مطلبی که در مورد تربیت کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت می باشد، نوع پوشش مادران و خواهران در برابر کودکان و نوجوانان و جوانان است که در نحوۀ تربیت فرزندان تاثیر بسزایی دارد.

     برخی از جوانانِ پسر خود اذعان داشته اند که علّتِ بی حیا شدنشان، طرز لباس پوشیدن و پوشش نامناسب مادران و خواهرانشان است، ولذا با گرم شدن هوا و فصل تابستان، شایسته است دقت و توجه بیشتری در این مورد مبذول داريم. در همین راستا استفاده شده از جوانی که به دلیل فسادکاری های مکرّر در پای چوبۀ دار قرار گرفته بود، سؤال کردند که: عامل انحراف تو چه بود؟ جواب داد: مادر و خواهرم در محیط خانه لباس و پوشش مناسبی نداشتند و عدم رعایت در پوشش آنان باعث انحراف من بوده است! از اینرو گرچه تصاویر و صحنه های مستهجن در فضاهای مجازی در دسترس همه است و موجب انحراف می شود، لکن اثر تخریبیِ صحنه ها و پوشش های مستهجنِ زنده در خانواده ها به مراتب بیشتر از این فضاهای مجازی است.

     لازم به ذکر است که: محرم مطلق فقط همسر است و بغیر از همسر، همۀ محارم مانند پدر، پدربزرگ، پسر، برادر، دایی، عمو و داماد محارم نسبی هستند، ولذا هرگز جایز نیست که زن، آن لباسی را که در مقابل همسرش می پوشد، در برابر محارم نسبی نیز بپوشد. به عنوان نمونه: شایسته نیست که دختر جوان با شلوار تنگ و چسبان یا بدن نما یا با تاب و یا سایر لباس های باز و یقه گشاد در برابر برادر جوان خود که در اوج و غلیانِ غریزۀ جنسی قرار دارد حاضر شود، چراکه این امر، اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

     پس شایسته است که مادران و خواهران جوان، بیشتر مراقب پوشش ها و نشست و برخاست خود در پیش پدر یا پسر یا برادری که در اوج غریزۀ جنسی قرار دارد باشند و کمال اهتمام را در این مورد مبذول دارند.

     از جمله مواردی که دین مبین اسلام نسبت به سایر تکالیف حساسیّت بسیاری نشان داده و سخت گیری نموده است، مسئله محرم و نـامحرم است، بطوری کـه حضرت پیـامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می فرمایند: «برای هيچ زنی، حلال نيست كه مُچ و پای خويش را برای مردی جز شوهرش آشكار سازد، هرگاه چنين كند، پيوسته مورد لعنت و نـاخشنودی خدا قرار می گيرد و خداوند، بر او خشم می گيرد و فرشتگان خدا لعنتش می كنند و برايش عذابی دردناك آماده می سازد»[1]. حضرت امام علی(عَلَيْهِ ‌السّلام) نيز می فرمايند: «اى اهل عراق، خبردار شده‏ام كه زنان شما در بين راه (كوچه و بازار) با مردان برخورد مى‏كنند، آيا حياء نمى‏كنيد؟ و در حديث ديگری نيز آمده است كه اميرمؤمنان(عَلَيْهِ ‌السّلام) فرمودند: آيا حياء نمى‏كنيد و غيرت نداريد كه زنان شما (از منزل بيرون مى ‏آيند) و در بازار با اجنبى‏ها برخورد مى‏كنند؟»[2].

     لازم به توضیح است که: گناه و مسئولیتِ بی حجابی در برابر نامحرم های شناس و فامیلی اعم از پسرعمو، پسردایی، شوهرخواهر، برادرشوهر، شوهرِ خواهرشوهر و... هرگز از نامحرم های ناشناس کمتر نیست و توجیهـاتی بمـانند اینکه «از کودکی بـا هم بزرگ شده ایم»، یا «همدیگر را به چشم خواهر و برادر می نگریم»، هرگز در پیشگاه الهی مورد قبول قرار نمی گیرد.

     استاد جوادی آملی می­فرمایند: «حجاب حق زن نیست که بگوید من هر طور که بخواهم لباس می پوشم و حق شوهر هم نیست که بگوید من هر طور بخواهم، زنم لباس می پوشد، بلکه حجاب همانند سایر تکالیف حق خداوند است»[3]. حجاب هرگز حق شخصی و خصوصی نیست و بی حجابی، فضای جامعه را آلوده و مسموم می کند و جوانان را به فساد می کشد. کسی که می گوید من برای داشتن و نداشتن حجاب مختارم، مانند کسی است که در کشتی بنشیند و در وسط دریا قسمتی از آن را سوراخ کند و بگوید: من سهم خودم را سوراخ می کنم! حجاب حق جامعه است و بی حجابی عفّت عمومی را در معرض مخاطره قرار می دهد، ولذا هر کس وظیفه دارد هم خود حجاب داشته باشد و هم در حد خود برای اصلاح جامعه تلاش نماید، خصوصاً امروزه کـه به مسئلۀ بی حجابی از سوی دشمن دامن زده می شود و شایسته است که جوانان عزیز در مورد تشویق دوستانشان به امر حجاب اهتمام و احساس مسئولیّت بالاتری داشته باشند و به شکرانۀ توفیق الهی، دوستانشان را ارشاد و راهنمایی کنند که در چنین صورتی، مورد رضایت بالاتر الهی قرار می گیرند.

     در خلاصه ای از بيانات استاد جوادی آملی در مورد حجاب آمده است: «نه شما با نگاه کردن به نامحرم به گناه بیفتید و نه اجازه دهید کسی با نگاه کردن به شما به گناه بیفتد».

 

[1]- لا يَحِلُّ لِامراَةٍ اَن تُظهِرَ مِعصَمَها وَ قَدَمَها لِرَجُلٍ غَيرِ بَعلِها وَ اِذا فَعَلَت ذلِكَ لَم تَزَل فی لَعنَةِ اللهِ وَ سَخَطِهِ وَ غَضِبَ اللهُ عَلَيها وَ لَعَنَتها مَلائِكَةُ اللهِ وَ اَعَدَّ لَها عَذابا اَليما (بحارالانوار، ج97، ص7؛ مستدرک، ج14، ص238).

[2]- يا اَهْلَ الْعِراقِ نُبِّئْتُ اَنَّ نِساءَكُمْ يُدافِعْنَ الرِّجالَ فِی الطَّريقِ اَ ما تَسْتَحُونَ وَ فی حَديثٍ آخَرَ اَنَّ اَميرَ الْمُؤْمِنينَ قالَ اَ ما تَسْتَحُونَ وَ لا تَغارُونَ نِساؤُكُمْ يَخْرُجْنَ اِلَى الْاَسْواقِ يُزاحِمْنَ الْعُلُوج‏ (مشكاة الانوار في غرر الاخبار، ص237).

[3] - مطلب فوق مضمون بیان استاد جوادی آملی میباشد.ش