بعد از اينکه معلوم شد امتحانات الهی و ارسال حضرات انبياء و اوصياء(عَلَيهِمُ ­السَّلام) و انزال کتب آسمانی جز برای رشد و تعالی انسان نيست، قابل توجّه می­باشد که: يکی از ابزارهای رشد و تعالی و کمال، روزه می­باشد که خداوند متعال، بندگانش را با آن، بخصوص در روزهای داغ و طولانی تابستان می­آزمايد. حضرت رسول اکرم(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) فرمودند: از دنيای شما سه چيز را دوست دارم: روزه در تابستان، و جنگ با شمشير (در راه خدا و با دشمنان اسلام) و گرامی داشتن مهمان «اَنَا مِنَ الدُّنْیا اُحِبُّ ثَلاثَةَ اَشْیاءٍ اَلصُّومُ فِی الصَّيْفِ وَ الضَّرْبُ بِالسَّيْفِ وَ اِكْرامُ الضَّيْف»[1]. انسان نمی­داند خدای سبحان در برابر امساک از طعام و شراب که از امتحانات الهی است، به بنده­اش چه­ها عنايت می­فرمايد. وقتی انسان در جهان ديگر، آثار عالية معنوی روزه­داری را ديد، آرزو می­کند که ای کاش می­شد که تمام سرمايه­هايش را بدهد و يک روز به دنيا برگردد و آن روز را روزه بگيرد. روزه، هرچند که در روزهای داغ و طولانی باشد، برای حضرات انبياء و اوصياء و اولياء(عَلَيهِمُ ­السَّلام) روح و ريحان است، چراکه آن بزرگواران می­دانند روزه­داری، ميهمانی عظيم حق می­باشد و اين ميهمانی از سنخ ديگری است. اين ميهمانی از سنخ نعمت و رحمت خاصّ خداوند است. آنان می­دانند که انسانِ روزه­دار با کرامت و عظمت و احترام خاص خداوند پذيرايی می­شود. گرچه انسان هميشه در خوان بی­دريغ خداوند قرار دارد، لکن اين ضيافت، ميهمانی و بنده­نوازی خاصی است و خداوند متعال بـا رحمت خاصه­اش از بندگان پذيرايی می­فرمايد و غذاهای چيده شده در آن سفره، کرامت، عظمت، مغفرت، رحمت، تعالی و شکوفايی است.

     انسان برای رشد و تعالی آفريده شده و اساسی­ترين تفاوت ميان انسان و حيوان اين است که حيوان قادر نيست غرايز خود را کنترل نمايد، ولی انسان می­تواند غرايزش را کنترل کند و درواقع انسان هر قدر که بتواند غرايز خود را کنترل کند، انسان است.

     پس انسان در داشتن غرايز با حيوان مشترک است، لکن در حيوان اين غرايز است که مالک هستند، ولی انسان می­تواند و آن توانايی را دارد که مالک غرايزش باشد و آنها را تحت کنترل درآورد. و به عبارت ديگر، انسان قدرت خودکنترلی دارد. از اینرو اگر نتواند مالک غرایزش باشد و خود را کنترل کند، دیگر تفاوتی با حیوان نخواهد داشت، ولذا خداوند متعال در قرآن کریم با ندای «تَعالوا» انسـان را دعوت بـه رشد و تعالی می­کند و درواقع به او می­فرماید: تو حیوان نیستی و انسان هستی و باید صعود کنی و تعالی یابی و آن، با خودکنترلی و کنترل نفس میسور است و یکی از ابزارهایی که خودکنترلیِ انسان را تقویت می­کند، عبادت عظیم روزه است. روزه انسان را قوی می­کند و درواقع فرصتی برای کنترل نفس و چشم و زبـان و خشم و غضب است. انسان بواسطة روزه از تملّک نفس خارج می­شود و مالک خشم و غضب و غرایز و اعضا و جوارحش می­گردد. بزرگان به هر جایگاهی که رسیدند از راه ایستادگی در برابر خواسته­های نفس بوده است و در مقابل، تمام مصیبت­هایی که انسان گرفتـار می­شود، به علّت ناتوانی در برابر نفس و خواسته­های آن است. روزه باعث می­شود که انسان در برابر غریزة خوردن که بنیادی­ترینِ غرایز است ایستادگی کند و این ایستادگی و امساک از خوردن و آشامیدن باعث تقویت اراده و خودکنترلی می­شود و وقتی اراده قوی شد، انسان نه تنها در برابر غرایزی بمانند خوردن و خوابیدن و غريزة جنسی قدرت کنترل دارد، بلکه شخصیت انسانی او رشد می­کند و زندگی او معنا پیدا می­نمايد و می­تواند چشم را مهار کند تا به حرام نگاه نکند، زبان را کنترل نماید تا حرام نگوید و گوش را محافظت ­کند که به حرام گوش نسپارد و به این ترتیب به حقیقت روزه که خودکنترلی و کنترل نفس و ایستادگی در برابر غرایز و خواسته­های نفسانی است موفق می­گردد و صبر و تحمل او بالا می­رود و چنین کسی به راحتی می­تواند کینه­ها و کدورت­ها را کنار بگذارد یا ناسازگاری و بدخُلقی همسر يا افراد خانواده را تحمّل کند. برکت ماه مبارک رمضان در این است که انسان کنترل اعضاء و جوارح را داشته باشد و مالک زبان و چشم و گوش و ... باشد. زبان یکی از امانت­های خداوند متعال است، ولذا خدای سبحان نظاره­گر است تا ببیند انسان از این امانت چگونه محافظت می­نماید. اگر انسان آن را در راه حقّ و وظایف الهی بکار بَرَد و از دروغ و غیبت و آفات گفتاری اجتناب کند، از نعمت خداوند متعال سپاس­گزاری کرده است و اگر خدای نکرده این زبان بیراهه رود و در راه تهمت و غیبت و دروغ و رنجش دیگران کار کند، به نعمت خداوند متعال ناسپاسی کرده و کفران نعمت نموده و از نعمت زبان سوءاستفاده کرده و درواقع به امانت الهی خیانت نموده است. زبان در معرض خطا و لغزش بسیاری قرار دارد، بطوری که چهل نوع آفت برای آن بیان کرده­اند.

     پس روزه موهبتی است که انسان را در برابر اعضاء و جوارحش قدرت می­بخشد و ظرفیّت وجودی او را بالا می­برد ولذا انسان بعد از ماه مبارک رمضان دیگر بی­اختیار به دنبال گناه نمی­رود و مالک قلب و دست و پا و چشم و گوش و زبان و خشم و غضب و سایر غرایزش می­باشد و این یکی از برکات عالیة روزه است که خداوند انسان را این چنین تکریم فرموده است.

     حضرت پیامبر ­اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­فرمایند: «يا عِبادَ اللهِ اَنْتُمْ كَالْمَرْضى وَ رَبُّ الْعالَمينَ كَالطَّبيب‏»[2] شما مانند بیماران هستید و خداوند سبحان مانند طبیب است و شفای شما را در روزه قرار داده است. روزه، درمان بیماری­های روحی و جسمی انسان است. همانطور که در بيان نورانی ديگری فرمودند: «صُومُوا تَصِحُّوا»[3] روزه بگیرید تا سالم باشید و این سلامتی فقط جسمانی نیست، بلکه سلامتی روحی و روانی را نیز در پی دارد.

 

1- تحرير المواعظ العدديّه، ص253

2- ارشاد القلوب، ج1، ص153

3- الحکم الزاهرة با ترجمة انصاری، ص308