آية شريفة مورد بحث با توحيد آغاز می­شود و آنگاه بعد از توحيد حقوق ديگری مطرح می­شود که تماماً به توحيد برمی­گردند. تمام برکات از توحيد است و غير از توحيد، هرچه هست، فرع می­باشد. اگر انسان، موحّد حقيقی باشد و توحيد در قلب او استقرار داشته باشد، تمام اصول و فروعش در جايگاه خود قرار می­گيرد. تمام عزّت و عظمت و قدرت و حيات حقيقی و زيبايی و کمال و برکت و آزادی و نور، در توحيد است و خارج از توحيد، ذلّت و خواری و مذلّت و ظلمت و بدبختی و اسارت و هلاکت و نابودی است. امّا در اينکه توحيد چگونه دارای اين همه برکات و عظمت است، سورة مبارکة عصر پاسخگوی آن می­باشد: «وَالْعَصْر﴿1اِنَّ الْاِنْسانَ لَفی خُسْر﴿2اِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ...﴿3»[1]. انسان خارج از وادی توحيد در خسران و زيانکاری است، مگر کسانی که ايمان آوردند و اعمال صالحات انجام دادند. از اينرو معلوم می­گردد که منظور از توحيد، ايمانِ دارای علامت و آثار و مزيّن به اعمال صالحات می­باشد و صاحب چنين توحيدی موحّد حقيقی محسوب می­گردد.

 

1- قسم به عصر و دوران﴿1 همانا انسان البتّه در زيانکاری است﴿2 مگر کسانی که ايمان آوردند و اعمال صالحات انجام دادند...﴿3 (مبارکه عصر/1 و2 و3).