آیۀ شریفۀ مورد بحث در مورد یکی دیگر از تبهکاری­های قوم یهود می­باشد که به پروندۀ سیاه آنها افزوده می­شود و عبارت از رباخواری و رشوه­ خواری و حرام­خواری است. بنیان گذارِ رباخواری، قوم یهود بودند، درحالی که رباخواری از گناهان کبیره و از بزرگترین فسادهای اقتصادی است که در کتاب آسمانی تورات، قوم یهود از آن نهی شده بودند، لکن آن را تحریف کردند و در توراتِ تحریف شده آمده است: «اخذ ربا برای قوم یهود جایز نیست، ولی برای غیر یهود جایز است»، و به این ترتیب حرام خواری و رباخواری را گسترش دادند و نه تنها مردمان را از آن نهی نکردند «لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبّانِيُّونَ وَ الْاَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْاِثْمَ وَ اَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ»[1]، بلکه خودشان نیز مرتکب آن شدند «اِنَّ کَثیراً مِنَ الْاَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَیَاْکُلُونَ اَمْوالَ النّاسِ بِالْباطِلِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللهِ»[2].

     پس مسئلۀ رباخواری از سوی خدای سبحان تحریم شده است و در مبارکۀ بقره، بعد از آیات بسیار در مورد مسئلۀ انفاق و آثار مثبت آن که باعث سلامت معنوی فرد و اقتصاد جامعه می­شود، چراکه از جامعه فقرزدایی کرده و حُبِّ مال و شُحِّ نفس را از انفاق کننده برطرف می­سازد، ربا را موجب بیماریِ روحی فرد و فلج اقتصاد جامعه معرفی می­فرماید.

     خدای سبحان به هر آنچه که انسان را دعوت می­فرماید، ریشه در فطرت او دارد و در مقابل، از هر آنچه نهی می­فرماید، فطرتاً بیزار است و آن را دوست ندارد. انسان، فطرتاً خیردوست و انفاق دوست است و هیچ گناهی اعم از ربا، غیبت، دروغ و... را دوست ندارد. اگر کسی ربا یا غیبت یا سایر گناهان را دوست دارد، معلوم است که روح و فطرت او مسخ و دگرگون شده است. اگر دوست داشتنِ غیبت، فطری بود، خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ حجرات نمی­فرمود که با غيبت کردن، گویا گوشتِ برادرِ مردۀ خود را می­خوريد «اَ یُحِبُّ اَحَدُکُمْ اَنْ یَاْکُلَ لَحْمَ اَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ»[3]. غیبت نمودن برای فطرت سالم انسان، بمانند خوردن گوشت برادر مرده است. اگر کسی گناه را دوست دارد، فطرتش غبارآلود شده و از حالت اصیل جدا گشته است، ولذا در مورد انفاق می­فرماید: «اَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ»[4] انفاق کنید از پاکیزه­ هـای آنچه که کسب کردید. امّا در مورد ربـا می­فرماید: «وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا»[5]، «لا تَاْكُلُوا اَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ»[6]، و در آیۀ شریفۀ مورد بحث می­فرماید: «وَ اَخْذِهِمُ الرِّبوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ». به فرمودۀ خداوند متعال، کسانی که ربا می­خورند، با پروردگار متعـال محاربه و اعلان جنگ می­کنند «فَاْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ»[7]. اگر امروز هم افرادی گرفتار رباخواری هستند، در زمرۀ همان افرادی می­باشند که با خدای سبحان محاربه می­کنند و در جامعه فساد ایجاد می­نمایند و جنایت اقتصادی مرتکب می­شوند، به این صورت که وقتی کسی که دخلش کمتر از خرجش است، ناچار می­گردد که برای تأمین ضروریّات زندگی خود قرض بگیرد و زیر بار وام برود، و رباخوار، در وام دادن که در تعالیم اسلامی آن­همه عظمت دارد، بطوری که حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «در ساق عرش نگاشته شده دیدم، انفاق ده برابر و قرض الحسنه هیجده برابر اجر و پاداش دارد»[8]، بجای حُسن استفاده، سوء استفاده می­کند و سودی ماهانه یا سر سال اخذ می­کند و در نتیجه او روز به روز از لحاظ اقتصادی فربه­تر شده و نیازمند روز به روز لاغرتر می­شود که استاد جوادی آملی فرمودند: «این فربه شدن نیست، ورم کردن و آماس است». درواقع خون فقیر و نیازمند را می­مکد و زندگی او رو به اضمحلال و نابودی اقتصادی می­رود. حال خدای سبحان می­فرماید: قوم یهود کارشان گرفتن ربا و حرام­خواری و رشوه ­خواری است «سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ اَكّالُونَ لِلسُّحْت‏»[9] که تمام اینها اقتصاد سالم را فاسد می­نماید.

     در دین مبین اسلام رباخواری از گناهان کبیره بوده و دارای آثار تخریبی بسیاری در جامعه می­باشد، ولذا چنان مورد طرد و ذمّ است که خدای سبحان می­فرماید: در روز قیامت، رباخوار به شکل دیوانگان محشور می­شود «يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ»[10]، چراکه با رباخواری­اش جامعۀ سالم و عقلانی را دگرگون و زیر و رو کرده است. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «در شب معراج كه مرا به آسمان مى‏بردند، مردمى را ديدم كه به علّت بزرگى شكمشان هر چه مى‏كردند، نمى‏توانستند از جاى خود برخيزند. به جبرئيل گفتم: اينان چه كسانی هستند؟ گفت: رباخوارانند...»[11]. پرواضح است که جامعۀ سالم قسمت اعظم سلامت خود را مدیون اقتصاد سالم است و رباخوار با حرام­خواری­اش، در جامعۀ سالم، فساد اجتماعی و اقتصادی ایجاد می­کند.

 

[1]- چرا علماى نصارا و يهود آنان را از سخنان گناه آلود و خوردن مال حرام بازنمى‌دارند؟ چه بد است آنچه انجام مى‌دهند (مبارکه مائده/۶۳).

[2]- همانا بسیارى از دانشمندان (اهل کتاب) و راهبان، اموال مردم را به باطل مى خورند، و (آنان را) از راه خدا باز مى دارند (مبارکه توبه/۳۴).

[3]- آیا دوست دارد کسی از شما اینکه گوشت برادر مردۀ خود را بخورد؟ پس کراهت دارید از آن (مبارکه حجرات/۱۲).

[4]- مبارکه بقره/267

[5]- و رها کنید آنچه باقی مانده است از ربا (مبارکه بقره/۲۷۸).

[6]- نخورید اموالتان را در بین خودتان به باطل (مبارکه نساء/۲۹).

[7]- پس آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاسته‌اید (مبارکه بقره/۲۷۹).

[8]- رَاَيتُ ليلةَ اُسری بی على بابِ الجَنَّةِ مَكتوبا الصَّدقَةُ بعَشرِ اَمثالِها و القَرضُ بثَمانيَةَ عَشرَ (کنز العمال، ج6، ص210).

[9]- شنوندگان دروغ، خورندگان حرام هستند (مبارکه مائده/49).

[10]- دیوانه کرده است او را شیطان از طریق مسّ (مبارکه بقره/275).

[11]- لمّا اسری بی الى السّماء رايت اقواما يريد احدهم ان يقوم و لا يقدر عليه من عظم بطنه فقلت من هؤلاء يا جبرائيل؟ قال هؤلاء الَّذِينَ يَاْكُلُونَ الرِّبا... (الحياة با ترجمه احمد آرام، ج5‏، ص602).