ماه مبارک رمضان، لحظه لحظه­هایش کرامت و شرافت است. ماه مبارک، بهار قرآن است. هر چیزی بهاری دارد، فصل بهار، بهار طبیعت است، جوانی، بهار عمر انسان است و ماه مبارک رمضان نيز بهار قرآن می­باشد و مقدّر شده تا انسان در این ماه، بهاری شود و افکار و اعمال و اخلاق او قرآنی گردد. از اينرو ختم ظاهری قرآن کریم در ماه مبارک رمضان بسیار زیباست، ولی ختمِ همراه با توجه در معانی و مفاهیم آن زیباتر است، چراکه قرآن کریم، سراسر درس زندگی می­باشد و به انسان می­آموزد که چگونه زندگی کند، چگونه حقّ والدین را ادا نماید، چگونه با همسر و فرزندان و افراد خانواده رفتار نماید، چگونه در مسئلة ازدواج یا در معاملات عمل کند که این حقیقت روزه­داری است. آری، هر چند ختم قرآن کریم بسیار باشکوه است، لکن مقدّمه­ای برای قدم­های دوّم و سوّم یعنی تعلیم و تهذیب و تزکیه است که هدف از تلاوت قرآن کریم می­باشد.

     ماه مبارک رمضان، ماه رحمت است و با بغض و کینه و دشمنی و عداوت­ مغایرت دارد. حضرت امام سجّاد(عَلَيهِ ­السَّلام) در دعای اولین روز ماه مبارک رمضان به پیشگاه الهی عرض می­کنند: «خداوندا! کمک کن بر من تا با آنان که با من بریده­اند بپیوندم و با آنان که با من انصاف نکردند، انصاف نمایم». در ماه رحمت، برای رسیدن به خداوند رحیم از میان­بُرترین راه­ها که رحمت است، باید مدد جست.

     حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) از قول خدای عزّ و جلّ می­فرمایند: «اِنْ کُنْتُمْ تُریدُونَ رَحْمَتی فَارْحَمُوا»[1] اگر رحمت مرا می­خواهید، نسبت به بندگانم مهربان باشید. از مهمترین مصادیق رحمت الهی بر بندگان خداوند، رسیدگی به نیازمندان و احسان و انفاق به ایشان است.

     یکی دیگر از مصادیق رحمت الهی به بندگان خداوند این است که انسان نسبت به پدر و مادر و همسر و فرزندان و بطور کلّی تمام مؤمنين رحيم باشد. مصداق ديگر رحمت بر بندگان خداوند نيز اين است که در ماه مبارک رمضان که خداوند به آن حرمت بسیاری قائل شده، کارفرمایان و رؤسا و ... نسبت به کارمندان و زیردستان، و والدین، نسبت به فرزندان خود رحیم باشند و کارشان را سبک کنند.

 

1- مستدرک الوسائل، ج9، ص54