با توجه به آیۀ شریفۀ مورد بحث و آیات دیگر قرآن کریم چند مطلب روشن می­گردد که عبارتند از:

     مطلب اوّل: برای بدکاران، ولی و سرپرستی نیست «وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللهِ وَلِيّاً وَ لا نَصيراً»[1]، چراکه ولی به معنای سرپرست و دوست و صاحب اختیار نزدیک می­باشد و کسی است که تمام امور مُوَلّی علیه خود را در اختیار دارد. خداوند فقط ولیّ مؤمنین است «اَللهُ وَلِیُّ الَّذينَ آمَنُوا»[2]، «وَ اللهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنين‏»[3]، ولذا برای غیرمومنان سرپرستی وجود ندارد.

     مطلب دوّم: اينکه خداوند متعال می فرمايد: برای غيرمؤمنان ناصر و ياوری نيست، برای اين است که در مبارکۀ فتح فرمود: «اِنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ»[4]، يعنی خداوند يار و ياور کسانی است که ياور دين خدا باشند.

     البتّه لازم به توضيح است که: خداوند بی نياز مطلق می باشد، همانطور که فرمود: «يا اَيُّهَا النّاسُ اَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلَى اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَميد»[5].

     مطلب سوّم: با توجه به اینکه تبهکاران به دین خداوند ضرر و آسیب می­رسانند، لذا شفاعت کننده­ای نخواهند داشت «وَ لا شَفيعٍ يُطاعُ»[6]. شفاعت در قیـامت، اصل است، لکن به اذن خداوند انجام می­یابد «مَنْ ذَا الَّذی يَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلاّ بِاِذْنِه‏»[7]. بعضی از گناهان مشمول قانون شفاعت نمی­شوند، به عنوان نمونه: کسی که اصلاً عمل خیری ندارد، مشمول قانون شفاعت قرار نمی­گیرد. شفع یعنی جفت، و شفاعت به این معناست که کسی که دارای آبرو در پیشگاه الهی است، با انسان گناهکاری ضمیمه می­شود و خداوند به احترام و آبروی او، از کسری­ها و خلاف­ها و خطاهای آن فرد گناهکار می­گذرد، بمانند اینکه دانش آموزی دو نمره کسر داشته و آن دو نمره به او داده می­شود تا قبول شود. امّا کسی که بطور کلّی دارای پرونده ای سیاه است، دیگر مشمول قانون شفاعت نمی­گردد.

     وجود مقدّس حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «لا يَنالُ شَفاعَتَنا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلاة»[8] کسی که نماز را سبک بشمارد، شفاعت ِما اهل بیت به او نمی­رسد. قابل توجه است که نمی­فرمایند:‌ کسی که نماز نخواند، بلکه می فرمايند: نماز او با ادب ظاهری و توجه باطنی همراه نباشد، يعنی نسبت به نماز بی احترامی کند. به عنوان نمونه: نماز صبحش قضا شود یا نماز را به آخر وقت موکول نماید.

     گروه دیگری که مشمول شفاعت قرار نمی­گیرند، کسانی هستند که عذرخواهیِ عذرخواهنده­ای را قبول نکنند. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) می­فرمایند: «يا عَلِیُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلِ الْعُذْرَ مِنْ مُتَنَصِّلٍ صادِقاً كانَ اَوْ كاذِباً لَمْ يَنَلْ شَفاعَتی‏»[9] يا على، هركه عذرِ عذرخواهنده و عذرآورنده‏ اى را نپذيرد، چه آن صاحب عذر راستگو باشد، يا دروغگو، به شفاعت من نائل نخواهد شد.

 

[1]- و نمی يابد برای او از غير خداوند سرپرستی و نه ياوری (مبارکه نساء/123).

[2]- خداوند سرپرست کسانی است که ایمان آوردند (مبارکه بقره/۲۵7).

[3]- و خداوند سرپرست مؤمنان است (مبارکه آل عمران/۶۸).

[4]- اگر یاری کنید خداوند را، یاری می­کند شما را (مبارکه حضرت محمد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ)/۷).

[5]- ای مردم شماييد فقيران به سوی خداوند و خداوند، اوست بی نيازِ ستوده (مبارکه فاطر/15).

[6]- و ندارند شفاعت کننده­ ای که اطاعت شود (مبارکه مؤمن/۱۸).

[7]- کیست که شفاعت کند نزد او، مگر به اذن او (مبارکه بقره/۲۵5).

[8]- الکافی، ج3، ص270

[9]- مکارم الاخلاق، ص433