در اینکه بهشت چیست و بهشتی که خدای سبحان وعده فرموده، چه خصوصیّتی دارد و کلید آن کدام است، توصیف­ های بسیاری از حضرات معصومین(عَلَيهِم ­السَّلام) ذکر شده است. از حضرت پیامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ­ عَلَيْهِ ­و­الِه) مذکور است: «چون خداوند بهشت را آفريد، آن را از دو خشت آفريد: خشتى از طلا و خشتى از نقره، و ديوارهاى آن را از ياقوت و سقف آن را از زبرجد و سنگريزه‏هاى آن را از لؤلؤ و خاك آن را از زعفران و مشك خوشبو قرار داد»[1]. امام صادق(عَلَيهِ­ السَّلام) نيز می ­فرمايند: «... خداوند تمام نتايج خوبيها را در بهشت و همه بديها را در جهنم قرار داده است»[2]. در بيان نورانی ديگری از حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) مذکور است: «فِی الْجَنَّةِ ما لٰا عَيْنٌ رَاَتْ وَ لٰا اُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لٰا خَطَرَ عَلٰى قَلْبِ بَشَر»[3] در بهشت چيزهايي فراهم شده است كه هيچ چشمي آن را نديده و هيچ گوشي آن را نشنيده و حتّي به قلب و فكر كسي خطور نكرده است. حضرت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) نيز فرمودند: «لَذّاتُها لٰا تُمَلُّ وَ مُجْتَمَعُها لٰا يَتَفَرَّقُ وَ سُكّانُها قَدْ جاوَرُوا الرَّحْمٰنَ»[4] لذتهايش خسته نمي­كند، جمعيّت هايش پراكندگى ندارد و ساكنانش در پناه خدای رحمانند. حضرت امام صادق(عَلَيهِ­ السَّلام) فرمودند: «اِنَّ اَدْنٰى اَهْلِ الْجَنَّةِ مَنْزِلًا لَوْ نَزَلَ بِهِ الثَّقَلانِ الْجِنُّ وَ الْاِنْسُ لَوَسِعَهُمْ طَعاماً وَ شَراباً وَ لا يَنْقُصُ مِمّا عِنْدَهُ شَیْ‏ءٌ»[5] کمترین فرد بهشتی چنان است که اگر جن و انس میهمان او شوند، همه را با خوردنی و آشامیدنی پذیرایی کند و از آنچه دارد چیزی کم نشود. پس بطور خلاصه، بهشت تجلّی رحمت تامّ الهی است، همانطور که رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «خداوند متعال صد رحمت دارد، يکی از آنها آن است که خلائق به موجب آن در بين خويش مهر می­ورزند و نود و نه رحمت ديگر، برای روز قيامت است»[6]. اینکه در دنیا این ­همه غرق در رحمت الهی هستیم، تازه یک ­صدمِ رحمت الهی است و نود و نه قسمتِ آن در بهشت است و خداوند متعال با آن از میهمانانش پذیرایی می­کند و درواقع بهشت، جلوة تامّ رحمت و رضایت پروردگار از بندگانش است «رَضِیَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ»[7]، «وَ رِضْوانٌ مِنَ اللهِ اَكْبَر»[8]. به بیان دیگر، خداوند متعال که مؤمنان را دوست دارد، آن روز می­خواهد از محبوبانش پذیرائی کند، ولذا بهشت جلوة تمام و کمال محبّت پروردگار به بندگانش است.

 

1- خصال، ترجمة جعفری، ج2، ص155

2- مواعظ امامان(عَلَيهِم ­السَّلام)، ترجمه جلد هفدهم بحار، ص251

3- نهج­ الفصاحه، حديث2060

4- بحارالانوار، ج74، ص391

5- بحارالانوار، ج8، ص120

6- پيام پيامبر(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ)، ص653

7- راضی شد خداوند از ایشان و راضی شدند از او (مبارکة مائده/119).

8- و رضایت از (جانب) خداوند بزرگتر است (مبارکة توبه/72).