بیست و پنجم ماه شریف شوّال، سالروز شهادت ششمین امام و هشتمین معصوم، وجود مقدّس حضرت امـام جعفر صادق(عَلَيهِ السَّلام)، می­باشد. حضرت امام جواد(عَلَيهِ السَّلام) جوانترین امام هستند که در سن بیست و پنج سالگی به شهادت نائل شده­ اند و امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) در سن شصت و پنج سالگی به شهادت رسیدند و در بین ائمّه(عَلَيهِم السَّلام) مسن­ترین بوده­ اند و به همین علّت به شیخ­ الائمّه شهرت یافته ­اند. شیعه مفتخر است به اینکه مکتب او به نام مکتب جعفری شهرت یافته و سایرین او را به این نام می­شناسند. مکتب جعفری، مکتب بسیار عظیمی است، بطوری که امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) در آن زمان چهارهزار شاگرد داشته­ اند که در میانشان شاگردان برجسته­ ای وجود داشته که در تمام علوم پاسخگوی مردم بوده­اند. امّا برای اینکه بدانیم آیا حقیقتاً پیرو مکتب جعفری و شیعۀ جعفریِ واقعی هستیم، به مکتب آن بزرگوار رجوع کرده و پاسخ این سوال را از خودِ آن حضرت دریافت می­داریم. آن بزرگوار در بيانی نورانی فرموده اند: «سلام مرا به هر کس که پیرو ماست و به گفته های ما گوش می­کند، ابلاغ کن و از طرف من بگو: من شما را به تقوای الهی و پرهيزکاری در دينتان و تلاش و کوشش در راه خداوند و راست گويی و امانت داری و سجده های طولانی و نيکو همسايه داری و... سفارش می کنم»[1]. «از امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) سؤال شد: تقوا چيست؟ فرمودند: هر چه خدا امر كرده است، بجاى آورى و از هر چه نهى فرموده، خوددارى كنى»[2]. تقوا دارای دو شاخۀ اصلی است: انجام واجبات و ترک محرّمات، و خداوند متعال در حدیث قدسی می­فرماید: «يَا ابْنَ آدَم اِعْمَلْ بِما اَمَرْتُك وَ انْتَهِ عَمّا نَهَيْتُك‏»[3] ای فرزندِ آدم، عمل کن به آنچه امر کردم تو را و قبول نهی کن از آنچـه که نهی­ات کرده­ام. حضرت امـام صادق(عَلَيهِ السَّلام) در ادامۀ بیان نورانی­شان می­فرمایند: «هرگاه کسی از شما در دينش ورع داشته باشد و راست بگويد و امانت را اداء کند و اخلاقش را با مردم نيکو گرداند، مردم می گويند: اين جعفری مذهب است و اين مرا شادمـان می سازد و از بابتِ آن شادمان می شوم و می گويند: اين است روشِ ادبِ امام صادق(عَلَيهِ السَّلام)، ولی اگر برخلاف اين باشد، گرفتاریِ آن به من می رسد و گفته می شود: اين هم اثرِ تربيتیِ امام صادق(عَلَيهِ السَّلام)!»[4]. یعنی گفته می­شود او چگونه شیعۀ جعفری است که اهل تقوا نیست و راستگویی­اش ضعیف و خُلقش ناپسند می باشد؟!

     بنابراین با توجه به بیان نورانی مذکور، هر کدام از ما می­توانیم با رجوع به پروندۀ اعمال و ایمان و تقوایمان و رعایت حلال و حرام­ها ببینیم که تا چه حدّ جعفری هستیم و به چه میزان موجبات شادی و سرور امام جعفر صادق(عَلَيهِ السَّلام) را فراهم آورده­ایم و یا خدای ناکرده باعث حُزن و اندوه آن بزرگوار گشته­ ایم. البته آن بزرگواران نور واحده هستند و سرور و شادی یکی از ایشان، سرور و شادی همۀ حضرات ائمه(عَلَيهِم السَّلام)، و حزن و اندوه یکی، حُزن و اندوه همۀ آنهاست، ولذا سعی کنيم مايۀ زينت آن بزرگواران گرديم نه مايۀ ننگشان، همانطور که حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «مَعاشِرَ الشّيعَةِ كُونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَكُونُوا عَلَيْنا شَيْناً»[5] ای گروهِ شيعه، زينتِ ما باشيد، نه باعث ملامت و سرزنش ما!

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده­ ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ عالی ترِ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- اِقْراْ عَلى مَنْ تَرى اَنَّهُ يُطيعُنی مِنْهُمْ وَ يَاْخُذُ بِقَوْلِیَ السَّلامَ وَ اُوصيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْوَرَعِ فی دينِكُمْ وَ الْاِجْتِهادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَديثِ وَ اَداءِ الْاَمانَةِ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوارِ... (الکافی، ج2، ص636).

[2]- وَ سُئِلَ الصّادِقُ(عَلَيهِ السَّلام) عَنْ تَفْسيرِ التَّقْوى فَقالَ اَنْ لا يَفْقِدَكَ اللَّهُ حَيْثُ اَمَرَكَ وَ لا يَراكَ حَيْثُ نَهاك‏ (بحارالانوار، ج67، ص285).

[3]- الجواهر السنيه، كليات حديث قدسى، ص162

[4]- فَاِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ اِذا وَرِعَ فی دينِهِ وَ صَدَقَ الْحَديثَ وَ اَدَّى الْاَمانَةَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ النّاسِ قيلَ هذا جَعْفَرِیٌّ فَيَسُرُّنی ذلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ السُّرُورُ وَ قيلَ هذا اَدَبُ جَعْفَرٍ وَ اِذا كانَ عَلى غَيْرِ ذلِكَ دَخَلَ عَلَیَّ بَلاؤُهُ وَ عارُهُ وَ قيلَ هذا اَدَبُ جَعْفَر (الکافی، ج2، ص636).

[5]- امالی الصدوق، ص400