ولادت باسعادت عقيلة بنی ­هاشم، حضرت زينب کبری(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها)، به پيشگاه مقدّس حضرت امام ­زمان(عجِّل ­اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) و تمام پيروان حقيقی و منتظران واقعی، علی ­الخصوص خواهران محترم تبريک و تهنيت عرض می­شود. «خداوند متعال به مقرّبين درگاهش همة ما را از شفاعت آن بزرگوار و اجداد طاهرينشان در دنيا و عقبی بهره­ مند بفرمايد».

     در عظمت شخصيّت حضرت زينب کبری(سَلامُ ­الله ­عَلَيها) همين بس که نـام گذاری آن حضرت توسّط خودِ خداوند صورت می­گيرد. زمانی که آن بزرگوار متـولّد می ­شوند، حضرت پيـامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­فرمايند: «او را دوست بداريد و محترم بشماريد، زيرا او شباهت زيادی به جدّه­ اش خديجه کبری(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) دارد»[1]. البتّه منظور از شباهت آن حضرت، شباهت در دفاع از اسلام و حمايت از دين است. همانطور که حمايت همه­ جانبة حضرت خديجه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها)، مخصوصاً حمايت مالی ايشان باعث قوّت و قدرت و استقامت دين گرديد، همانگونه حضرت زينب کبری(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) نيز از بزرگ ­پاسداران دين بودند و اگر افشاگری­های ايشان نبود، قيام حضرت امام حسين(عَلَيهِ­ السَّلام) که برای احيـای دينِ جدّشـان صورت گرفت، ابتر می­ماند و واقعة عاشورا آن قدرت و استحکام را پيدا نمی­کرد.

     در عظمت حضرت زینب(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) همین بس که برای پدری همچون حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) زینت محسوب می­شوند و همواره در کنار امام حسن و امام حسین(عَلَيهِم ا­السَّلام) بودند و حضرت امام حسین(عَلَيهِ­ السَّلام) در آستانة شهادتشان به ایشان فرمودند: «یا اُخْتاهُ لا تُنْسینى فى نافِلَةِ اللَّیْلِ»[2] خواهرم مرا در نمازهای شبت فراموش نکن.

     مطلبی که در مورد حضرت زینب(سَلامُ­ اللهِ ­عَلَيها) بسیـار قـابل توجه می­باشد، این است که: در مورد خطابهای آن بزرگوار در مجلس یزید و ابن زیاد(عَلَيهِ­ اللّعنة)، استفاده شده که گویی حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) بودند که از لسان حضرت زینب(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) سخن می­گفتند. گرچه مطلب مذکور به این معناست که حضرت زینب(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) در عظمت و صلابتِ نطق و بیان، مانند حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) بودند، ولی معنای دیگری هم دارد و آن، این است که کلام و خطبة ایشان، مردانه بود نه زنانه. و این امر برای تمام زنان و دختران پیام دارد و آن اینکه: وقتی لازم است که زن با مرد اجنبی سخن بگوید، باید اولاً: کلامش مردانه باشد، همانطور که در مبارکة احزاب می­فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَض‏»[3] زنان نباید در صحبت با مردان لحن صحبتشان را نرم و نازک و پُرجاذبه قرار دهند تا کسی که در قلب او مرض است، طمع پیدا نکند. ثانياً: به ضرورت اکتفا کند.

     آنچه که حضرت زينب(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) را به آن مقام عاليه رسانيد، تقوا و دين­ مداری و ولايت ­مداری ايشان بود. آن بزرگوار به اين سبب که فرزند حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) بودند، به آن مقام رفيعه نائل نشدند، همانطور که حضرت فاطمه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) آن جلالت و عظمت را به دليلِ فرزندِ پيامبر(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) بودن نيافتند. اين شخصيّتِ الهی، ساختنی است و با تقوا و عمل صالح فراهم می­ آيد.

 

1- راديو معارف

2- رياحين الشريعه، ج3، ص62-61

3- مبارکه احزاب/32