيم. آن بزرگوار می­فرمايند: «اِنَّ اَحَقَّ النّاسِ بِالْقُرْآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ اِنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَ اَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَ اِنْ كانَ يَقْرَؤُه‏»[5] همانا سزاوارترين مردم در اهليّت داشتن به قرآن، کسانی می­باشند که عامل به قرآن هستند ولو حافظ قرآن نباشند و دورترين آنان از قرآن کسی است که به آن عمل نکند، هر چند تلاوت کند آن را.

 

1- من لا یحضره الفقيه، ج2، ص190

2- پس پربرکت است خداوند که بهترين خلق­کنندگان است (مبارکه مؤمنون/14).

3- بحارالانوار، ج43، ص331

4- حسن، بافضيلت­تر از حسین است (کمال­الدين و تمام­النعمه، ج2، ص416).

5- ارشادالقلوب، ج1، ص79