اگر به حضرات معصومین(عَلَيهِم­ السَّلام) انسان­های کامل گفته می­شود، به این علّت است که در تمام زمینه­های رفتاری و اخلاقی و عملی کامل هستند و هیچ وظیفه ­ای آن بزرگواران را از وظایف دیگرشان بازنمی­دارد. حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) در تمام مقاطع، از جمله همسرداری و فرزنـدداری و پـدر و مـادر داری و معلّمی و... الـگو می­باشند. یکی از موارد الگوگیری از آن بزرگوار، الگوگیری از امر ازدواج آن بزرگوار است. با توجه به اینکه ما در کشور توحید و امام زمان(عجِّل ­اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ ­الشَّريف) زندگی می­کنیم، بسیار فاجعه بار است که به دلیل عدم آگاهی و یا ضعف آگاهی جوانان از آئین همسرداری، آمار طلاق این چنین روز به روز بالا رود، ولذا مطالبی در همین زمینه از تعالیم قرآن و حضرات اهل بیت(عَلَيهِم­ السَّلام) استفاده می­شود.

     ۱- عزیزان جوان! اگر می­خواهید شریک زندگی و همسر آینده­ تان، همسر قابل اعتمادی برای شما و داماد قابل اعتمادی برای خانواده­تان و پدر قابل اعتماد و صاحب احساس مسئولیّت برای فرزندانتان در آینده باشد، کسی را به همسری برگزینید که قبل از همۀ اینها بندۀ خوب و قابل اعتمادی برای خداوند و به عبارتی مؤمن و موحّد واقعی باشد. کسی که تقوا دارد، پلیس مخفی در درون خود دارد و چنین کسی هرگز شما را نمی­آزارد و به شما خیانت نمی­کند و به این علّت به ما فرمودند: «بر شما باد كه با مُتَدَيِّن ازدواج كنيد»[1]. البته نه اینکه سایر ارزشها و شرایط اقتصادی و... مهم نیستند، لکن بندگی و عبودیّت و ایمان و تدیّن و ارتباط همسر با خداوند، مهم­تر است. از اینرو در مرحلۀ انتخاب، همسر خداشناس و دیندار را برگزینید تا شما را به رستگاری هر دو جهان برساند. همسر غیر دیندار شما را از راه حق منحرف می­کند، همان­طور که خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ بقره می­فرماید: «اُولئِكَ يَدْعُونَ اِلَى النّار»[2].

     ۲- دین ما دین محبّت است و تمام انسان ها به محبّت نیاز مبرم دارند. محبّت غذای روح است و در محیط خانواده، زن بیش از هر چیـز بـه محبّت همسر نیـاز دارد. حضرت پيـامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) می­فرمایند: «اگر مردى به همسرش بگويد: «تو را دوست دارم»، اين سخن هرگز از ياد زن نمى‏رود»[3].

     استاد مطهّری(رَحمَةُ اللهِ عَلَيه) در کتـاب «نظـام حقوق زن در اسلام» می­فرمایند: «بهترین جمله­ای که مرد می­تواند به همسرش بگوید، این است که من تو را دوست دارم، و بهترین جمله ای که زن به همسرش می تواند بگویـد این است کـه من بـه وجود تـو افتخار می­کنم». بطور کلّی انسان نیاز به محبّت یعنی تغذیۀ روحی دارد، ولذا برای اینکه زن این نیاز اصیل را از همسر خود دریافت کند و بارها کلمۀ «اِنّی اُحِبُّک» را از او بشنود، مقدّمات آن را باید با جملۀ «من به وجود تو افتخار می­کنم» فراهم آورد.

     عزیزان جوان، همانطور که محبّت تغذیۀ روحی زن است، مرد نیز نیاز به تکریم و احترام همسرش دارد. در زندگی حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) بعد از ازدواجشان، مهم­ترین فرد برای آن بزرگوار حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) بودند، بطوری که از حسنین(عَلَيهِما­ السَّلام) عزیزتر و محبوبتر بودند. تکریم شخصیّت همسر، امر الهی است تا کانون خانواده گرم و باصفا گردد، لذا هرگز به گفتار اطرافیان مبنی بر اینکه به همسرت زیاد رو نده، توجه نکنید و یقین بدانید که مهر و محبّت به همسر نه تنها او را پررو نمی­کند، بلکه محبّت و احترام او را نسبت به شما زیاد می­کند. در زندگی زناشویی هرگز به زیبایی ظاهری و مال و ثروت خود تفاخر و تکیه نکنید. اگر شما در مقام شاهزاده و در جمال ظاهری، ملکه زیبایی باشید و فرد فقیری به خواستگاری شما آمد، یا قبول نکرده و ازدواج نکنید، و یا اگر ازدواج کردید، طوری باید برخورد کنید که او خود را از شما بالاتر بداند و همیشه در مقام کُرنش و اطاعت او باشید و تا پایان عمر نه از طرف شما و نه از طرف خانواده­ تان امتیازات و برتری­های خود را پیش او بر زبان نیاورید. اگر اقتدار همسرتان را که خداوند به آن احترام قائل شده، حفظ کنید، درواقع به خودتان خدمت می­نمایید «اَلرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساءِ»[4]. آری اگر به اقتدار مرد و سرپرستی و مدیریّت او احترام قائل شوید و مخصوصاً در نزد فرزندان و خانواده همسر، او را تکریم کنید و غذای روحی او را تأمین نمائید، درواقع به خود خدمت کرده و خود را در معرض بذل محبّت همسر قرار داده­اید. اگر مرد، مورد تکریم و احترام و محبّت قرار گیرد، سعی می­کند اقتدار و شخصیّتش را ثابت کند و محبّت خـود را بذل همسرش نمـاید، لکن اگر تحقیر شود، سعی می­کند انتقام بگیرد و اگر مرد بخواهد انتقام بگیرد، دستش از هر جهت بازتر است. سال ها قبل دختر جوانی به علّت اینکه فاصله سنّی زیادی با همسرش داشت، به او گفته بود که تو پیر و جای پدر من هستی، ولذا همسرش برای اینکه نشان دهد که پیر نیست، چند دختر جوان و زیبا را به عنوان شاگرد خصوصی گرفته بود تا نشان دهد که دختران جوان به او رغبت دارند!

     ۳- قیافه و ظاهر نازیبا با اخلاق زیبا خیلی زود برای انسان عادت می­شود و خُلق زیبا، خَلق نازیبا را تحت الشّعاع قرار می­دهد. امّا آنچه که هرگز برای انسان عادت نمی­شود، اخلاق نازیباست. جمال و زیبایی ظاهری هرگز نمی­تواند اخلاق نازیبا را برای انسان زیبـا جلوه­گر سازد، ولذا سعی کنید با اخلاق زیبا برای همسرتان، ملکه زیبایی باشید. اخلاق نازیبا، هرچند که با قیافۀ زیبا همراه باشد، خیلی زود منجر به از چشم افتادن و طلاق و جدایی می­گردد که نمونۀ آن اکثر طلاق­هاست که از طرف زیبارویان است نه زیباخویان.

     ۴- حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) دختر رئیس حکومت اسلامی بودند، ولی زمانی که به خانۀ حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) وارد شدند، زندگی مشترک را در نهایت سادگی شروع کردند. تنها زیرانداز ایشان پوست گوسفندی بود که روزها بر آن می­نشستند و شبها بر روی آن سر به بالین می­گذاشتند*. آن بزرگوار دائماً خطاب به حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) می­فرمودنـد: «علی جـان فاطمه به فدایت». همچنين می فرمودند: «اَلْبَيْتُ بَيْتُكَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُك‏»[5] (علی جان) این خانه، خانۀ توست و این آزاده همسر توست، ولذا شایسته است که با تأسّی از آن بزرگوار، ساده زیستی و دوری از اسراف و تجمّلات را در زندگی مشترک اصل قرار داد.

     ۵- این حقیقت را نباید فراموش کرد که صبر و تحمّل و ظرفیّت مرد کم تر از زن است و بـه همین دلیل تحمل بی توجهی و یا حتّی کم توجهی همسرش را ندارد، ولذا وقتی زن صاحب فرزندی می­شود و به سبب عاطفۀ مادری و مشغلۀ زیاد تمام توجّهش را معطوف فرزند می­کند و نسبت به شوهر کم توجه می­شود، مرد شدیداً احساس غربت می­کند و وقتی روحاً ارضاء نشود، به دنبال سرگرمی و مونس می­گردد. حال اگر فرد پاکی باشد، از طریق حلال و صحیح خود را مشغول می­کند، ولی اگر شخص ناپاک و لاقیدی باشد، از طریق نامشروع کمبود خود را تأمین می­کند. پس تقاضا می­شود که عزیزان محترم با تبعیّت از حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) که هیچ وظیفه­ای ایشان را از ادای وظیفه­ای دیگر باز نداشت، به خاطر انجام وظیفۀ فرزندپروری، در امر خطیر و وظیفۀ مهم همسرداری کوتاهی ننمايند.

     ۶- همانطور که در اوایل درس استفاده گردید، مدارا نصف ایمان است، و این مسئله را نباید فراموش کرد که آتش را آتش خاموش نمی­کند، ولذا چنانچه بخواهیم آتش را با آتش خاموش نماییم، مقدّمۀ آتش بازی را فراهم کرده­ایم و نتیجۀ آتش بازی ناگفته پیداست. اگر در برابر عصبانیّت و پرخاش همسر و یـا رفتـارهـای نـاهنجـار و تندخویانۀ او محبّت و یا حتّی سکوت شود، باعث می­شود که وقتی غضبش فروکش کرد، شرمنده شده و ای بسا عذرخواهی نماید و مهمتر و بالاتر از آن، رضایت خدای سبحان را جلب کرده و این کار باعث می شود که خداوند متعال از او خشنود و راضی گردد.

     ۷- مطلبی که شایسته است مادران محترم در مورد ازدواج فرزندانشان به آن توجه نمایند، این است که ارزش­های دینی و اخلاقی در اولویّت قرار گیرد. البته نه اینکه سایر ارزشها مهم نیست، بلکه هریک در حدّ خویش مهم بوده و باید در حدّ خود به آن بها داد، لکن مسائلی وجود دارد که ای بسا عدم توجه به آن موجب خسارتهای جبران ناپذیری در زندگی دنیوی و اُخروی انسان گردد و اثرات این بی توجهی در نسلها باقی بماند. از مهمترین مسائل به هنگام ازدواج فرزندان، توجه و تحقیق در مورد نحوۀ کسب و کار و نان آوری داماد است. یعنی به این مسئله توجه کنند که آیا این شخص کسب حلال دارد و نان حلال به خانه می­آورد یا نه؟ آری، شایسته است همانطور که از مسائل اقتصادی و دینی شخص سؤال می­گردد، در مورد حقوق واجبه، اعم از خمس و زکات نیز سؤال شود. کسی که مقیّد به پرداخت خمس نیست، در حقیقت کسب او حرام و نانش ناپاک است، ولذا وصلت با چنین فردی باعث می­گردد که هم فرزندتان و هم در آینده فرزندان او از لقمۀ ناپاک روزی بخورند و تأثیر لقمۀ حرام در وجود انسان تا جایی است که در روز مقدّس عاشورا حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) خطاب به لشکر یزید فرمودند: «شما عموماً امر مرا اطاعت نمى‏كنيد، گوش به سخن من نمی دهيد، زيرا شكم‏هاى شما از حرام پر شده و به قلب‏هاى شما مُهر (قساوت) زده شده است‏»[6]. حضرت امام محمّدباقر(عَلَيهِ السَّلام) نيز فرمودند: «هرگاه انسان مالی از حرام به دست آورد، نه حجّی از او پذيرفته می شود و نه عمره ای و نه صلۀ رحمی و حتّی در ازدواج و زناشويی او تأثير سوء می گذارد»[7].

     ۸- آخرین مطلب در مورد مادرشوهران گرامی است. از مادران محترم تقاضا می­گردد که حتّی الامکان تماسها را با عروس خانم­ها کمتر کنند، هرچند که تمام کارها و سخنان این بزرگواران از روی دلسوزی است، ولی تقاضا می­گردد که دخالت­های ولو مثبت و خیرخواهانه را هم کم کنند، چراکه این دلسوزی ها موجب اختلاف در زندگی عروس می­شود.

     برخی از عروس خانم­های جوان در درد دلهایشان این چنین بیان می­کنند که دخالتها و اظهار نظرهای مادرشوهر در امور زندگی باعث بروز اختلاف با همسرمان می­گردد، درحالی که اگر ما به حال خودمان باشیم، کم­کم با هم کنار می­آییم. پس تقاضا می­شود که در این رابطه با احتیاط بیشتر و تأمّل بالاتر عمل شود. مادری که در زندگی پسر و عروسش دخالت و اظهارنظر نمی­کند، بالاترین خدمت را به ایشان نموده و مهم­تر از همه جایگاه و منزلت خویش را حفظ کرده­ است. زمانی که مادرشوهر در امور زندگی پسر و عروسش دخالت می­کند، نه تنها به نظر او عمل نمی­شود، بلکه جایگاهش نیز سبک و کم ارزش می­شود. مرحوم مادر در طول عمرشان، تعاملشان با عروس­هایشان به گونه­ ای بود که در چشم ایشان بسیار بزرگ و محبوب بودند و از جایگاه والایی در نظر ایشان برخوردار بودند و دلیل این مسئله این بود که ایشان همواره جایگاه خویش را حفظ می­کردند و حق را به عروس می­دادند و به پسرشان و سایر اعضای خانواده در مورد عروس خانم­ها سفارش می­نمودند. ایشان همواره از تماس­های مکرّر اجتناب می­کردند و هرگز بدون دعوت به منزل عروس ها نمی­رفتند.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده­ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ عالی ترِ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- فَعَلَيْكُمْ بِذاتِ الدّين‏ (روضه الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏2، ص374).

[2]- آن گروه می­خوانند به سوی آتش (مبارکه بقره/221).

[3]- قول الرّجل للمرأة اِنّی احبّك لا يذهب من قلبها ابدا (الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص433).

[4]- مردان سرپرستان بر زنان هستند (مبارکه نساء/34).

* حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها) فرمودند: «پدر جان... سوگند به خدايی که تو را برانگيخت، پنج سال است که با علی(عَلَيهِ السَّلام) زندگی می کنم و فرش زيراندازمان پوست گوسفندی است که روزها روی آن شتر خود را علوفه می دهيم و شب ها روی آن می خوابيم» (بحارالانوار، ج43، ص88و91).

[5]- بحارالانوار، ج43، ص198

[6]- كُلُّكُمْ عاصٍ لِاَمْری غَيْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ طُبِعَ عَلى قُلُوبِكُم‏ (بحارالانوار، ج45، ص8).

[7]- انّ الرّجل اذا اصاب مالا من حرام لم يقبل منه حجّ و لا عمرة و لا صلة رحم حتى انّه يفسد فيه الفرج‏ (الحياة با ترجمه احمد آرام، ج‏4، ص661).