در قرآن مجید و بیانات نورانی محبوبین الهی، ذکرالله، توصیه و به آن سفارش اکید شده است. خداوند متعال برای اکثر عبادات حد و مرزی قائل شده است، امّا آنجا که به یاد و ذکر الهی می­رسد، می­فرماید: «یا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللّهَ ذِكْراً كَثيرا»[1] ای کسانيکه ايمان آورده­ايد، خداوند را بسیار یاد کنید.

     یاد خداوند و ذکر او، سعادت دنیا و آخرت را برای انسان به ارمغان می­آورد و در مقابل، تمام بدبختی و شقاوت انسان زمانی است که از یاد خداوند غافل شود، چرا که شیطان همواره در کمین است و به محض اينکه انسان از یـاد خداوند غافل شد، بلافاصله در بـالای سر او قرار می­گیرد. آیة شریفة «مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنّاس»[2]، بیانگر این حقیقت است که شیطان بسیار وسوسه کنندة بسیار پنهان شونده است و وقتی انسان از یاد خداوند غافل شد، وساوس و حملات خود را آغاز می­کند.

     حضرت رسول اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) در بیانی نورانی خطاب به حضرت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام)، به همگان آموزش می­دهند که علامت و نشان یاد خداوند چیست؟ و می­فرمايند: «یا علی! ذکر و ياد خداوند، «سُبحانَ اللهِ وَ الحَمدُ لِلّهِ وَ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَکبَر» گفتن نيست، بلکه ذکر خداوند اين است که هرگاه به چيزی که بر او حرام است رسيد، در آنجا از خدا بترسد و آن را رها کند»[3]. مقرّبان درگاه الهی پیوسته خدا را یاد می­کنند و لحظه­ای که احساس کردند شیطان می­خواهد آنها را از یاد خداوند غافل کند، بلافاصله به خود او پناهنده می­شوند.

     تمام برنامه­های پروردگار در پهنة هستی اعم از اعزام رسل، انزال کتب آسمانی، وضع عبادات و تمام پدیده­ها و تغییر فصول و یاد اموات و... همه و همه برای آن است که انسان از بدترینِ خواب­ها که خواب غفلت است بیدار شود و خداوند را یاد کند. خداوند متعال در سراسر قرآن کريم با آیات بیّنات می­خواهد بندگانش را از خواب غفلت بیدار کند. تمام برنامه­های خداوند برای غفلت­زدایی و تمام نقشه­ های شیطان به جهت غفلت­زایی است. شیطان مدام در تلاش است تا انسان را به خواب غفلت گرفتار سازد و اگر انسان پیوسته خود را در محضر خداوند بداند و او را یاد کند، گرفتار دام­های شیطان نمی­گردد. آیة شریفة «وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُون»[4]، حدوداً نُه مرتبه با مختصری تفاوت در قرآن کریم آمده است «وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمّا يَعْمَلُونَ»[5] و در موردی می­فرماید: «ما يَكُونُ مِنْ نَجْوٰى‏ ثَلاثَةٍ اِلاّ هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ اِلاّ هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا اَدْنىٰ‏ مِنْ ذٰلِكَ وَ لا اَكْثَرَ اِلاّ هُوَ مَعَهُمْ اَيْنَ ما كانُوا»[6]، اگر سه نفر بودید، چهارمی خداست، اگر پنج نفر بودید، ششمی خداست و تمام این آیات، انسان را متوجّه یاد خدا و دوری از وساوس شیطان می­کند. خداوند متعال آن معلّم ازل و ابد، شاگردانش را بسیار دوست دارد و به همین علّت راه نجات از وساوس شیطان را در آیات قرآن برای آنها بیان می­فرماید «اِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا اِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَاِذا هُمْ مُبْصِرُونَ»[7]، همانا کسانیکه تقوا پیشه کردند، زمانیکه شیطـان آنها را مسّ کرد، متذکّر می­شوند، پس آن زمان ايشان بينايانند. مؤمنان حقیقی همواره خود را در محضر خداوند می­بینند و همین که متوجّه قدمهای شیطان شدند، بلافاصله خدا را یاد می­کنند و به خود او پنـاهنـده می­شـوند «اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ»، فلذا بلافاصله بینا می­شوند. یاد خداوند انسان را بینا و بصیر و در مقابل غفلت و فراموشی یاد خدا، انسان را کور و نابینا می­کند. علاوه بر آن، یاد خداوند انسان را عاقبت بخیر می­کند. اولیای الهی و مقرّبان درگاه حقّ، لذت­بخش­ترین لحظات زندگی دنیوی­شان، زمانی است که خود را در محضر خداوند احساس کنند. آری، زیباترین غذای جان انسان، یاد خداست و بالاترین بهشتِ دنیا که بندگان حقیقی خداوند در این آشفته بازار از آن بهره ­مند هستند، آرامش روحی می­باشد که محصول ذکرالله است. در عصر حاضر که شلوغ­ترین مطبّ­ها، مطب روانشناسان و پزشکان اعصاب و روان می­باشد و مهم­ترین درد جامعه اضطراب و ناآرامی و بی­قراری­ها و نابسامانی­های زندگی و آشفتگی­های روحی و روانی است، اغلب اين مشکلات به علّت فقدان و یا ضعف یاد الهی است. خداوندی که خالق انسان و روانشناس حقیقی است، در قرآن کریم می­فرماید: «اَلَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللّهِ اَلٰا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[8]، آگاه باشید که دلها با ياد خداوند آرام می­گیرد. اگر یاد الهی در زندگی ضعیف بود، به فرمودة قرآن مجید، انسان نه تنها در آخرت بلکه در زندگی دنیوی هم طَرفی نمی­بندد و زندگی او به تلخی و تنگی سپری می­شود «وَ مَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَاِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً»[9]. چنین کسی گرچه در دنیا آسایش داشته باشد، امّا آرامش ندارد، چراکه آرامش را فقط یاد الهی و ایمان به پروردگار تأمین می­کند.

     پس با توجّه به مطالب فوق معلوم می­شود زمانیکه انسان در برابر خطا و گناه و معصیت قرار گرفت، وظیفه دارد خداوند را یاد کند و از مدار حقّ خارج نگردد «اَلاّ تَطْغَوْا فِي الْميزانِ»[10].  اگر انسان به این مهّم موفق شود و در برابر خطا و معصیت با پرهیز از گناه و ترک معصیت، خداوند را یاد کند، آن موقع خداوند هم در مقام سپاسگزاری از چنین بنده­ای، متقابلاً او را یـاد می­کند و بـه درجات ایمان او می­افزاید. بنده­ای که لحظه لحظه­های زندگی و تار و پود وجودش، جنود پروردگار است، وقتی خداوند را یاد می­کند، محصول و ثمرة مبارک یاد خداوند آن است که خداوند با آن همه کبریایی و عظمتش، او را یاد می­کند و این، موهبت عظیمی است. خداوند متعال خود به بندگانش وعده فرموده «فَاذْكُرُوني‏ اَذْكُرْكُمْ»[11]، یاد کنید مرا تا شما را یاد کنم. اینکه خداوند بنده­اش را یاد کند، یعنی خداوند از باب رحمت خاصّه­اش مراقب و مواظب اوست، همچنانکه حضرت یوسف(عَلَيهِ ­السَّلام)، آنچنان قابلیّتی برای خود فراهم آوردند که مورد احترام و محبّت خاص خداوند قرار گرفتند و خداوند خود مراقب و مواظب ایشان گردید و فرمود: «لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ»[12]، از او بدی و گناه را دور کردیم. آری حضرت یوسف(عَلَيهِ­ السَّلام) در حد توان تقوا پیشه کردند و تا می­توانستند خود را از معاصی حفظ نمودند و آنچنان به خود ارزش قائل شدند که وقتی در برابر گناه قرار گرفتند، عرض کردند: «مَعاذَ اللّهِ اِنَّهُ رَبِّي اَحْسَنَ مَثْوايَ»[13] به خداوند پناه می­برم، همانا پروردگارم جایگاه مرا نیکو قرار داد. آن بزرگوار با وجود اینکه به مراتب عالی عبودیّت بار یافته بودند، باز خود را بری از خطا و گناه ندانستند و به درگاه خداوند متعال عرضه داشتند: «وَ ما اُبَرِّئُ نَفْسي‏ اِنَّ النَّفْسَ لَاَمّارَةٌ بِالسُّوءِ»[14] من نفس خود را بری نمی­دانم، البته نفس امر کننده به بدی است. آری این است داستان عبد حقیقی پروردگار، تا می­رسد به وجود مقدّس حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) و حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) و حضرت فاطمة زهرا(سلامُ ­الله­ عَلَيها) و اولاد طاهرین آن بزرگوار که در اوج مرتبه قرار دارند. وجود اقدس حضرت صدیقة کبری(سلامُ­ الله ­عَلَيها) آنچنان به یاد خداوند مشغول هستند کـه وقتی حضرت پیـامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) بـه ایشان می­فرمايند: فاطمه جان، چه درخواست و حاجتی داری، هم اکنون فرشتة وحی در کنار من است و از طرف خداوند پيام آورده است، هرچه بخواهی تحقق می­پذيرد، عرض می­کنند: «شَغَلَنى عَنْ مَسْئَلَتِهِ لَذَّةُ خِدْمَتِهِ لا حاجَةَ لى غَيْرُ النَّظَرِ اِلىٰ وَجْهِهِ الْكَريم»[15]، لذّتی که از خدمت حضرت حق می­برم مرا از هر خواهشی بازداشته است، حاجتی جز اين ندارم که پيوسته ناظر جمال زيبا و والای خداوند باشم. آن بزرگوار آنچنان مجذوب جذبات الهی هستند و آنچنان از لقاء دوست و در محضر معبود محبوب بودن لذّت می­برند که حتّی به جناب جبرئیل نیز سفارشی نمی­کنند. آری، «يَشْتَغِلُونَ اَهْلُ الدُّنْيا بِالدُّنْيا، يَشْتَغِلُونَ اَهْلُ الْاخِرَةِ بِالْاخِرَةِ، يَشْتَغِلُونَ اَهْلُ اللهِ بِالله»[16] آنانکه اهل دنیا هستند، به دنیا اشتغال دارند و آنانکه اهل آخرت هستند، به آخرت مشغولند، لکن آنانکه اهل الله هستند نه در پی دنیا و آخرت، بلکه خود خداوند را می­خواهند و بس «او خانه همی جويد و من صاحب خانه»[17]. اگر حضرت فاطمة زهرا(سلامُ­ الله ­عَلَيها) با اطاعت و تسلیم، برای خود چنان آبرویی فراهم آوردند و به آن جایگاه رفیع باریافتند، معلوم می­گردد که ساير انسانها هم با الگوپذیری و اُسوه­گیری از ایشان و به ميزان اطاعت و تسلیم و عبوديّت و بندگی، می­توانند بطور نسبی این مقامات رفیعه را دریافت نمايند.

 

1- مبارکه احزاب/41

2- از شرّ وسوسه­گر پنهان شونده (مبارکه ناس/6).

3- خصال، ترجمة جعفری، ج1، ص193

4- و خداوند از آنچه می­کنید غافل نیست (مبارکه بقره/74).

5- و نيست پروردگار تو غافل از آنچه که عمل می­کنند (مبارکه انعام/132).

6- نباشد هيچ نجوای سه نفره مگر اينکه او چهارمين ايشان است و نه پنج نفره مگر اينکه او ششمين آنهاست و نه کمتر از آن و نه بيشتر، مگر اينکه او با ايشان است هر کجا که باشند (مبارکه مجادله/7).

7- مبارکه اعراف/201

8- کسانيکه ايمان آوردند و اطمينان يافت قلبهايشان به ياد خداوند، آگاه باشيد با ياد خداوند آرام می­گيرند دلها (مبارکه رعد/28).

9- و کسيکه اعراض کند از ياد من، پس همانا برای او زندگی تلخ و تنگی است (مبارکه طه/124).

10- اينکه طغيان نکنيد در ميزان (مبارکه الرّحمن/8).

11- مبارکه بقره/152

12- مبارکه حضرت یوسف(عَلَيهِ­السَّلام)/24

13- مبارکه حضرت یوسف(عَلَيهِ­السَّلام)/23

14- مبارکه حضرت یوسف(عَلَيهِ­السَّلام)/53

15- رياحين الشّريعة، ج1، ص105

16- برگرفته از فرمايشات استاد قرائتی

17- ديوان اشعار شيخ بهايی(عَلَيهِ­الرَّحمة)