هر يک از ابعاد روحی حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) دريای نامنتهاست، لکن گوشه­ ای از فضايل شخصيّتی آن حضرت را استفاده می­کنيم که با نزديک شدن فصل بهار مناسب­تر است. اگر در آغاز سال و فصل بهار، طبيعت زيبا و شاداب و باشکوه می­گردد و درواقع فصل بهار، احسن­ الحال طبيعت است، آن بزرگواران که حقيقت بهار هستند، همانطور که يکی از القاب حضرت امام زمان(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) «رَبيعِ الْاَنام‏»[1] است، احسن­الحال انسانيّت می­باشند و روح معصومشان با بی­گناهی و عصمتِ طبيعت سنخيّت دارد و در پاکی و طهارت و زيبايی و جمال، با طبيعت هماهنگ است و به اين سبب حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) هر زمان فرصتی می­ يافتند، به دامان طبيعت می­رفتند.

     يکی از درسهای مهمّ فصل بهار، درس معادباوری و مرگ­ انديشی است. وجود مقدّس حضرت زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) که روح پاکشان با طبيعت معصوم هماهنگ است، از جمله درسهايی که می­دهند، درس معادباوری و مرگ­ انديشی می­باشد.

     فصل بهار، فصل شکوفايی و حيات و زندگیِ گلها و گياهان و درختان، بعد از پژمردگی و افسردگی و مرگ آنهاست و اين زيبايی و شکوفايی، درواقع يادآور رستاخيز انسانها می­باشد.

«اين بهـارِ نـو زِ بعـدِ برگ­ريز        هست برهان بر وجود رستخيز»[2]

     پس فصل بهار که درواقع رستاخيز گياهان است، پيام می­دهد که انسان هم بعد از مرگ، معاد و رستاخيزی دارد. حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «اِذا رَاَیْتُمُ الرَّبیع فَاَکْثِرُوا ذِکْرَ النُّشُور»[3] وقتی بهار را ديديد، پس رستاخيز را بسيار ياد کنيد. همانطور که در قرآن کريم می­فرمايد: «كَذلِكَ النُّشُور»[4]، «كَذلِكَ الْخُرُوجُ»[5]. از مهمترين پيامهای حضرات انبياء­ عظام و اوصيای ­کرام(عَلَيهِم­ السَّلام) نيز پيام معادباوری است و سوره­ای از قرآن کريم را نمی­توان يافت که در آن، سخن از معاد نباشد، چراکه توحيدِ بدون معاد، آغازی بی­فرجام است و منشأ خير و برکت نمی­شود و غيرحکيمانه خواهد بود. اگر انسان معادباور نباشد، هيچ ضمانت اجرايی در پرهيز از معصيت و عبوديّت و بندگی ندارد. تنها ضمانت اجرايی برای انجام اعمال صالحات و اجتناب از محرّمات و عبوديّت و بندگی، معادباوری است. اگر انسان معادباور نباشد، ضمانت اجرايی برای عمل صالح و تهذيب و تزکيه ندارد *.

     ياد معاد در وجود انسانهای کامل و حضرات معصومين(عَلَيهِم ­السَّلام) تجلّی کامل داشت. يکی از مهم­ترين ويژگی­های حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­ اللهِ ­عَلَيها) نيز ياد معاد و مرگ­انديشی بود. ياد معاد در ساختن شخصيّت حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) نقش مهمی داشت. آن بزرگوار همواره دغدغة مرگ و رفتن را داشتند، بطوری که حتّی در شب عروسی نيز به فکر معاد و مرگ بودند؛ آن بزرگوار در شب عروسی گريه می­کردند، حضرت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) علّت گريه ­شان را پرسيدند، و ايشان جواب دادند: «تَفَكَّرْتُ فی حالی وَ اَمْری عِنْدَ ذِهابِ عُمْری وَ نُزُولی فی قَبْری فَشَبَهْتُ دُخُولی فی فِراشی بِمَنْزِلی كَدُخُولی اِلی لَحْدی وَ قَبْری فَاَنْشَدَكَ اللهَ اَنْ قُمْتَ اِلَی الصَّلاةِ فَنَعْبُدُ اللهَ تَعالی فی هذِهِ اللَّیْلَةِ...»[6] پیرامون حال و رفتارم فكر كردم و به یاد پایان عمرم و منزلگاه دیگری به نام قبر افتادم كه امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف سنگ لحد و قبر خواهم رفت، (در این آغازین لحظه­ های زندگی)، تو را به خدا سوگند می­دهم كه بیا تا به نماز بایستیم و با هم این شب را عبادت كنیم. همچنين روزی حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) به پدر بزرگوارشان عرض کردند: «يا اَبَتِ اَخْبِرْنی كَيْفَ يَكُونُ النّاسُ يَوْمَ الْقِيامَة» پدر جان، از احوال مردمان در روز قيامت برايم خبر دهيد، حضرت فرمودند: «يا فاطِمَةُ يُشْغَلُونَ فَلا يَنْظُرُ اَحَدٌ اِلى اَحَدٍ وَ لا والِدٌ اِلى وَلَدِهِ وَ لا وَلَدٌ اِلى اُمِّه‏»[7] ای فاطمه، (انسانها) چنان مشغولند که احدی به احدی نظر نمی­کند و نه پدری به فرزندش و نه فرزندی به مادرش. همچنان که در سورة مبارکة عبس می­فرمايد: «يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ اَخيه﴿34﴾‏ وَ اُمِّهِ وَ اَبيه﴿35﴾‏ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنيه‏﴿36﴾»[8] روزی که انسان از برادرش و مادرش و پدرش و همسرش و فرزندانش فرار می­کند. در سورة مبارکة معارج نيز می­فرمايد: «يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدی مِنْ عَذابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنيه﴿11﴾‏ وَ صاحِبَتِهِ وَ اَخيهِ﴿12﴾ وَ فَصيلَتِهِ الَّتی‏ تُؤْويه﴿13﴾‏ وَ مَنْ فِی الْاَرْضِ جَميعاً ثُمَّ يُنْجيهِ﴿14﴾»[9] انسان در روز قيامت آرزو می­کند که ای کاش فرزندش و همسرش و برادرش و قوم و خويشی که پناه می­داد آنها را و تمام کسانی که در زمين هستند را فديه دهد، تا از عذاب نجات پيدا کند. براستی جای تأمّل است که آن پدر و مادری که در دنيا بخاطر فرزندشان، اوامر الهی را زير پا نهادند، در روز قيامت از او فرار می­کنند و آرزو می­کنند که ای کاش خداوند قبول کند و فرزندشان را فديه دهند.

    بنابراين معلوم می­شود که انسان بايد از همين دنيا برای سرای باقی و ابدی خود توشه تهيّه کند. حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) به علّت معادباوری و مرگ ­انديشی، اين همه در دنيا به فکر توشه­ برداری برای سرای جاويد بودند. آن بزرگوار در بيانی نورانی می­فرمايند: «حُبِّبَ اِلَیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث تِلاوَتُ کِتاب اللهِ وَ النَّظَرُ فی وَجْهِ رَسُولِ اللهِ وَ الْاِنْفاقُ فی سَبیلِ اللهِ»[10] من از دنيای شما سه چيز را محبوب می­دارم: تلاوت کتـاب خداوند، نگـاه کردن به صورت رسول­ خدا(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و انفاق در راه خدا.

    توضيح اينکه: تلاوت کتاب خداوند که همان قانون اساسی ما مسلمانان است، يکی از سه محبوب حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) بود و با توجّه به اينکه حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)، آئينة تمام ­نمای صفات جمال و کمال ذات اقدس پروردگار هستند، لذا دوّمين محبوب حضرت فاطمه(سَلامُ­ اللهِ ­عَلَيها)، نگاه به چهرة پدرشان است و سوّمين محبوب آن بزرگوار انفاق فی ­سبيل ­الله می­ باشد، ولذا معلوم می­شود که انفاق فی ­سبيل ­الله آنچنان توشه ­ای فراهم می­ آورد که حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) آن را در کنار تلاوت قرآن و نظر به وجه رسول خدا(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) مطرح می­فرمايند.

     يکی ديگر از مواردی که بيانگر معادباوری حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) می­باشد، اين است که آن حضرت، مدّت­ها قبل از شهادتشان غمگين بودند و وقتی از آن حضرت علّت ناراحتيشان را می­ پرسند، جواب می­دهند که: بعد از مرگ، برجستگی­های بدن اموات به هنگام حمل مشخّص می­باشد و از اين بابت ناراحتم، تا اينکه بانو اسماء عرض می­کند: من در حبشه تابوت­ هايی ديده ­ام که اموات را حمل می­کردند و طوری ساخته شده بودند که شکل بدن ميّت مشخّص نبود، حضرت زهرا(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) خوشحال شده و فرمودند: «اِصْنَعی لی مِثْلَهُ اسْتُرينی سَتَرَكِ اللهُ مِنَ النّار»[11] نظير اين تابوت را براى من بساز و بدنم را به وسيله آن بپوشان، خداوند بدن تو را از آتش محفوظ بدارد.

     باتوجّه به مطلب مذکور معلوم می­شود که حفظ حريم زن و مرد تا چه حد از اهميّت برخوردار است. از مهم­ترين راه ­های خروج ­ایمان و عوامل تضعيف ايمان، بی ­اهتمامی در حفظ حريم زن و مرد است. حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «نَهى اَنْ تَتَكَلَّمَ الْمَرْاَةُ عِنْدَ غَيْرِ زَوْجِها وَ غَيْرِ ذی مَحْرَمٍ مِنْها اَكْثَرَ مِنْ خَمْسِ كَلِماتٍ مِمّا لا بُدَّ لَها مِنْه‏»[12] نهى فرمود (رسول خدا(صَلَّی­ الله­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ)) كه زن نزد غيرهمسرش يا غيرِخويشانِ محرمش بيش از پنج كلمه در صورت ناچارى و ضرورت سخن بگويد.

     حضرت فاطمه ­زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) در پايان عمر و در بستر شهادت دغدغة مرگ داشتند و به فکر سرای جاويد بودند. آن حضرت در بستر شهادت گريه می­کردند، حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) از ايشان سئوال می­کنند که چرا گريه می­کنی؟ آن بزرگوار پس از عمری بندگی و تسليم و عبوديّت جواب می­دهند: علی جان، آيا از من راضی هستی؟ در اينجا معلوم می­شود که يکی از توشه­ های مهم آخرت و مهم­ترين برگ عبور از صراط و رستگاری در آخرت، رضايت همسر است.

     پس يکی از مهم­ترين ابعـاد روحی و شخصيّتی حضرت فاطمه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) مرگ ­انديشی و معادباوری ايشان است. آن حضرت تا پايان عمر دغدغة مرگ را داشتند و به اين وسيله می­خواستند ما انسانها را از خواب غفلت بيدار کنند، همانطور که حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «اَلنّاسُ نِيامٌ اِذا ماتُوا انْتَبَهُوا»[13] مردمان در خواب هستند، پس زمانی که مُردند، بيدار می­شوند. حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) با مرگ­انديشی خودشان پيام می­دهند که راه رستگاری و نيل به سعادت جاويدان، مرگ ­باوری و معادانديشی است. بطور کلّی پيام هستی، پيام معادباوری است. سالها تجديد می­شوند، گياهانِ مرده زنده می­شوند و همة هستی بيدار می­شود و تمام اينها برای انسان پيام دارد که ای انسان، آيا تو بيدار نمی­شوی و عوض نخواهی شد؟ نه تنها سالها برای انسان پيام دارند، بلکه روزهـا هم برای او پيـام می­دهنـد. حضرت امـام­ صـادق(عَلَيهِ ­السَّلام) می­فرمايند: «مَا مِنْ يَوْمٍ يَاْتی عَلَى ابْنِ آدَمَ اِلّا قالَ لَهُ ذلِكَ الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ اَنَا يَوْمٌ جَديدٌ وَ اَنَا عَلَيْكَ شَهيدٌ فَقُلْ فِیَّ خَيْراً وَ اعْمَلْ فِیَّ خَيْراً اَشْهَدْ لَكَ بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَاِنَّكَ لَنْ تَرانی بَعْدَها اَبَداً قالَ وَ كانَ عَلِیٌّ(عَلَيهِ­السَّلام) اِذا اَمْسٰى يَقُولُ مَرْحَباً بِاللَّيْلِ الْجَديدِ وَ الْكاتِبِ الشَّهيدِ اكْتُبا عَلَى اسْمِ اللهِ ثُمَّ يَذْكُرُ اللهَ عَزَّ وَ جَلّ‏»[14]  هيچ روزى نباشد كه بر فرزند آدم درآيد، جز اينكه آن روز به او گويد: اى پسر آدم، من روز جديدی هستم و من بر تو گواهم، پس در من حرفِ خوب بزن و كار خير بكن تا در روز قيامت برايت گواهى دهم، پس همانا تو، پس از اين هرگز مرا نخواهى ديد، و فرمودند: كه امـام­ على(عَلَيهِ ­السَّلام) چنين بود كه شب مي­كردند و مي­فرمودند: مرحبا به اين شبِ تازه و نويسندة گواه، بنويسيد براى من به نام خداوند، سپس نام خداى عزّ و جلّ را ياد مي ­فرمودند (و بر زبان جارى مي­كردند). آری، هر روز، روزی جديد و هر شب، شبی جديد است و زمانها و مکانها از جملة شاهدان در روز قيامت هستند که بر اعمال انسانها شهادت خواهند داد. قبر، هر روز ندا می­دهد که: «اَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ اَنَا بَيْتُ التُّرابِ اَنَا بَيْتُ الْوَحْشَة...»[15] من خانة تنهايی و غربت هستم، من خانة خاک هستم، من خانة وحشت هستم. تنها همراه و مصاحب انسان در روز قيامت عمل اوست که از وی جدا نمی­شود. مولای متّقيان امام­ علی(عَلَيهِ ­السَّلام) به امام­ حسن­ مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «اِنَّكُمْ اِنَّما خُلِقْتُمْ لِلْآخِرَةِ لا لِلدُّنْيا وَ لِلْبَقاءِ لا لِلْفَناءِ»[16].

 

1- بهار مخلوقات (مهج الدعوات و منهج العبادات، ص346).

2- مثنوی مولوی

3- زندگى جاوید، شهید مطهرى، 45

4- اينچنين است رستاخيز (مبارکه فاطر/9).

5- اينچنين است خارج شدن (مردگان) (مبارکه ق/11).

*کتاب «ياد معاد» استاد جوادی آملی، کتاب بسيار ارزنده­ ای است که مطالعة آن در اين زمينه بسيار مفيد می­باشد.

6- فرهنگ سخنان فاطمه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها)، ص40

7- جامع الاخبار، ص175

8- مبارکه عبس/36و35و34

9- مبارکه معارج/11 الی14

10- اخلاق حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها)، ص17

11- بحارالانوار، ج43، ص213

12- امالی صدوق، ص423

13- مرآة العقول في شرح اخبار آل الرسول، ج‏8، ص293

14- کافی، ج2، ص523

15- بيان نورانی امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام)؛ بحارالانوار، ج74، ص390

16- همانا شما، اين است و جز اين نيست که خلق کرده شديد برای آخرت نه برای دنيا و برای بقاء نه برای فناء (تصنيف غررالحکم و دررالکلم، ص140).